Partnerzy portalu

Niemcy będą subsydiować przewozy rozproszone i krótkie pociągi towarowe

Niemcy wydadzą 1,7 mld euro na wsparcie towarowych przewozów jednowagonowych oraz krótkich pociągów blokowych do 2029 r. Komisja Europejska zgodziła się na udzielenie pomocy publicznej tego rodzaju przewozom kolejowym. 

fot. Pixabay

Zgodnie z planem zatwierdzonym już przez niemiecki rząd, w ciągu najbliższych 5 lat co roku z budżetu federalnego wydawane będzie około 300 mln euro na dofinansowanie kolei towarowych, które obecnie mają zbyt niską rentowność, by konkurować z transportem drogowym. Dofinansowane będą przewozy jednowagonowe, w których pociągi formowane są z wagonów różnych nadawców. W przypadku takich przewozów problemem są wysokie koszty prac manewrowych związanych z formowaniem i rozformowywaniem składów. Dofinansowane będą także krótkie pociągi towarowe, liczące do 15 wagonów jadące na trasach do 300 km. W tym przypadku niska rentowność wynika z małej pracy przewozowej, przy wysokich kosztach stałych przewoźników. 

Rząd Niemiec liczy na to, ze dzięki zachętom finansowym przewoźnicy uruchomią takie usługi, dzięki czemu koleje przejmą część ładunków z transportu drogowego, a kolejowe przewozy towarowe będą docierać do większej liczby regionów. Maksymalnie Berlin chce na dofinansowanie przewozów jednowagonowych i krótkich pociągów towarowych przeznaczać 320 mln euro rocznie. 

Wsparcie dla Zielonego Ładu

KE zgodziła się na niemiecki schemat pomocy publicznej dla kolei towarowych, gdyż przyczyni się do realizacji celów ochrony środowiska, a dofinansowanie jest niezbędne, aby tego rodzaju usługi mogły być uruchomione i nie doprowadzi do zakłócenia konkurencji. 

— Ten program o wartości 1,7 miliarda euro umożliwi Niemcom wsparcie ważnych segmentów kolejowego transportu towarowego, który jest rodzajem transportu towarowego bardziej przyjaznym dla środowiska w porównaniu z drogowym. Pomoże Niemcom osiągnąć cele Zielonego Ładu, zmniejszając jednocześnie obciążenie przewoźników w postaci rosnących kosztów, z korzyścią dla klientów zajmujących się transportem przemysłowym — skomentowała Margrethe Vestager, wiceprzewodnicząca Komisji Europejskiej. 

Niedawno rząd Niemiec obciął dofinansowanie do opłat infrastrukturalnych, co podnosi koszty operacyjne kolei towarowych. Taka polityka może poskutkować, że zmniejszy się liczba przewozów dalekobieżnych realizowanych długimi składami, gdzie kolej obecnie ma naturalną przewagę konkurencyjną nad transportem drogowym. Z drugiej strony dofinansowane będzie wysyłanie pojedynczych wagonów na krótkie trasy, co obecnie jest domeną pierwszej i ostatniej mili w transporcie intermodalnym. 

Czytaj też: W Niemczech mogą znacznie wzrosnąć opłaty za dostęp do infrastruktury kolejowej

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close