KE rozpoczęła konsultacje społeczne nowych zasad pomocy dla transportu kolejowego i śródlądowego
Komisja Europejska rozpoczęła konsultacje publiczne nowej regulacji, która umożliwi objęcie transportu kolejowego i intermodalnego tzw. wyjątkiem blokowym (TBER) od zasad udzielania pomocy publicznej. Dyrektywa ta jest komplementarna do nowych Wytycznych o Transporcie Multimodalnym i Śródlądowym. Przepisy te będą określały zasady na jakich zrównoważony transport będzie otrzymywał wsparcie z środków publicznych.

Nowe regulacje zastąpią obowiązujący obecnie dokument pn. „Wskazówki dla Pomocy państwowej dla przedsiębiorstw kolejowych”. Celem inicjatywy legislacyjnej jest rozszerzenie wskazań dla pomocy publicznej na wszystkie gałęzie transportu towarowego, które są mniej zanieczyszczające niż przewozy samochodowe. Dotyczyć to będzie kolei, transportu wodnego śródlądowego i intermodalnego.
KE chce by wsparcie z środków publicznych obejmowało takie działania jak, budowa lub modernizacja terminali intermodalnych, uruchamianie nowych komercyjnych połączeń kolejowych, czy zwrot kosztów obowiązków wykonania usług przewozów użyteczności publicznych w transporcie towarowym. Nowe zasady udzielania pomocy mają być bardziej elastyczne i wspierać rozwój zielonego transportu oraz cyfryzację branży. Pomoc publiczna może być wykorzystywana do redukcji kosztów zewnętrznych transportu, wspierania interoperacyjności i przyspieszania zmiany modalnej. KE chce także zmniejszenia barier wejścia na rynek dla nowych przedsiębiorstw, np. poprzez zapewnienie finansowania dla taboru kolejowego i statków rzecznych.
Prostsze zasady
Dzięki objęciu kolei towarowej i transportu śródlądowego wyjątkiem blokowym TBER wsparcie dla określonych kategorii transportu zostanie uznane za zgodne z zasadami rynku wewnętrznego i nie będzie wymagało każdorazowo notyfikacji Komisji Europejskiej. To uprości i przyspieszy procedury administracyjne. Projekt rozporządzenia TBER będzie konsultowany z krajami członkowskimi. Równocześnie Komisja zachęca wszystkie zainteresowane strony do zgłaszania uwag do projektu nowej dyrektywy. Konsultacje społeczne będą trwać do 20 września br. Do składania opinii zaproszeni są obywatele, przedsiębiorstwa, władze publiczne oraz organizacje branżowe. Projekt rozporządzenia oraz formularz do składania opinii dostępne są na stronie KE. Nowe regulacje pomocy publicznej dla kolei, intermodalu i transportu wodnego śródlądowego mają wejść w życie pod koniec 2025 r.
— Dzisiejsze propozycje mają na celu zapewnienie, aby nasze zasady dotyczące pomocy państwa na rzecz transportu lądowego i multimodalnego były dostosowane do transformacji ekologicznej i cyfrowej oraz odzwierciedlały rozwój rynku. Zmienione przepisy i proponowane nowe rozporządzenie ułatwią i przyspieszą zapewnianie przez państwa członkowskie finansowania, nie powodując przy tym nadmiernych zakłóceń konkurencji na jednolitym rynku. Zachęcamy wszystkich zainteresowanych do podzielenia się swoimi spostrzeżeniami — komentuje Margrethe Vestager, wiceprzewodnicząca KE.
Czytaj też: Niemcy będą subsydiować przewozy rozproszone i krótkie pociągi towarowe