Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

W październiku ma ruszyć budowa linii Chiny-Kirgistan-Uzbekistan

W październiku ruszyć ma budowa nowej magistrali kolejowej Chiny — Kirgistan — Uzbekistan, która będzie częścią intermodalnego korytarza łączącego Azję z Europą. Czy uda się rozpocząć to przedsięwzięcie zależy od pozyskania przez Kirgistan finansowania. 

fot. Źródło: Agencja Kontroli Samochodów, Transportu Wodnego, Wagi i Wymiarów Kirgistanu

Przygotowania do tej budowy trwają od kilku lat i prowadzone są w ramach chińskiej inicjatywy „Pasa i Drogi”, którą wspiera Kirgistan. W ubr. zakończono studium wykonalności inwestycji, które wykazało zasadność ekonomiczną realizacji tego projektu. Na początku 2023 r. w Biszkeku uruchomiono biuro koordynujące projekt. Nowa linia kolejowa będzie miała rozstaw 1520 mm w Kirgistanie i Uzbekistanie oraz 1435 mm w Chinach, a przy granicy chińsko-kazachskiej powstanie kolejowej przejście graniczne oraz terminal przeładunkowy tzw. suchy port. Całkowita długość nowej linii wyniesie 311 km. Chiny już zaczęły po swojej stronie budowę magistrali kolejowej w kierunku Kirgistanu.

W kwietniu br. premier Kirgistanu Akylbek Japarov powiedział, że koszt budowy wyniesie 8 mld dol. Inwestycja ta jest skomplikowanym projektem, gdyż wymaga budowy 50 tuneli i 90 mostów przez kirgiskie pasma górskie. Mimo wysokich kosztów władze Kirgistanu chcą realizacji tego projektu, który może być impulsem dla rozwoju gospodarczego tego kraju pozbawionego dostępu do morza. 

— Teraz Kirgistan jest logistycznie ślepym zaułkiem. Kiedy kolej zostanie zbudowana, tak się stanie będziemy mogli wyjść w świat. To będzie nasza własna droga. Nasza gospodarka będzie rosła z roku na rok. Będziemy budować szkoły. Najważniejsze, że będzie pokój. W październiku planowane jest rozpoczęcie budowy linii kolejowej Chiny – Kirgistan – Uzbekistan krajem tranzytowym dla świata Wejdziemy na rynek światowy koleją, „Wyjedziemy nad morze” — powiedział prezydent Kirgistanu Sadyr Japarov.

Pytanie o finansowanie

Niejasna jest kwestia finansowania tego projektu. Kirgistan liczy na pozyskanie kredytu od międzynarodowych instytucji finansowych. Ws. finansowania Kirgistan rozmawia z Chinami i Uzbekistanem. Skomplikowany jest kontekst geopolityczny tej inicjatywy. Pierwotnie w przygotowaniach brała udział Rosja, a nowa linia miała być częścią korytarza transportowego biegnącego przez jej terytorium. Rosjanie wycofali się jednak z projektu po wybuchu wojny w Ukrainie. 

Obecnie Chiny klasyfikują tę inwestycję jako część intermodalnych korytarzy łączących Państwo Środka, Azję Środkową z Europą z pominięciem Rosji: transkaspijskiego Korytarza Środkowego oraz planowanego Korytarza Południowego przez Iran i Turcję. Nowa linia znacznie skróci ten ostatni szlak, który może mieć lepsze perspektywy rozwoju niż Korytarz Środkowy wymagający przeładunków między pociągami, a statkami na Morzu Kaspijskim co znacznie zwiększa koszty i wydłuża czas przejazdu. Choć Rosja oficjalnie nie bierze udziału w projekcie, to pociągi szerokotorowe nową trasą będą mogły z Kirgistanu również docierać do tego kraju przez Kazachstan. Z kolei dla Chin nowa magistrala jest szansą na stworzenie silniejszych związków politycznych i gospodarczych z krajami regionu Azji Środkowej, do niedawna uważanych za strefę wpływów Moskwy.

Czytaj też: Chiny zbudują linię kolejową do Kirgistanu i Uzbekistanu

O sytuacji na kolejowym Nowym Jedwabnym Szlaku i rozwoju największego polskiego suchego portu debatować będą uczestnicy Kongresu INTERMODAL IN POLAND 2024, który odbędzie się w dniach 12-14 czerwca w Janowie Podlaskim i Małaszewiczach. Więcej informacji o tym wydarzeniu znajdą Państwo na stronie: https://intermodalinpoland.eu/

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close