Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Powszechny (niemal) spadek przeładunków w portach kontenerowych UE

Zestawienie 15 największych portów kontenerowych w Unii Europejskiej wskazuje, że trudny klimat gospodarczy w 2023 r. doprowadził do niemal powszechnego kurczenia się wolumenu ładunków w kontenerach. Istnieją jednak interesujące przykłady portów, które wyłamały się z tego powszechnego trendu. Także długoterminowe zestawienie danych o przeładunkach (2007-2023) wskazuje, że z różnych powodów zmienia się pozycja i rola wielu portów europejskich.

fot. Pixabay

Według własnych obliczeń (na podstawie danych zarządów portów) w 2023 r. unijne porty kontenerowe z listy TOP-15 przeładowały łącznie nieco ponad 72 mln TEU, o 5,4 proc. mniej niż rok wcześniej. Był to drugi z kolejności rok spadku ich obrotów. Zarazem poziom przeładunków tych portów w 2023 r. był o 5,2 proc. mniejszy niż w przedcovidowym 2019 roku. Dla porównania, w 2022 r. było to spadek o 1,9 proc. Dodajmy, że TOP-15 portów w UE jest niemal tożsame z największymi portami kontenerowymi w Europie. W zestawieniu nie oceniamy jednak największego portu kontenerowego Wielkiej Brytanii w Felixstove (3,81 mln TEU w 2019 r., co plasowało go na 8 miejscu w Europie) oraz portu St. Petersburg (w 2019 r. miejsce poza pierwszą dziesiątką).

Spadki i wzrosty

W 2023 r. aż 12 kontenerowych portów unijnych zanotowało spadek przeładunków, w tym wszystkie trzy największe (Rotterdam, Antwerpia-Brugia i Hamburg), mające łącznie 46,9 proc. udziału w grupie TOP-15. Odnotowały one niemal podobny poziom regresu, nieco ponad 7 proc. rdr. Jak podkreślały też zarządy tych trzech portów, ważnym czynnikiem spadku obrotów było marginalne znaczenie transipmentu (tranzytu morskiego) do/z bałtyckich portów rosyjskich.

Dwucyfrowe spadki przeładunków wystąpiły w portach francuskich: HAROPA (Le Havre, Rouen, Paryż) o 15,2 proc. rdr i Marsylii – o 13,1 proc. Z kolei tylko trzy porty unijne zanotowały w ub.r. wzrosty przeładunków: Pireus o 5,2 proc., Gioia Tauro o 5 proc. i Sines – o 0,6 proc. Port Gdańsk pozostał w 2023 r. na 13 miejscu listu TOP-15. Odnotował niewielki spadek, w granicach 1 proc. Jego obroty były także o 1 proc. mniejsze w porównaniu z 2019 r.

Duże zmiany wieloletnie

W zestawieniu dołączamy obliczenia portalu PortEconomics, dla okresu 2007-2023, opracowane przez jednego z dyrektorów, Theo Nottebooma. W tak długim okresie 15 największych (według zestawienia z 2023 r.) portów kontenerowych w UE zanotowały średni wzrost przeładunków o 17,5 proc., jednak przy bardzo dużym zróżnicowaniu.

Wzrost wystąpił w 12 portach, przy czym nadzwyczajny w Gdańsku – o 2016 proc. i w portugalskim porcie Sines – o 1010 proc. Oba są stosunkowo młodymi portami kontenerowymi, które zyskały w ciągu 16 lat i na postępach w globalizacji gospodarek, i na splocie innych wydarzeń, w tym zmianie właścicieli zarządzających głównymi terminalami kontenerowymi. Dużo mniejszą dynamikę wieloletnią miał port w Pireusie, o 271 proc. – także po zmianie właściciela (na chińską grupę Cosco).

Spośród trzech współcześnie największych portów kontenerowych wieloletni wzrost wystąpił w Rotterdamie (o 24,6 proc.) i Antwerpii (o 22,7 proc.), wyższy niż średnia dla 15-ki, natomiast spadek w Hamburgu (o 22,7 proc.). Duży wieloletni spadek zanotował także kolejny duży port niemiecki, w Bremerhaven – o 14,5 proc. PortEconomics nie objaśnia przyczyn i natury tych zmian. Możemy jednak domyślać się, że w długim okresie następuje regionalne przesunięcia roli centrów logistycznych, na czym korzystają „młode” porty.

Patrz: Port Gdańsk na tle czterech największych portów kontenerowych w Europie

Top-15 portów kontenerowych w Europie
Źródło: zarządy portów, obliczenia własne, Port Economics,
/* Dane: Port Economics/** Połączenie nastąpiło 22.04.2022 r.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close