Duży wzrost przewozów kontenerów koleją z Chin do Europy w pierwszym kw. 2024 r.
W pierwszym kwartale 2024 r. transport kontenerów z Chin do Europy przez Rosję wzrósł o 44% w porównaniu z ubiegłym rokiem. Również i w drugim kwartale Koleje Rosyjskie prognozują wzrost przewozów na tym szlaku intermodalnym o 30-40%.
Od grudnie ubiegłego roku widoczny jest ponowny wzrost zainteresowania operatorów logistycznych wysyłaniem towarów z Chin do Europy lądowymi szlakami kolejowymi. Przyczyniły się do tego problemy żeglugi na Morzu Czarnym i wzrost kosztów transportu morskiego. Przewóz ładunków pociągiem z Chin zapewnia też lepszy transit time, gdyż konieczność opływania Afryki sprawia, że rejs kontenerowca z Dalekiego Wschodu wydłużył się o 5-7 dni. W efekcie obecnie kolej na Nowym Jedwabnym Szlaku oferuje 3-5 razy krótszy transit time w zależności od konkretnej trasy.
Czytaj też: Na kolejowym Nowym Jedwabnym Szlaku widać ożywienie
— W tym roku można zaobserwować pewną zmianę trendów. Naprawdę widzimy wzrost tranzytu kontenerów między Chinami a Europą. W pierwszym kwartale wzrósł on o 44% w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku; czyli przewieźliśmy prawie 90 000 TEU. Drugim trendem jest tranzyt pomiędzy Białorusią a Chinami. Mogę powiedzieć, że wzrosła ona o 68% w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku, a łącznie przewieźliśmy na tej trasie około 135 000 TEU — powiedział Alexey Shilo, wiceprezes Kolei Rosyjskich.
Stabilny wzrost na NJS
Jak informują Koleje Chińskie, w styczniu i lutym z Chin w kierunku zachodnim wyruszyło 2928 pociągów, które przewiozły 317 tys. kontenerów, co oznacza wzrost o 10% w porównaniu z ubiegłym rokiem. Trzeba jednak pamiętać, że Chińczycy nie rozróżniają pociągów jadących do Rosji od składów kursujących do Unii Europejskiej i traktują wszystkie te przewozy jako „pociągi do Europy”. W całym ubiegłym roku na kolejowym NJS przewieziono 1,9 mln kontenerów z Chin w kierunku zachodnim.
Łącznie od uruchomienia intermoalnych przewozów transeuroazjatyckich w 2011 r. w ramach inicjatywy „Pasa i Drogi”, odbyło się ponad 85 tys. przejazdów pociągów na tym szlaku, które wyruszyły z 120 miast w Chinach do 219 destynacji w 25 krajach europejskich. liczba przewożonych rodzajów ładunków wzrosła z 53, kiedy ruszał kolejowy NJS do ponad 50 tys. produktów obecnie.
Przewozy między Chinami a Unią Europejską straciły na popularności ro rozpoczęciu przez Rosję pełnoskalowej inwazji na Ukrainę w lutym 2022 r. W następstwie tej agresji Unia Europejska nałożyła na Rosję i Białoruś sankcje gospodarcze, a część operatorów logistycznych zdecydowała się wycofać z rynku rosyjskiego. Obecnie wolumen ładunków przewożonych na NJS wrócił do poziomu sprzed wojny w Ukrainie.
Rozwój przewozów kolejowych na Nowym Jedwabnym Szlaku będzie jednym z tematów Kongresu INTERMODAL IN POLAND 2024, który odbędzie się w Janowie Podlaskim. W trakcie tego największego wydarzenia branży intermodalnej w Polsce będzie można wziąć udział w wizycie studyjnej w najważniejszym hubie logistycznym na NJS jakim są Małaszewicze. Więcej informacji o tym wydarzeniu znajda Państwo na stronie: https://intermodalinpoland.eu/