Giganci branży logistycznej zainteresowani zakupem DB Schenker
Co najmniej 7 podmiotów złożyło Kolejom Niemieckim (DB) wstępne oferty zakupu logistycznego giganta DB Schenker. Wśród nich są zarówno firmy z branży transportu i logistyki jak też inwestorzy finansowi — informuje „Handelsblatt”.

DB od kilku lat planuje sprzedaż spółki DB Schenker, która jest jednym z największych operatorów logistycznych. Koleje Niemieckie liczą, że na tej transakcji zarobią 13,5 mld euro, co pozwoli ograniczyć ich zadłużenie, które w ubiegłym roku wyniosło 34 mld euro oraz znaleźć fundusze na inwestycje. W trwającym obecnie procesie przygotowania do sprzedaży spółki termin złożenia niewiążących ofert orientacyjnych minął 26 marca. Oferty takie złożyć miało między 7 a 10 podmiotów.
Wśród zainteresowanych zakupem DB Schenker jest duński operator logistyczny DSV, który jest jednym z głównych konkurentów niemieckiej firmy. Duńska firma zabezpieczyła wsparcie finansowe banków BNP Paribas i HSBC na sfinalizowane ewentualnego zakupu. Ofertę złożyć miał też gigant żeglugi kontenerowej Maersk. Firma ta chce wejść na rynek logistyki lądowej, co zrealizowali już jej konkurenci z branży morskiej tacy jak CMA CGM, czy MSC. Maersk osiągnął spore zyski w czasie kontenerowego boomu podczas pandemii covid i od tego czasu inwestuje w przejmowanie spółek logistycznych.
Czytaj też: Maersk oszczędza, ale idzie na zakupy
Jak informuje niemiecki dziennik, oferty na zakup DB Schenker złożyły również spółki z krajów arabskich: saudyjska spółka Bahri oraz DP World i ADQ ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Wśród polityków unijnych pojawiały się obawy przed ewentualną sprzedażą tak istotnej dla europejskich łańcuchów dostaw spółki firmie z regionu Zatoki Perskiej. W Berlinie jednak opór przed takimi inwestorami jest mniejszy. Rząd Niemiec w obliczu trudnej sytuacji finansowej DB jak i problemów budżetu federalnego dążyć będzie do uzyskania jak największej ilości gotówki z prywatyzacji DB Schenker, a to prawdopodobnie spółki z krajów arabskich będą mogły wyłożyć najwięcej gotówki. Oprócz ceny oferty kryteriami wyboru inwestora dla niemieckiej firmy będzie też utrzymanie zatrudnienia i siedziby w Niemczech, co zapewnić ma wpływy podatkowe dla rządu w Berlinie.
DB Schenker jest jedną z największych firm logistycznych na świecie, która zatrudnia 75 tys. osób w 1850 oddziałach. Koleje Niemieckie w ramach przygotowania do prywatyzacji tej firmy dokonały zmian strukturalnych, m.in. przeniesiono dział przewozów FLS (kolej, intermodal) do DB Cargo.