Koleje Niemieckie mają krótką listę chętnych na DB Schenker
Koleje Niemieckie wkrótce rozpoczną kolejną fazę sprzedaży swojej spółki logistycznej DB Schenker. Na krótkiej liście chętnych na przejecie tej firmy znalazły się fundusze private equity oraz giganci branży logistyki i żeglugi.
Jak poinformował Bloomberg, wśród firm, które złożyły oferty zakupu niemieckiej spółki logistycznej znalazło się konsorcjum CVC Capital Partners i Grupa Carlyle które zaoferować miału 14 mld euro. Chętne do zakupu DB Schenker są również spółki Maersk, MSC, DSV, fundusz ADQ z Zjednoczonych Emiratów Arabskich oraz fundusz Bahri z Arabii Saudyjskiej. Proces sprzedaży prowadzą Goldman Sachs i Morgan Stanley. Szacuje się, że wartość sprzedaży DB Schenker wyniesie między 12 a 15 mld euro. przy czym w przypadku rywali z branży logistyki oferty prawdopodobnie będą wyższe niż w przypadku funduszy kapitałowych. Rząd w Berlinie będzie chciał uzyskać gwarancję utrzymania siedziby DB Schenker w Niemczech, aby utrzymać wpływy podatkowe z tej spółki i miejsca pracy.
DB potwierdziły, że otrzymały oferty i wkrótce rozpoczną kolejny etap prywatyzacji swej spółki córki. — W ostatnich tygodniach oferenci mieli okazję udoskonalić swoje niewiążące oferty dla DB Schenker w oparciu o wyczerpujące informacje. Te potwierdzone, niewiążące oferty zostały już złożone i są dokładnie oceniane przed niezwłocznym rozpoczęciem kolejnego etapu procesu sprzedaży. Proces przebiega zgodnie z planem. — napisano w komunikacie DB.
Zainteresowanie dużych graczy
Prezes Maerska zapowiedział, że duński gigant jest zainteresowany przejęciem DB Schenker, co byłoby odpowiedzią na inwestycje CMA CGM, która w ostatnich latach kupiła spółki logistyczne Ceva Logistics i Bolore. — Nasza strategia jest bardzo jasna, musimy zdywersyfikować nasze strumienie przychodów i strumieni zysków w kierunku bardziej stabilnej i mniej niestabilnej części łańcucha dostaw, czyli praktycznie wszystkiego poza oceanem/2PL. Pod tym względem pojawienie się na rynku czegoś takiego jak Schenker to zdecydowanie coś, o czym Maersk nie może po prostu powiedzieć, że nawet nie będziemy się nad tym zastanawiać — skomentował Vincent Clerc w wywiadzie udzielonym duńskiej gazecie Borsen.
Z kolei gdyby firmę DB Schenke przejęła inna spółka z Danii DSV, to stałaby się największym operatorem logistycznym na świecie (obecnie DSV zajmuje 3. a DB Schenker 4. miejsce). DB Schenker zatrudnia 75 tys. osób w 1850 oddziałach.
Koleje Niemieckie chcą sprzedać DB Schenker aby pozyskać gotówkę na częściową spłacę liczącego blisko 30 mld euro zadłużenie i na inwestycje. Wcześniej w ramach przygotowania do zbycia spółki, dział przewozów FLS (kolej, intermodal) do DB Cargo został przeniesiony do DB Cargo.
Czytaj też: Kolejna, bardziej pospieszna przymiarka do sprzedaży DB Schenker