Kolejna, bardziej pospieszna przymiarka do sprzedaży DB Schenker
Rada nadzorcza Deutsche Bahn zleciła zarządowi DB zbadanie i przygotowanie ewentualnej sprzedaży do 100 procent akcji DB Schenker. „Konkretne rozpoczęcie procesu sprzedaży i sposób zbycia akcji zostanie ustalone osobno w późniejszym terminie” – poinformowano w komunikacie.

Jest to kolejne podejście zgłaszane od 2018 roku do zbycia DB Schenker, perły w koronie grupy DB. W opinii obserwatorów, transakcja tak dużej wartości może być trudna w obecnych warunkach rynkowych. Ale po czterech latach zwłoki jest zapewne większa determinacja sprzedającego. W komunikacie zarząd DB stwierdza, że „w świetle globalnych wyzwań gospodarczych i obecnej niepewności na rynkach kapitałowych, DB zamierza poświęcić niezbędny czas na ewentualną sprzedaż DB Schenker”.
Co przekazała rada nadzorca DB?
Wpływy ze sprzedaży DB Schenker mają pozostać w całości w grupie DB i mają przyczynić się m.in. do znacznego umorzenia zadłużenia spółki, poinformował zarząd DB w komunikacje o uchwale rady nadzorczej. Sprzedaż DB Schenker „jeszcze bardziej zwiększyłaby koncentrację grupy DB na strategii „Strong Rail” i podstawowej jej działalności”. Przypomina się, że celem realizowanej od 2019 roku strategii „Strong Rail” jest przyciągnięcie „do przyjaznej dla środowiska kolei większej liczby pasażerów i wolumenu ładunków oraz rozbudowa infrastruktury kolejowej w Niemczech”.
Zarząd DB przypomina, że DB Schenker od lat „wnosi znaczący wkład w rozwój gospodarczy grupy, osiągając rekordowe wyniki”. W perspektywie średnioterminowej DB Schenker potrzebuje jednak większych środków finansowych i możliwości międzynarodowych przejęć. Dzięki temu utrzyma i zwiększy swoją pozycję rynkową oraz wartość „w coraz bardziej konkurencyjnej branży logistycznej”. W związku z tym dezinwestycja mogłaby otworzyć przed DB Schenker nowe możliwości wzrostu i rozwoju.
Sprzedaż, ale nie za wszelką cenę
Wiodąca pozycja DB Schenker na rynku globalnym „czyni ją atrakcyjną dla kupujących i inwestorów”, podkreśla zarząd DB. Charakterystyczne jest sformułowanie, że „Również w świetle globalnych wyzwań gospodarczych i obecnej niepewności na rynkach kapitałowych, DB zamierza poświęcić niezbędny czas na ewentualną sprzedaż DB Schenker. Rozpoczęcie konkretnego procesu sprzedaży zależy od ogólnego otoczenia i nie zostało jeszcze zaplanowane”.
Zarząd DB przedstawia zarazem jasne stanowisko rady nadzorczej, że „sprzedaż DB Schenker powinna mieć miejsce tylko wtedy, gdy jest korzystna finansowo w porównaniu z pozostaniem jej w grupie DB”. Spółka ta odnosi bowiem sukcesy operacyjne i finansowe, nawet w tak trudnym okresie na rynku logistyko. W domyśle – zmniejsza też deficyt finansowy grupy.
W pierwszej połowie 2022 r. DB Schenker wypracował 1,2 mld euro zysku operacyjnego, co jest najlepszym półrocznym wynikiem (EBIT) w 150-letniej historii firmy. Jest jednym z wiodących na świecie dostawców usług logistycznych, oferuje transport lądowy, lotniczy i morski, a także kompleksowe rozwiązania logistyczne i globalne zarządzanie łańcuchem dostaw z jednego źródła. Zatrudnia ok. 76 100 pracowników w ponad 1 850 lokalizacjach w ponad 130 krajach,
Wyzwania
Agencja prasowa Bloomberg przypomina, że Deutsche Bahn jest zadłużone na ok. 30 miliardów euro. Tymczasem transakcja sprzedaży DB Schenker może przynieść ok. 20 mld euro, czyli nie pokryje w pełni zadłużenia, a tym bardziej nie przyczyni wprost do realizacji planów inwestycyjnych DB. Już w lutym Bloomberg poinformował, że DB współpracuje z konsultantem i doradcami prawnymi, aby przygotować DB Schenker do ewentualnej sprzedaży. Wtedy rozmowy z zarządem DB przeprowadziły w celu złożenia wspólnej oferty Carlyle Group Inc. i CVC Capital Partners, podczas gdy Advent International i Bain Capital, a także Blackstone Inc. „mogą również dążyć do współpracy”.
Obecnie transakcja tak dużej wartości może być trudna, ocenia agencja. Firmy wykupujące mogą mieć trudności z pozyskaniem finansowania. Ale Schenker może również przyciągnąć oferty konkurencyjnych firm logistycznych. Już w zeszłym roku dyrektor finansowy duńskiego giganta DSV, Jens Lund, poinformował, że byłby zainteresowany zakupem niemieckiej firmy, jeśli państwo niemieckie zdecyduje się na jej sprzedaż. Innymi potencjalnymi konkurentami mogą być: Deutsche Post AG oraz szwajcarska grupa Kuehne & Nagel International.