Transport i logistyka mają kluczowe znaczenie dla rozszerzenia UE
Komisja Europejska opublikowała informację o reformach i inwestycjach jakie są konieczne do przeprowadzenia przed rozszerzeniem Unii Europejskiej o nowe kraje. Sporo uwagi poświęcono konieczności poprawy funkcjonowania połączeń transportowych z Bałkanami Zachodnimi, Ukrainą i Mołdawią.
Poszerzenie Unii Europejskiej poprawi łączność w regionie Europy Południowo — Wschodniej dzięki włączeniu kluczowych magistral transportowych w Ukrainie, Mołdawii, Serbii, Bośni i Hercegowinie, Macedonii Północnej i Albanii do transueropejskiej sieci transportowej TEN-T i energetycznej TEN-E. Modernizacja obejmie również inwestycje w cyfryzację i łączność. Duża część projektów integrujących gospodarki krajów kandydujących i potencjalnych kandydatów z UE realizowana będzie w formule partnerstwa publiczno — prywatnego. Istotne będzie również zaangażowanie krajów starających się o członkostwo w UE w inicjatywy w zakresie cyberbezpieczeństwa oraz włączenie ich do instrumentów wspólnych zakupów wzorowanych na Platformie Energetycznej UE.
UE będzie wspierać inwestycje infrastrukturalne w Bałkanach Zachodnich zgodnie z przyjętymi ramami gospodarczo-inwestycyjnymi z środków funduszy przedakcesyjnych. Podobne mechanizmy opracowane zostaną dla Ukrainy, Gruzji i Mołdawii. Na mocy Traktatu o Wspólnocie Transportowej KE planuje integrację korytarzy transportowych tych państw z siecią TNE-T.
Czytaj też: Magistrale transportowe Bałkanów Zachodnich włączone do sieci TEN-T
Kontynuowane będą też inwestycje w ramach Korytarzy Solidarności — inicjatywy ustanowionej przez UE po rosyjskiej agresji na Ukrainę w 2022 r. Kraje kandydujące stopniowo włączane będą do Unii Celnej. Integracja obejmie także mobilność wojskową. Unia już dziś wspiera inwestycje publiczne i prywatne w ramach instrumentu na rzecz Ukrainy.
Znaczenie sektora prywatnego
Rozszerzenie UE poprawi łączność fizyczną i cyfrową w Europie Wschodniej i Południowej, co usprawni procesy logistyczne i będzie motorem dla rozwoju wymiany gospodarczej. Jak wskazuje KE, będzie impuls dla rozwoju firm z sektora TSL i przyniesie korzyść konsumentom. Sukces rozszerzenia Unii w dużej mierze zależeć będzie od inwestycji sektora prywatnego.
— Sektor transportu może znacznie zyskać na dobrze przygotowanym procesie rozszerzenia. Lepsza łączność ułatwi bardziej dostępny, szybszy i opłacalny przepływ towarów i osób w rozszerzonej UE. To kluczowy moment dla branży, mogący pobudzić innowacje i inwestycje, które ukształtują przyszłość europejskiego transportu. W kontekście nadchodzącego przeglądu polityki wspomina się również, że Komisja Europejska rozważy możliwości dalszego pogłębienia uczestnictwa Ukrainy, Mołdawii i Gruzji w ramach Traktatu o Wspólnocie Transportowej — skomentował Matej Zakonjšek, dyrektor Stałego Sekretariatu Traktatu Wspólnoty Transportowej.
Rozwój transportu intermodalnego oraz integracja systemów logistycznych krajów bałkańskich z regionem Europy Centralnej będą jednymi z zagadnień omawianych podczas konferencji „Logistics Business Days in Port Koper”, która odbędzie się 24-25 kwietnia 2024 r. w słoweńskim mieście Portorož. Więcej informacji o tym wydarzeniu znajdą Państwo na stronie:
LOGISTICS DAYS IN PORT KOPER / LUKA KOPER