Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Światowy przemysł żeglugowy stoi w obliczu „cienia niepewności”

Po zaborze w sobotę w Cieśninie Ormuz kontenerowca MSC Aries przez irański Korpus Strażników Rewolucji Islamskiej oraz po niedzielnym ataku Iranu na Izrael, branże żeglugi i logistyki morskiej muszą się przygotować na kolejne zakłócenia. Jeżeli konflikt irańsko-izraelski się zaostrzy, grozi to przerwaniem szlaków morskich prowadzących do/z krajów Zatoki Arabskiej, a szerzej – szlaku Azja-Europa.

fot. Pixabay

Nawet deeskalacja konfliktu, jak wskazują najnowsze informacje, prawdopodobnie nie zahamuje krótkoterminowej podwyżki stawek frachtu. Jak ocenia indyjski portal Moneycontrol, stopy te wzrosną o ok. 20-25 proc. Rosną też w tym regionie, według WorldACD, stawki frachtu lotniczego.

Patrz: Nowe miejsce zakłóceń swobodnego transportu morskiego

Zagrożenie

Rejon Zatoki Perskiej jest silnie zapalny historycznie, choćby z tego powodu, że z krajów tam leżących pochodzi ok. połowa wydobycia ropy naftowej i gazu. Jego rola zmieniła się zarazem, bowiem szereg tamtejszych portów urosło do miana hubów przeładunkowych towarów w kontenerach.

Niestety, wielokrotnie stroną inicjującą problemy jest Iran, znajdujący się pod silnym wpływem Strażników Rewolucji Islamskiej. Wielokrotnie silnie zakłócał on transport morski w Zatoce Perskiej (Arabskiej), szczególnie ropy naftowej. Tylko w ostatnich latach doszło do kilku „ataków sabotażowych”. Np. w maju 2019 r. zaatakowano cztery statki handlowe, w tym saudyjskie tankowce. Nikt się do nich nie przyznał, ale przedstawiciele ds. bezpieczeństwa narodowego kilku krajów, w tym prezydenta USA, obwinili o nie jednoznacznie Iran. W czerwcu 2019 r. znów zaatakowano dwa tankowce, a w lipcu – irańska Gwardia Rewolucyjna przejęła w cieśninie Ormuz kontrolę nad brytyjskim tankowcem Stena Impero. 

Zmiana trendu

Na skutek ataków jemeńskiej milicji Huti, od grudnia ub.r. gwałtownie rosły stawki frachtu na szlaku Azja-Europa. Tendencja ta wyhamowała w końcu stycznia br., od lutego następował stopniowy ich spadek. Trend spadkowy nie zmienił się także w ubiegłym tygodniu. 

W notowaniach SCFI koszt transportu z Szanghaju do portów Morza Północnego wynosiła 1725,6 USD/TEU (do portów Morza Śródziemnego – 2262,6 dol.), tj. zmalał o 28 proc. w porównaniu z tegorocznym apogeum z 2 lutego. W notowaniach Drewry stawki frachtu Szanghaj – Rotterdam 11 bm. wynosiły średnio 2795 USD/FEU, były o 38,6 proc. niż 24 stycznia (apogeum). W tym tygodniu można spodziewać się ich wzrostu, przy czym ograniczenia w rejonie Morza 

Prognozy

„Jeśli spojrzymy na stawki za transport kontenerów z Azji Południowo-Wschodniej do Europy, nie mówiąc już o Indiach do Europy, ceny są o prawie 40-50 procent wyższe w porównaniu z ubiegłym rokiem. Wraz z nową eskalacją, stawki za transport mogą jeszcze bardziej wzrosnąć, jeśli pokój nie zostanie przywrócony w ciągu kilku tygodni” – powiedział portalowi Moneycontrol wysoki rangą indyjski urzędnik rządowy, nie wymieniony z nazwiska.

Natomiast według Veson Nautical, firmy dostarczającej rozwiązania do zarządzania frachtem dla firm żeglugowych, światowy przemysł żeglugowy stoi w obliczu „cienia niepewności”. Tę „niestabilność do krajobrazu gospodarczego już wprowadzają potencjalne zakłócenia w żegludze Kanałem Sueskim i Kanałem Panamskim”. Natomiast „każda zauważalna eskalacja lub deeskalacja w konfliktach zbrojnych „może głęboko wpłynąć na szerszą trajektorię gospodarczą” – dodano w analizie VN.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close