Terminal CFL w Luksemburgu będzie korzystać z różnych metod przeładunku naczep nieintermodalnych
CFL terminals będzie wykorzystywać na terminalu Bettembourg w Luksemburgu różne systemy do przenoszenia naczep niedostosowanych do przeładunków intermodalnych. Obok już funkcjonującej tam technologii Modalohr zaprezentowano wykorzystanie systemu przeładunku pionowego Nikrasa i wagonów kieszeniowych T3000 dostarczonych przez Ermewę.

Większość przewozów ładunków wewnątrz Europy wykonywanych jest standardowymi naczepami samochodowymi, które nie są dostosowane do przenoszenia na wagony reachstackerami i suwnicami. Aby umożliwić przeniesienie transportu tych jednostek ładunkowych na tory, co jest realizacją strategii zwiększania wolumenów zrównoważonego transportu szynowego, opracowano systemów do obsługi naczep samochodowych w transporcie intermodalnym. Funkcjonowaniu na rynku kilku niekompatybilnych ze sobą technologii, było uważane za barierę w przenoszeniu „zwykłych” naczep na transport intermodalny, gdyż takie przewozy mogły być uruchamiane jedynie między terminalami korzystającymi z tego samego systemu.
Różne systemy
Firma CFL terminals we współpracy z TX Logistic i Ermewą pokazała, że na jednym terminalu można korzystać z różnych metod przeładunku naczep nieintermodalnych. Na terminalu w Luksemburgu już od kilku lat system Modalohr do poziomego przenoszenia naczep, na specjalnie dostosowane do tego celu wagony. System ten wykorzystywany jest m.in. na połączeniu miedzy Bettembourg a terminalem CLIP w Jasinie pod Poznaniem.
27 czerwca na terminalu w Luksemburgu zaprezentowano opracowany przez TX Logistics system Nikrasa do pionowego przenoszenia naczep, w którym wykorzystuje się mobilne platformy, na których stawiane są jednostki ładunkowe. Następnie te platformy z naczepami mogą być dźwigane przez reachstackery i suwnice oraz ładowane na wagony kieszeniowe — w tym przypadku były to pojazdy T3000 dostarczone przez Ermewę. Firma ta, specjalizująca się w wynajmie wagonów towarowych, zapowiada że będzie oferować platformy Nikrasa jako dodatkową opcję dla wagonów kieszeniowych T3000 dzięki możliwa będzie obsługa standardowych naczep samochodowych na wielu terminalach intermodalnych w Europie. Łączenie różnych systemów do przeładunku naczep pozwala zwiększyć liczbę kierunków połączeń intermodalnych, które mogą być obsługiwane na jednym terminalu. Takie podejście stosuje m.in. terminal CLIP pod Poznaniem.
Czytaj też: Tiry na torach, czyli różne podejścia do przewozu naczep samochodowych koleją