Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Duński fundusz inwestuje w technologie produkcji amoniaku dla żeglugi

Duński fundusz inwestycyjny Copenhagen Infrastructure Partners uważa, że to amoniak będzie zeroemisyjnym paliwem żeglugi w przyszłości i inwestuje w projekty jego produkcji. Spółka ta uważa, że światowa produkcja biometanolu nie będzie w stanie zaspokoić zapotrzebowania na zielone paliwo w statkach. 

Instalacja produkcji amoniaku w Luizjanie, fot. CF Industries

Branża transportu morskiego przygotowuje się do zastąpienia napędu statków wykorzystującego paliwa kopalne technologiami zeroemisyjnymi. Prace przyspieszyły po tym, jak żegluga została objęta europejskim systemem handlu uprawnieniami do emisji, a wprowadzenie podobnego mechanizmu w skali świata zapowiedziała Międzynarodowa Organizacja Morska. Obecnie rozwijanych jest kilka technologii napędu opartego na paliwach alternatywnych: LNG i metanolu, które będą zastapione paliwami odnawialnymi (bio-LNG, biometanol i paliwa syntetyczne) oraz amoniak. To ostatnie paliwo wskazywane jest jako mające największy potencjał dla masowego wykorzystania w żegludze, choć pojawiają się obawy związane z ryzykiem skażenia środowiska. 

Czytaj też: Jak bardzo „zielony” jest napęd na amoniak?

Pomimo tego ryzyka oraz faktu, że technologie napedu na metanol i LNG są znacznie bardziej zaawansowane, a kontenerowce z takimi silnikami już pływają po morzach, duński fundusz inwestycyjny uważa, że biopaliwa mają ograniczone możliwości zastosowania w żegludze. Zdaniem CIP już w 2040 r. zabraknie biomasy, żeby zaspokoić zapotrzebowanie transportu morskiego na biometanol. Z tego powodu Duńczycy zdecydowali na na inwestycję w systemy produkcji amoniaku. 

Zielony i błękitny amoniak

Niedawno CIP zawarł umowę z spółka Lotte z branży chemicznej, z którą będzie dostarczać amoniak dla klientów w Korei Południowej. Paliwo będzie produkowane w Luizjanie w USA w technologii „błękitnego amoniaku” czyli z wykorzystaniem jako surowca gazu ziemnego i wychwytywaniem oraz składowaniem powstającego przy produkcji ditlenku węgla. Drugi wspólny projekt dotyczy produkcji tzw. „zielonego amoniaku” w Australii gdzie paliwo będzie produkowane z azotu atmosferycznego z wykorzystaniem energii odnawialnej. To właśnie zielony amoniak, zdaniem CIP ma największe szanse na zdekarbonizowanie branży żeglugi, a największy potencjał produkcji tego paliwa jest w krajach z klimatem pustynnym. A zanim rozwinie się ta produkcja branża będzie mogła korzystać z amoniaku błękitnego. 

— Wierzymy, że niebieski i zielony amoniak będą współistnieć przez wiele lat, w miarę stopniowego odchodzenia od produkcji opartej na paliwach kopalnych. Nadal widzimy znaczące możliwości zarówno w USA, Europie, jak i Azji. Jesteśmy dumni z nowego partnerstwa z LOTTE w zakresie rozwoju projektów dotyczących amoniaku i przeniesienia ich do Korei i uważamy to za ważny krok, który może otworzyć dalsze możliwości dla naszego Funduszu Transformacji Energetycznej — powiedział Søren Toftgaard, partner CIP. 

W technologie produkcji zielonego amoniaku inwestuje również Maersk, który w 2021 zawarł z CIP umowę na wspólny projekt instalacji do produkcji zielonego paliwa w Esbjerg w Danii, który będzie wykorzystywać energię wiatrową do pozyskiwania wodoru poprzez elektrolizę wody morskiej, a następnie wykorzystania tego gazu w syntezie Habera-Boscha do produkcji amoniaku. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close