Wkrótce ruszy nabór projektów intermodalnych do dofinansowania z KPO
W drugim kwartale 2024 roku Centrum Unijnych Projektów Transportowych ogłosi nabór wniosków o dofinansowanie projektów intermodalnych w ramach Krajowego Programu Odbudowy. Niestety z powodu opóźnienia notyfikacji polskiego programu na realizację inwestycji zostanie niewiele czasu.
Zatwierdzenie w marcu br przez Komisję Europejską polskiego programu wsparcia rozwoju transportu intermodalnego ze środków KPO było decyzją długo oczekiwaną przez branżę. W innych krajach unijnych, gdzie analogiczne programy zatwierdzono wcześniej, inwestycje już są w fazie realizacji. W ramach komponentu E2.1.3 KPO realizowane będą inwestycje wpisujące się w cele określone w dokumencie dla transportu intermodalnego. Wsparcie otrzymać mogą projekty budowy, modernizacji i wyposażenia terminale intermodalne położone w sieci TEN-T, które zostały określone w Rozporządzeniu PE i Rady UE 1315/2013. Planowany budżet tego programu wynosi 175 mln euro. Wsparcie finansowe obejmować będzie różne projekty zarówno infrastrukturalne jak i taborowe. Z funduszy UE dofinansowany będzie również zakup urządzeń terminalowych oraz narzędzi cyfrowych do zarządzania pracą terminali.
— Projekty obejmują szeroki zakres, są to zarówno działania punktowe w obszarze budowy, rozbudowy i unowocześnienia terminali przeładunkowych, bocznic prowadzących do terminali oraz bocznic w terminalach, jak i zakupu taboru służącego do wykonywania przewozów intermodalnych, a także urządzeń wykorzystywanych do przeładunku. To nie wszystko, inwestycje mogą również obejmować, jako element składowy, działania zwiększające efektywność funkcjonowania terminali i obsługi towarów, czyli z zakresu cyfryzacji — poinformowała Justyna Gawron, z biura organizacji i zarządzania CUPT.
Mało czasu na realizację
Nabór wniosków do tego programu ogłoszony zostanie w drugim kw. 2024 r. Okres kwalifikowania wydatków w ramach tego programu unijnego, kończy się 30 czerwca 2026 r. Oznacza to, że od momentu ogłoszenia naboru beneficjenci będą mieć około 2 lata na realizację inwestycji. To bardzo krótki okres biorąc pod uwagę, że w wielu przypadkach trzeba będzie przeprowadzić wybór wykonawcy zgodnie z przepisami o zamówieniach publicznych.
Kilkuletnie opóźnienie zatwierdzenia KPO jest bardzo dużym ryzykiem dla polskiej branży kolejowej i intermodalnej. — Teoretycznie wszystko może się udać, ale jak dotychczas nie zdarzało się, aby w projektach unijnych wszystkie inwestycje były realizowane bez nawet najmniejszych opóźnień ani w Polsce, ani w innych krajach powiedział w rozmowie z IntermodalNews.pl Maciej Gładyga, wiceprezes europejskiego Stowarzyszenia Kolei Towarowych (ERFA)
Komisja Europejska, zdając sobie sprawę z tego zagrożenia przekroczenia terminu realizacji, zezwoliła na przeprowadzenie wstępnej kwalifikacji projektów. CUPT ogłosiło tę prekwalifikację w marcu ubr. Złożone wnioski zostały ocenione pod kątem kwalifikowania się do otrzymania pomocy w ramach KPO. Dzięki temu część przedsiębiorców po otrzymaniu pozytywnej oceny mogła podjąć ryzyko i rozpocząć realizację projektów jeszcze przed rozpoczęciem właściwego naboru.
Rozwój branży transportu kombinowanego w Polsce będzie tematem Kongresu INTERMODAL IN POLAND 2024, który odbędzie się pod Patronatem honorowym Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Program Kongresu oraz informacje organizacyjne można znaleźć na stronie: https://intermodalinpoland.eu/