Ruszyła budowa tunelu, który połączy Niemcy i Danię
Koleje Niemieckie (DB) rozpoczęły budowę tunelu pod cieśniną Fehmarn Belt. 18,2 kilometrowa przeprawa połączy wyspy Fehmarn w Niemczech i Lolland w Dannii i będzie częścią korytarza TEN-T Morze Śródziemne — Skandynawia.
Tunel Fehmarnbelt będzie najdłuższym na świecie tunelem zanurzonym i będzie wykorzystywany przez pociągi i samochody. Tunel skróci czas przejazdu pociągów między Kopenhaga a Hamburgiem, gdyż pozwoli ominąć obecnie wykorzystywaną 160-kilometrową linię kolejową przez Danię. DB szacują że po otwarciu nowego połączenia w 2029 r. tunelem będzie kursować nawet 68 pociągów towarowych w ciągu doby.
7 grudnia rozpoczęła się modernizacja odcinka linii kolejowej z mostu Fehmarnsund do Puttgarden nad Bełtem Fehmarn, na którym wybudowany zostanie drugi tor. Między Lubeką a niemiecką wyspą powstanie 55 km nowych torów. Budowa nowego połączenia kolejowego między Danią a Niemcami to wspólny projekt duńskiej firmy Femern, Unii Europejskiej, rządu federalnego Niemiec i landu Schleswig-Holstein. Inwestycja kosztować będzie 3,5 mld euro.
Strategiczna inwestycja
Budowa nowego połączenia kolejowego między Skandynawią a kontynentalną Europą była planowana od wielu lat. W 1994 r. Komisja Europejska uznała to za priorytetowy projekt w ramach sieci TEN-T. Początkowo planowano wybudować most kolejowy, co wzbudziło duże protesty mieszkańców nadmorskich regionów. W 2010 uznano, że most nie zapewni wystarczającej przepustowości dla obsługi rosnącego ruchu towarowego i zdecydowano się na budowę tunelu zanurzanego, który będzie złożony z prefabrykowanych elementów, które zostaną ułożone w wykopie, a po złączeniu zasypane warstwą ochronną z żwiru i piasku. W najniższym miejscu wykop będzie wykonany 45 m pod poziomem morza.
– Rozbudowa linii kolejowej pomiędzy Lubeką a Puttgarden jest istotną częścią transeuropejskiej sieci transportowej i korytarza Skandynawia-Morze Śródziemne. Sprawne połączenie kolejowe ze stałym połączeniem Fehmarnbelt to podstawowy warunek powodzenia całego projektu, który doprowadzi do zauważalnego przeniesienia ruchu pasażerskiego i towarowego z drogowego na kolejowy. Stałe połączenie Fehmarnbelt, łącznie z drogami dojazdowymi, to coś więcej niż tylko proste połączenie transportowe. Projekt umożliwi regionowi pomiędzy Hamburgiem a Kopenhagą dalszy wspólny rozwój poza granicami kraju pod względem gospodarczym, turystycznym i kulturalnym. UE będzie nadal wspierać ten projekt – powiedziała Magda Kopczyńska, dyrektorka Generalnej Dyrekcji KE ds. Mobilności i Tranportu.
Czytaj też: Niemcy i Czechy zbudują 30-kilometrowy tunel kolejowy