Harim Holding potencjalnym inwestorem HMM
Konglomerat Harim Holding działający na rynku przewozów masowych oraz fundusz private equity JKL Partner zostali wyłonieni jako preferowany nabywca koreańskiego przewoźnika kontenerowego HMM.

Obecnie właścicielami południowokoreańskiego giganta logistycznego są państwowy Koreański Bank Rozwoju (KDB) i Korea Ocean Business Corp, którzy kupili HMM w czasie kryzysu w branży transportu kontenerowego w 2016 r. kiedy z powodu nadwyżki podaży mocy przewozowych spadły stawki frachtu, a przewoźnicy ponosili straty. KDB i KOBC posiadają łącznie 57,9% udziałów w HMM, co na 10 listopada br. obejmowało 198,8 mln akcji zwykłych, obligacji zamiennych i warrantów zamienionych na 200 mln akcji zwykłych.
Zgodnie z polityką rządu Korei Południowej, który kontroluje KDB nabywcą spółki HMM może być tylko firma koreańska, co wyklucza z kręgu potencjalnych inwestorów firmy z branży transportu kontenerowego. Prawdopodobnym nowym właścicielem tej firmy logistycznej będzie Harim Holding, do którego należy m.in. Pan Ocean, armator dużych masowców. Zdaniem analityków przejęcie HMM przez tę firmę będzie korzystne dla obu stron.
Czytaj też: 58 proc. akcji HMM do kupienia za 6,2 mld USD
— Harim jest już graczem w transporcie suchych masowców poprzez swoją spółkę zależną Pan Ocean (47,9% zysku operacyjnego Harim w 3 kwartale 2023 r. pochodziło z segmentu Transport), który obsługuje flotę składającą się z 240 statków (własnych: 112 i wyczarterowanych: 128). Koncentrując się na integracji pionowej, Harim może zyskać na zróżnicowanej flocie obejmującej masowce i kontenery. Ten ruch w kierunku integracji usprawni zarządzanie aktywami Harim i HMM, z korzyścią dla obu podmiotów — skomentował Ankush Kathuria, analityk Drewry.
Po ogłoszeniu potencjalnego nabywcy między 17 a 22 grudnia br. akcje HMM wzrosły o 31,7%. Konsensus rynkowy wskazuje, że oferta firmy Harim na 57,9% udziałów w przewoźniku będzie wyceniona na 4,9 mld dol.