Zapowiada się dobry czas dla OIU i rozwoju regulacji rynku kolejowego
Wraz z początkiem roku weszła w życia nowelizacja ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Na jej mocy wprowadzono istotne modyfikacje warunków zwolnienia od podatku od nieruchomości dla kolejowych gruntów, budynków i budowli. O nowych rozwiązaniach rozmawiamy z Michałem Ziębą, radcą prawnym w Kancelarii HANTON Szalc Zięba & Partnerzy.

Z dniem 1 stycznia br. grunty, budynki i budowle wchodzące w skład Obiektu Infrastruktury Usługowej (OIU) podlegają zwolnieniu od podatku od nieruchomości. Jakie są rodzaje OIU?
Do Obiektów Infrastruktury Usługowej należą m.in.:
- terminale towarowe (w tym intermodalne centra logistyczne z dostępem do torów kolejowych);
- tory postojowe;
- punkty zaplecza technicznego do utrzymywania i napraw taboru;
- stanowiska techniczne, w tym stanowiska do czyszczenia i mycia taboru;
- infrastruktura portów morskich i śródlądowych z dostępem do torów kolejowych;
- instalacje pomocnicze;
- kolejowe stacje paliw i instalacje do tankowania na tych stacjach;
- stacje pasażerskie oraz należącej do niej budynki i urządzenia, w tym tablice z informacjami dla pasażerów i powierzchnia przeznaczona do sprzedaży biletów;
- stacje rozrządowe oraz stacje manewrowe wyposażone w urządzenia, inne niż urządzenia sterowania ruchem kolejowym, przeznaczone do zestawiania składów pociągów lub wykonywania manewrów;
Co zostało zwolnione?
Zwolnieniu od podatku od nieruchomości podlegają grunty, budynki i budowle, które tworzą Obiekt Infrastruktury Usługowej i w takim zakresie w jakim dochodzi do realizacji zadań operatora OIU i świadczenia w usług na rzecz przewoźników kolejowych. Zwolnieniu może podlegać również tor dojazdowy do OIU oraz prawdopodobnie grunt na jakim jest położony. Nowe przepisy dają pole do interpretacji zarówno przez podatników i organy podatkowe.
Należy podkreślić, że nowe regulacje dotyczą terminali towarowych (w tym terminali intermodalnych), dopiero od 1 stycznia 2023 r. Pozostałe OIU podlegają zwolnieniu już od 1 stycznia 2022 r.
Jakie kryteria należało spełnić, aby uzyskać zwolnienie z podatku?
Obiekt Infrastruktury Usługowej musi być udostępniany na zasadach wynikających z rozdziału 6b ustawy o transporcie kolejowym, co dotyczy przede wszystkim niedyskryminacyjnych zasad dostępu i metodologii ustalania opłat za dostęp do obiektu.
Wyzwaniem z pewnością okażą się tzw. kwestie dowodowe, czyli związane z wykazaniem przed organem podatkowym lub sądem, że obiekt faktycznie spełnia kryteria umożliwiające zwolnienie z podatku. Dokumentami i okolicznościami potwierdzającymi spełnienie przedmiotowych kryteriów są m.in.:
- udostępnianie OIU na zasadach określonych w rozporządzeniu wykonawczym Komisji Europejskiej nr 2017/2177 z dnia 22 listopada 2017 r. w sprawie dostępu do obiektów infrastruktury usługowej i usług związanych z koleją;
- posiadanie odpowiedniego regulaminu udostępniania, który został opublikowany w stosowny sposób;
- posiadanie cennika skonstruowanego zgodnie z metodologią przewidzianą rozdziałem 6a ustawy o transporcie kolejowym;
- wpis do rejestru OIU.
Operatorzy OIU zapewne są zadowoleni z prowadzonych rozwiązań.
Z pewnością. Możliwość uzyskania zwolnienia dla budynków i budowli (a nie tylko gruntów) to duża zmiana i korzyść dla sektora transportowego. Najbliższe miesiące pokażą jakie będzie podejście organów podatkowych do – wydawać by się mogło – jednoznacznych przepisów znowelizowanej ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.
Mając na uwadze, że akurat w przypadku terminali intermodalnych zwolnienie zacznie obowiązywać od początku 2023 r., warto zastanowić się jeszcze w tym roku w jaki sposób odpowiednio przygotować się do nowych regulacji.