Partnerzy portalu

Nowe miejsce zakłóceń swobodnego transportu morskiego

W sobotę (13 bm.) komandosi należący do irańskiego Korpusu Strażników Rewolucji Islamskiej przejęli w powietrznym ataku desantowym kontenerowiec MSC Aries. Nastąpiło to 50 mil morskich (92 km) na północny wschód od Fudżajry, obszaru w pobliżu Cieśniny Ormuz, która jest wejściem do Zatoki Perskiej. 

Kontenerowiec MSC, Zdjęcie ilustracyjne fot. Pixabay

Ten akt terroryzmu stworzył nowy rejon zagrożenia dla swobodnej żeglugi. Jest następstwem trwającego konfliktu w regionie Morza Czerwonego – bramie wiodącej do Kanału Sueskiego, który umożliwia najkrótsze połączenie w transporcie morskim Azja – Europa. W szczególności kontenerowce i tankowce już unikają tego obszaru z powodu ataków rakietowych jemeńskiej milicji Huti. 

Atak

Kontenerowiec MSC Aries pływa pod banderą portugalską, a należy do zarejestrowanej w Wielkiej Brytanii spółki Gortal Shipping. Jest ona finansowo powiązana ze spółką Zodiac Maritime, którą kontroluje izraelski miliarder Eyala Ofera. To był wystarczający powód ataku dla bojowników Iranu, podobny, jak w przypadku ataków Huti. 

Statek został zmuszony do skierowania się na wody terytorialne Iranu. Na pokładzie znajduje się 25 członków załogi różnych krajów – Indii, Filipin, Pakistanu, Rosji i Estonii. Według doniesień medialny, atak sfilmował jeden z członków załogi. Na tej podstawie ocenia się, że użyty helikopter to rosyjski Mi-17, który już wcześniej służył do ataków jemeńskich Huti. Przejęcie 15 000 TEU MSC Aries nastąpiło na kilka godzin przed tym, jak Iran wystrzelił ok. 300 dronów i rakiet w kierunku Izraela w odwecie za atak 1 kwietnia na irański konsulat w Syrii, w którym zginęło siedmiu strażników rewolucji.

Reakcja

Przedstawiciele rządów Stanów Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii wezwali do natychmiastowego uwolnienia przejętego statku. Brytyjski sekretarz obrony Grant Shapps napisał na platformie mediów społecznościowych X: „Zajęcie statku towarowego MSC Aries przez Iran jest niedopuszczalne i stanowi rażące naruszenie prawa międzynarodowego. Wzywamy do bezwarunkowego uwolnienia statku i jego załogi”.

Rzeczniczka Rady Bezpieczeństwa Narodowego Białego Domu Adrienne Watson określiła przejęcie statku jako akt „piractwa” ze strony Iranu i „rażące naruszenie prawa międzynarodowego”. Zajęcie kontenerowca przez siły irańskie zostało również potępione przez branżę.  Guy Platten, sekretarz generalny Międzynarodowej Izby Żeglugi napisał: „Przejęcie przez Iran MSC Aries jest rażącym naruszeniem prawa międzynarodowego i atakiem na wolność żeglugi. Ten karygodny atak na statek handlowy po raz kolejny stawia niewinnych marynarzy na pierwszej linii frontu geopolitycznego konfliktu. Nasze myśli są z 25 marynarzami, jeńcami Iranu oraz z rodzinami, które teraz obawiają się o bezpieczeństwo swoich bliskich. Iran musi pilnie uwolnić statek”.

Komentarze

Peter Sand, główny analityk Xeneta tak skomentował zaistniałą sytuację. „Już zła sytuacja na Morzu Czerwonym i w Zatoce Adeńskiej właśnie się pogorszyła i może zagrozić importowi frachtu morskiego w kontenerach i eksportowi ropy naftowej na Bliskim Wschodzie. Nie znamy jeszcze wszystkich szczegółów incydentu w Cieśninie Ormuz, ale jakiekolwiek rozszerzenie konfliktu, które już spowodowało ogromne zakłócenia w transporcie morskim w regionie Morza Czerwonego, byłoby niezwykle niepokojące”.  

Na przykład Dubaj jest regionalnym węzłem importu, a także korytarzem morsko-powietrznym. Towary w kontenery przybywają tam drogą morską przez Cieśninę Ormuz w celu dalszej podróży drogą lotniczą do Europy i Ameryki Północnej. „Jeśli statki zostaną dotknięte groźbą ataków podczas wpływania do Zatoki Perskiej, zakłócenia będą znaczne” – dodał Sand.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close