Partnerzy portalu

Duży wzrost przewozów kontenerów koleją z Chin do Europy w pierwszym kw. 2024 r.

W pierwszym kwartale 2024 r. transport kontenerów z Chin do Europy przez Rosję wzrósł o 44% w porównaniu z ubiegłym rokiem. Również i w drugim kwartale Koleje Rosyjskie prognozują wzrost przewozów na tym szlaku intermodalnym o 30-40%.

NJS
fot. Windmemories Wikimedia Commons

Od grudnie ubiegłego roku widoczny jest ponowny wzrost zainteresowania operatorów logistycznych wysyłaniem towarów z Chin do Europy lądowymi szlakami kolejowymi. Przyczyniły się do tego problemy żeglugi na Morzu Czarnym i wzrost kosztów transportu morskiego. Przewóz ładunków pociągiem z Chin zapewnia też lepszy transit time, gdyż konieczność opływania Afryki sprawia, że rejs kontenerowca z Dalekiego Wschodu wydłużył się o 5-7 dni. W efekcie obecnie kolej na Nowym Jedwabnym Szlaku oferuje 3-5 razy krótszy transit time w zależności od konkretnej trasy. 

Czytaj też: Na kolejowym Nowym Jedwabnym Szlaku widać ożywienie

— W tym roku można zaobserwować pewną zmianę trendów. Naprawdę widzimy wzrost tranzytu kontenerów między Chinami a Europą. W pierwszym kwartale wzrósł on o 44% w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku; czyli przewieźliśmy prawie 90 000 TEU. Drugim trendem jest tranzyt pomiędzy Białorusią a Chinami. Mogę powiedzieć, że wzrosła ona o 68% w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku, a łącznie przewieźliśmy na tej trasie około 135 000 TEU — powiedział Alexey Shilo, wiceprezes Kolei Rosyjskich.

Stabilny wzrost na NJS

Jak informują Koleje Chińskie, w styczniu i lutym z Chin w kierunku zachodnim wyruszyło 2928 pociągów, które przewiozły 317 tys. kontenerów, co oznacza wzrost o 10% w porównaniu z ubiegłym rokiem. Trzeba jednak pamiętać, że Chińczycy nie rozróżniają pociągów jadących do Rosji od składów kursujących do Unii Europejskiej i traktują wszystkie te przewozy jako „pociągi do Europy”. W całym ubiegłym roku na kolejowym NJS przewieziono 1,9 mln kontenerów z Chin w kierunku zachodnim.

Łącznie od uruchomienia intermoalnych przewozów transeuroazjatyckich w 2011 r. w ramach inicjatywy „Pasa i Drogi”, odbyło się ponad 85 tys. przejazdów pociągów na tym szlaku, które wyruszyły z 120 miast w Chinach do 219 destynacji w 25 krajach europejskich. liczba przewożonych rodzajów ładunków wzrosła z 53, kiedy ruszał kolejowy NJS do ponad 50 tys. produktów obecnie.

Przewozy między Chinami a Unią Europejską straciły na popularności ro rozpoczęciu przez Rosję pełnoskalowej inwazji na Ukrainę w lutym 2022 r. W następstwie tej agresji Unia Europejska nałożyła na Rosję i Białoruś sankcje gospodarcze, a część operatorów logistycznych zdecydowała się wycofać z rynku rosyjskiego. Obecnie wolumen ładunków przewożonych na NJS wrócił do poziomu sprzed wojny w Ukrainie. 

Rozwój przewozów kolejowych na Nowym Jedwabnym Szlaku będzie jednym z tematów Kongresu INTERMODAL IN POLAND 2024, który odbędzie się w Janowie Podlaskim. W trakcie tego największego wydarzenia branży intermodalnej w Polsce będzie można wziąć udział w wizycie studyjnej w najważniejszym hubie logistycznym na NJS jakim są Małaszewicze. Więcej informacji o tym wydarzeniu znajda Państwo na stronie: https://intermodalinpoland.eu/

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close