Na kolejowym Nowym Jedwabnym Szlaku widać ożywienie
W pierwszym kwartale 2024 wyprawiono rekordową liczbę pociągów kontenerowych z trzech terminali przeładunkowych we wschodnich Chinach w kierunku Rosji i Europy. Na początku roku wzrosły również przewozy kontenerów pociągami z Chin do Polski.
Na kolejowym Nowym Jedwabnym Szlaku widoczne jest ożywienie w przewozach kontenerowych zarówno między Chinami a Rosją jak też w transporcie do Unii Europejskiej. W okresie od stycznia do marca br. w suchych portach Manzhouli, Suifenhe, Tongjiang położonych przy granicy chińsko — rosyjskiej wyprawiono ponad 1400 pociągów w kierunku zachodnim. Składy te przetransportowały 151 tys. TEU, co oznacza wzrost o 6,9 proc w porównaniu z rokiem ubiegłym.
Oznacza to, że pobito rekord w ruchu pociągów intermodalnych na wschodniej odnodze NJS przebiegającej trasą Kolei Transsyberyjskiej. Szlak ten jest dłuższy niż odnoga przez Kazachstan, dlatego początkowo nie cieszył się popularnością. Sytuacja zmieniła się po nałożeniu przez Unię Europejska sankcji na rosyjski transport morski i wycofaniu się części przewoźników z obsługi rosyjskich portów, co spowodowało przeniesienie transportu z Chin do Rosji na szlaki kolejowe. Jednakże Rosja nie jest jedynym kierunkiem do którego docierają pociągi z terminali we wschodnich Chinach. W pierwszym kw. 2024 r. uruchomiono bezpośrednie połączenie między Manzhouli a Niderlandami.
Ożywienie w Małaszewiczach
Na początku roku wzrosło także znacząco zainteresowanie przewozami intermodalnymi między Chinami a Europą w tym Polską. Z danych Eurasian Rail Index wynika, że w styczniu i lutym wolumen kontenerów przewiezionych koleją z Chin do Europy wyniósł 53 336, TEU co oznacza wzrost o 37%. Najwięcej ładunków trafiło do Polski, było to 37 448 TEU, o 88% więcej niż w styczniu i lutym 2023 r. Z Chin do Belgii przewieziono 2 458TEU (+94,46%), a do Niemiec 4 128 TEU (+22,78%). Kolejowy szlak z Chin Do Europy przez Polskę zyskał na popularności po tym jak część armatorów skierowała statki płynące do Europy trasą okrężną wokół Afryki, by uniknąć zagrożeń bezpieczeństwa żeglugi na Morzu Czerwonym.
Czytaj też: Przewozy kontenerów koleją z Chin zyskują na popularności
Rozwój przewozów kolejowych na Nowym Jedwabnym Szlaku będzie jednym z tematów Kongresu INTERMODAL IN POLAND 2024, który odbędzie się w Janowie Podlaskim. W trakcie tego największego wydarzenia branży intermodalnej w Polsce będzie można wziąć udział w wizycie studyjnej w najważniejszym hubie logistycznym na NJS jakim są Małaszewicze. Więcej informacji o tym wydarzeniu znajda Państwo na stronie: https://intermodalinpoland.eu/