W Danii zainaugurowano budowę tunelu poc cieśniną Fehmarn
Na duńskim wybrzeżu cieśniny Fehmarn rozpoczęło się układanie elementów najdłuższego na świecie tunelu zanurzonego. Budowę przeprawy zainaugurował 17 czerwca Król Danii Fryderyk X. Podczas inauguracji odsłonięto tablicę pamiątkową, która znajdzie się przy wyjeździe do tunelu. Wmurowano także kapsułę czasu.
Tunel pod Bełtem Fehmarn, będzie mierzył 18,2 km. Będzie to części korytarza transportowego łączącego Skandynawię z Europą Południową. Tunel powstanie z prefabrykowanych elementów, które zostaną ułożone na dnie Bałtyku między wyspą Lolland w Danii i Fehmarn w Niemczech.
Każdy z 89 elementów tunelu ma 217 metrów długości i wazy 73 tys. ton. Człony te zostaną przetransportowane na docelowe miejsce za pomocą specjalistycznych jednostek pływających. Elementy zostaną ułożone na dnie, a następnie zasypane żwirem i piaskiem. W najniższym miejscu tunel będzie się znajdował 45 m pod powierzchnią morza. Betonowe człony produkowane są w otwartej w ubiegłym roku fabryce w Rødbyhavn. Większość z 1,5 robotników budujących tunel to Polacy. Dla pracowników zbudowano tymczasowe osiedle.
Korytarz TEN-T
Nowym tunelem pobiegnie czteropasmowa droga oraz linia kolejowa w standardzie sieci TEN-T. Obecnie samochody pokonują Bełt Fehmarn promami. Czas przeprawy wynosi 45 minut, ale przed wjazdem na prom tworzą się długie kolejki. Jeszcze większe korzyści z tunelu osiągnie transport kolejowy, gdyż nowa przeprawa skróci drogę, którą pokonują pociągi między Niemcami a Kopenhagą i Szwecją o 160 km. Koleje Niemieckie szacują, że po otwarciu nowego połączenia w 2029 r. tunelem pod Bałtykiem kursować będzie 68 pociągów towarowych w ciągu doby. Oprócz budowy tunelu po stronie niemieckiej powstaje nowa licząca 55 km linia kolejowa łącząca wyspę Fehmarn z Lubeką.
Czytaj też: Ruszyła budowa tunelu, który połączy Niemcy i Danię
Przygotowania do budowy nowego połączenia drogowo-kolejowego trwały bardzo długo. W 1994 przeprawa i linia kolejowa zostały uznane za korytarz sieci bazowej TEN-T. Początkowo planowano w tym miejscu budowę mostu, ale ostatecznie zdecydowano się na tunel, który będzie mieć większą przepustowość, co jest konieczne ze względu na rosnący ruch pociągów intermodalnych w Europie Północnej. Przejazd przez nowy tunel zajmie pociągom 7 minut a samochodom 10 minut.
Budowa połączenia Fehmarnbelt kosztować będzie 55,1 mld koron duńskich i zostanie sfinansowana z pożyczek, które będą spłacane z opłat za przejazd. Inwestycja jest także dofinansowana z funduszu CEF kwotą 1,1 mld euro.