Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Bliski finał udrożnienia morskiego portu Baltimore, ale 4 lata oczekiwań na odbudowę  mostu 

Z kanału wiodącego do portu Baltimore (USA) 4 bm. usunięto ostatnie duże odcinki zawalonego mostu Francis Scott Key. W ten sposób oczyszczono szlak wodny, niedrożny od 26 marca, co umożliwi ponowne jego otwarcie na całej szerokości. Ma to nastąpić w nadchodzący weekend. Oczekuje się, że normalna nawigacja dużych statków zostanie wznowiona w przyszłym tygodniu.

Przypomnijmy, że most częściowo zawalił się po tym, jak w jedno z jego przęseł uderzył 26 marca kontenerowiec Dali. Ponadto do tego kanału federalnego wypadło ok. ok. 50 kontenerów, z ponad 4700 które przewoził statek. Nadal nie ma orzeczenia Narodowej Rady Bezpieczeństwa Transportu (NTSB), jakie były bezpośrednie przyczyny kolizji, choć przed miesiącem opublikowała ona wstępny raport w tej sprawie.

Patrz: Dwa blackouty na Dali – bezpośrednią przyczyną katastrofy morsko-lądowej

Czwarta sekcja

Przedstawiciel Wojskowego Korpusu Inżynieryjnego (ACE), który realizował roboty udrożnienia kanału poinformował 4 czerwca, że ostatni z trzech fragmentów – części kratownicy mostu, został podniesiony z wody. Była to tzw. czwarta sekcja. Pierwsza z trzech o wadze 140 ton została podniesiona 24 maja, a druga sekcja o wadze 470 ton – 1 czerwca. Operacja wydobycia czwartej sekcji została nazwana „ekstensywną”. Wymagała najpierw cięcia i usuwania około 200 ton złomu, zanim można było zamocować i wydobyć główne  elementy kratownicy mostu.

Rzecznik ACE wyjaśnił, że te odcinki były „zakopane głęboko w dnie rzeki’. Dlatego roboty wydobywcze okazały się być bardziej złożone, niż początkowo szacowano. Z użyciem kruszarek betonu i palników acetylenowo-tlenowych oddzielano „tony dawnej jezdni mostu od stalowych prętów zbrojeniowych” sekcji 4, a gruz usuwano za pomocą pogłębiarek z czerpakiem. Sekcje złomu wyciągnięte z wody zostaną poddane recyklingowi.

Prace finalne

Ostatnia faza operacji odblokowania kanału obejmie jego pogłębienie i końcową inspekcję, która ma upewnić się, że na dnie nie ma pozostałych zagrożeń dla statków. Nie podano oficjalnego harmonogramu, ale doniesienia medialne wskazują powszechnie, że te ostatnie prace zakończą się między 8 a 10 czerwca. Oczekuje się, że kanał federalny o szerokości 700 stóp (ok. 213 metrów) zostanie oficjalnie ponownie otwarty w poniedziałek, 10 czerwca. Od początku maja kanał był tylko częściowo drożny dla mniejszych statków, ponieważ udostępniono płytszy i węższy odcinek o szerokości 400 stóp (122 m).

Losy kontenerowca i mostu

Sprawca kolizji, kontenerowiec Dali, pozostaje w terminalu Seagirt, chociaż lokalne media opublikowały też zdjęcia trwających prac nad usunięciem dodatkowych szczątków wraku statku. Nadal oczekuje się, że zostanie on odholowany w najbliższych tygodniach do stoczni w Norfolk w stanie Wirginia. Uwaga mediów skupia się na odbudowie nieistniejącej części Francis Scott Key. Urząd Transportu stanu Maryland wystosował pierwsze zapytanie ofertowe projektowo-budowlane. Termin ich składania upływa 24 czerwca. Ostateczny projekt mostu ma zostać wybrany w ciągu ok. trzech  miesięcy, a wykonawca – latem tego roku. Oczekuje się, że odbudowany most zostanie oddany do użytku do jesieni 2028 roku. Jego koszt wyniesie 1,7 miliarda dolarów.

W tle szacowane są całkowite koszty wypadku, tj. nie tylko odbudowy mostu, ale utraconego ładunku i statku oraz koszty odszkodowań ubezpieczycieli.We wstępnych szacunkach oceniano, że koszty te mogą być rekordowe i przyćmić koszty odszkodowań wypadku wycieczkowego Costa Concordia w 2012 r. oraz zablokowania w 2021 r. Kanału  Sueskiego przez kontenerowiec Ever Given.

Możliwość komentowania została wyłączona.

CARGOTOR-2023
czloko 2s
duis-port-2024_2
banner-600x400-1
pl
Intermodal_600x400
CT-PL_Intermodal_600x400px
BM2025
Pesa-_baner-600x400_small
v1-1

OFERTY PRACY

OGŁOSZENIA

OSTATNIE WPISY

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close