Partnerzy portalu

Huti wznowili ataki na statki handlowe

Po ponad dwutygodniowej przerwie, rebelianci Huti z Jemenu zaatakowali 24 bm. dwa kontenerowce na Morzu Czerwonym i Oceanie Indyjskim. „Spadek liczby potwierdzonych ataków w ostatnich tygodniach na Morzu Czerwonym, w cieśninie Bab al-Mandab i w Zatoce Adeńskiej nie może jednak przekreślić faktu, że Huti prawdopodobnie nadal mają zdolność do ich przeprowadzania” – oświadczyło EUNAVOR Aspides (kryptonim wspólnej operacji marynarek wojennych krajów UE).  W licznych wypowiedziach w mediach społecznościowych przedstawiciele Huti podkreślają, że nadal planują kontynuować działania zbrojne. 

fot. Pixabay

Celem ostatnich ataków Huti był kontenerowiec „Maersk Yorktown”(28 900 dwt), pływający pod banderą USA, a obsługiwany przez Maersk Line, który działa na podstawie kontraktu z armią USA orazMSC Veracruz” (68 000 dwt), zarejestrowany w Portugalii. Ten drugi Huti nazwali jako „izraelski statek”. Już wcześniej Huti podkreślali, że motywem ataków jest ich solidarność z Palestyńczykami ze strefy Gazy, a celem akcji są statki służące pomocą w różnej formie Izraelowi. W ostatnim ataku rakiety nie dosięgły obu kontenerowców, uderzając w wodę przed nimi.  

Ponadto amerykańskie centralne dowództwo sił operacyjnych w tym rejonie  – Centcom potwierdziło, że przechwycono jeden przeciwokrętowy pocisk balistyczny wystrzelony z obszarów kontrolowanych przez Huti w Jemenie, który prawdopodobnie był wymierzony w kontenerowiec „Maersk Yorktown”. Centcom poinformował też, że nad kontrolowanymi przez Huti obszarami Jemenu siły koalicji zaatakowały i zniszczyły cztery powietrzne bezzałogowe statki powietrzne (UAV).

Przesunięcia statków

Spadek ataków Huti przypisuje się zarówno temu, że w rejonie Morza Czerwonego operują okręty wojenne USA i niektórych krajów UE, jak i temu, że armatorzy powszechniej rezygnują z wysyłania statków na trasie z/do Azja-Europa przez Kanał Sueski, na rzecz wyboru dłuższej, ale bezpiecznej trasy wokół Przylądka Dobrej Nadziei. Ale z krótszej trasy nadal korzysta sporo statków. Taka opcję wybierają też niektóre największe spółki żeglugowe, jak np. CMA CGM, po uprzedniej „ocenienie ryzyka dla każdego statku z osobna”.

Z nowych danych brytyjskiego Biura Statystyk Narodowych (ONS) wynika, że od połowy grudnia ub.r. do początku kwietnia ruch żeglugowy przez Kanał Sueski spadł o 66 proc. Z kolei według danych PortWatch, w tygodniu zakończonym 17 kwietnia z Kanału Sueskiego skorzystało 37 statków, wobec 78 rok temu (spadek o 53 proc.), natomiast z trasy wokół Przylądka Dobrej Nadziei odpowiednio: 88 wobec 48 rok temu (wzrost o 83 proc.).

Zarazem kontenerowce przepływające przez Kanał Sueski są obecnie średnio mniejszej pojemności. Według danych Alphaliner, zabierają one obecnie 5 600 TEU, w porównaniu ze średnią sprzed kryzysu na Morzu Czerwonym wynoszącą 8 625 TEU. Kryzys odczuwają też porty Zatoki Perskiej. Np. port przeładunkowy w Dżuddzie (Arabia Saudyjska) odnotowuje o dwie trzecie spadek liczby zawinięć kontenerowców dziesięciu największych przewoźników, bowiem wybierają oni trasę wokół Afryki południowej. W I kwartale zawinęło tam np. tylko 60 statków MSC, w porównaniu z 230 w I kwartale 2023 r.

Zbyt duży obszar do kontroli

„Spadek liczby potwierdzonych ataków w ostatnich tygodniach na Morzu Czerwonym, Bab al-Mandab i w Zatoce Adeńskiej nie może jednak przekreślić faktu, że Huti prawdopodobnie nadal mają zdolność do przeprowadzania takich ataków” – napisał EUNAVOR Aspides. Ponadto ostrzega: „Patrząc na rozległość Oceanu Indyjski, niedawne przechwycenie statku handlowego na wodach międzynarodowych w pobliżu Ormuzu, czwartego tego rodzaju i przetrzymywanego obecnie jako zakładnik, pokazuje, że groźba porwania jest nadal obecna w tej części oceanu”. Przypomnijmy, że 13 kwietnia komandosi  irańskiego Korpusu Strażników Rewolucji Islamskiej przejęli w powietrznym ataku desantowym kontenerowiec MSC Aries.

Patrz: Nowe miejsce zakłóceń swobodnego transportu morskiego

Dowództwo Aspidesa informuje, że od czasu uruchomienia misji, ta ochraniała 85 statków handlowych. Okręty wojenne odniosły również sukces w przechwyceniu lub zniszczeniu dziewięciu dronów, jednego bezzałogowego statku nawodnego i czterech pocisków balistycznych. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close