Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Ruszyła budowa tunelu, który połączy Niemcy i Danię

Koleje Niemieckie (DB) rozpoczęły budowę tunelu pod cieśniną Fehmarn Belt. 18,2 kilometrowa przeprawa połączy wyspy Fehmarn w Niemczech i Lolland w Dannii i będzie częścią korytarza TEN-T Morze Śródziemne — Skandynawia.

Tunel Fehmarnbelt będzie najdłuższym na świecie tunelem zanurzonym i będzie wykorzystywany przez pociągi i samochody. Tunel skróci czas przejazdu pociągów między Kopenhaga a Hamburgiem, gdyż pozwoli ominąć obecnie wykorzystywaną 160-kilometrową linię kolejową przez Danię. DB szacują że po otwarciu nowego połączenia w 2029 r. tunelem będzie kursować nawet 68 pociągów towarowych w ciągu doby. 

7 grudnia rozpoczęła się modernizacja odcinka linii kolejowej z mostu Fehmarnsund do Puttgarden nad Bełtem Fehmarn, na którym wybudowany zostanie drugi tor. Między Lubeką a niemiecką wyspą powstanie 55 km nowych torów. Budowa nowego połączenia kolejowego między Danią a Niemcami to wspólny projekt duńskiej firmy Femern, Unii Europejskiej, rządu federalnego Niemiec i landu Schleswig-Holstein. Inwestycja kosztować będzie 3,5 mld euro.

Strategiczna inwestycja

Budowa nowego połączenia kolejowego między Skandynawią a kontynentalną Europą była planowana od wielu lat. W 1994 r. Komisja Europejska uznała to za priorytetowy projekt w ramach sieci TEN-T. Początkowo planowano wybudować most kolejowy, co wzbudziło duże protesty mieszkańców nadmorskich regionów. W 2010 uznano, że most nie zapewni wystarczającej przepustowości dla obsługi rosnącego ruchu towarowego i zdecydowano się na budowę tunelu zanurzanego, który będzie złożony z prefabrykowanych elementów, które zostaną ułożone w wykopie, a po złączeniu zasypane warstwą ochronną z żwiru i piasku. W najniższym miejscu wykop będzie wykonany 45 m pod poziomem morza.

– Rozbudowa linii kolejowej pomiędzy Lubeką a Puttgarden jest istotną częścią transeuropejskiej sieci transportowej i korytarza Skandynawia-Morze Śródziemne. Sprawne połączenie kolejowe ze stałym połączeniem Fehmarnbelt to podstawowy warunek powodzenia całego projektu, który doprowadzi do zauważalnego przeniesienia ruchu pasażerskiego i towarowego z drogowego na kolejowy. Stałe połączenie Fehmarnbelt, łącznie z drogami dojazdowymi, to coś więcej niż tylko proste połączenie transportowe. Projekt umożliwi regionowi pomiędzy Hamburgiem a Kopenhagą dalszy wspólny rozwój poza granicami kraju pod względem gospodarczym, turystycznym i kulturalnym. UE będzie nadal wspierać ten projekt – powiedziała Magda Kopczyńska, dyrektorka Generalnej Dyrekcji KE ds. Mobilności i Tranportu.

Czytaj też: Niemcy i Czechy zbudują 30-kilometrowy tunel kolejowy

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close