Chiny zbudują linię kolejową do Kirgistanu i Uzbekistanu
Chiny, Uzbekistan i Kirgistan podpisały umowę ws. budowy magistrali kolejowej, która połączy te kraje i będzie kolejną odnogą Nowego Jedwabnego Szlaku omijającą Rosję. Kraje Azji Środkowej zacieśniają współpracę z Państwem Środka a jednocześnie chcą utrzymać poprawne stosunki z Zachodem i uniezależniają się od Rosji.

Umowa ws. budowy magistrali Chiny-Kirgistan-Uzbekistan (CKU) zawarta została podczas szczytu Szanghajskiej Organizacji Współpracy (SCO), który odbył się 14 września w Samarkandzie. Koszt budowy 280-kilometrowej magistrali oszacowano na 4,1 mld dol. USA. Po stronie chińskiej linia będzie mieć rozstaw 1435 mm a kirgiskiej 1520. Na wschodniej granicy Chin powstanie kolejny terminal przeładunkowy, który odciąży borykające się od wielu miesięcy z problemem kongestii przejścia graniczne chińsko-kazachskie w Dostyku i Alashankou. Nowy szlak kolejowy przyspieszy rozwój współpracy gospodarczej między Chinami a Kirgistanem, Uzbekistanem i Turkmenistanem, a także będzie wykorzystywany przez operatorów intermodalnych uruchamiających przewozy miedzy Państwem Środka a Europą i Turcją, które od czasu wybuchu wojny w Ukrainie cieszą się coraz większą popularnością. Nowa linia kolejowa skróci intermodalny Korytarz Transkapijski łączący Chiny z Azerbejdżanem, Gruzją, Turcją i Europą o 900 km, co obniży koszty i poprawi transit time usług intermodalnych na tym szlaku.
Czytaj też: Kraje środkowej Azji chcą stworzyć alternatywną odnogę NJS
Nowy lider Euroazji
Decyzja o budowie tej magistrali zapadła w czasie, gdy kształtują się nowe warunki geopolityczne w Azji Środkowej. Jak wskazują komentatorzy, podczas tegorocznego szczytu SCO widoczna była marginalizacja znaczenia Rosji. Organizacja ta powołana została 20 lat temu jako blok państw azjatyckich pod podwójnym przywództwem Moskwy i Pekinu, który miał być swego rodzaju „anty-NATO”. Jednak tegoroczny gospodarz szczytu — Uzbekistan chciał określić nową rolę SCO.
Kraje Azji Środkowej jeszcze do niedawna uznawane za satelity Rosji wyraźnie podkreśliły, że ich głównym partnerem politycznym i gospodarczym są Chiny i że nie chcą konfrontacji z Zachodem, ale planują dalszy rozwój współpracy gospodarczej z Europą. Prezydent Kazachstanu Kasym-Żonart Tokajew powiedział, że wojna w Ukrainie musi się skończyć, a prezydent Kirgistanu Sadyr Dżaparow spóźnił się na spotkanie w Władimirem Putinem, co uznane zostało za okazanie lekceważenia przywódcy Rosji. Widać zatem, że Euroazja ma obecnie jednego lidera i są nim Chiny.
O sytuacji na kolejowym Nowym Jedwabnym Szlaku debatować bedą uczestnicy konferencji „INTERMODAL IN POLAND 2022”. Program wydarzenia, rejestracja uczestnictwa i informacje organizacyjne dostępne są na stronie: https://intermodalinpoland.eu/janow-podlaski-malaszewicze-2022/