Partnerzy portalu

Rok 2024 może przynieść odbudowę rynku żeglugi kontenerowej

W żegludze kontenerowej w 2024 roku prognozowana jest poprawa wyników operacyjnych i finansowych spółek oraz wzrost przeładunków w portach. Negatywny wpływ na tę branżę będzie mieć sytuacja na Morzu Czerwonym i spowolnienie gospodarcze w Chinach — uważają analitycy Drewry. 

fot. Pixabay

Najważniejszym wydarzeniem w branży żeglugi kontenerowej na początku 2024 r. było powstanie aliansu Gemini. Współpraca Maerska i Hapag-Lloyd będzie mięć duży wpływ na rynek transportu kontenerowego w br. Sojusz ten zarządza flotą kontenerowców o ładowności 3,4 mln TEU, które obsługują 26 serwisów oceanicznych i 32 serwisy dowozowe. Gemini, chce zapewnić najlepszą punktualność w branży, choć eksperci Drewry dostrzegają pewne ryzyko w przyjętej przez ten sojusz strategii biznesowej związanej z ograniczeniem liczby obsługiwanych portów. 

— Gemini zapowiada, że chce zapewnić najlepszą na rynku niezawodność dlatego spodziewamy się że ich kontenerowce oceaniczne będą zawijać głownie do dużych portów z terminalami, których operatorami są APM i Hapag-LLoyd, a mniejsze porty będą obsługiwać feederami. Jednakże niezawodność takich połączeń zależeć będzie od przepustowości placów składowych na terminalach. Podczas pandemii covid, zapchane place składowe były głównym powodem kongestii  w portach — skomentowała Eleanor Hadland, analityczka Drewry, podczas webinarium nt. rynku żeglugi kontenerowej w 2024 r. 

Czytaj też: Kręcąca się karuzela aliansów armatorskich zwalnia?

Wzrosty przeładunków

W statystykach przeładunków w portach w ostanim kwartale 2023 r. widoczna była niewielka poprawa w porównaniu do poprzedniego kwartały. Jednak w porównaniu z końcówką 2022 r. przeładunki te były niższe o 0,1%. Sytuacja ma się poprawić w br. — Na rok 2024 r. prognozujemy, że przeładunki kontenerów wzrosną o 2,6% globalnie. Poprawa prognozowana jest zwłaszcza w Ameryce Północnej, a w mniejszym stopniu w Europie, Oceanii i Azji Wschodniej z wyłączeniem w Chin. W samych Chinach prognozujemy niewielki spadek przeładunków. Na sytuację w branży negatywny wpływ będzie mieć kryzys na Morzu Czerwonym, który odbije się na wynikach portów w rejonie Bliskiego Wschodu i Morza Śródziemnego. Szczególnie mocno dotknięte są porty w Arabii Saudyjskiej — powiedziała Eleanor Hadland.

Inwestycje w branży

W 2024 r. nadal widoczne będzie duże zainteresowanie przejęciami i fuzjami w żegludze kontenerowej, a także inwestycjami terminalowymi. Najważniejszymi inwestycjami, które obecnie są na etapie uzgodnień biznesowych są: podpisanie przez APM Terminals memorandum porozumienia na budowę i zarządzanie nowym terminalem w porcie Vadhavan w Indiach, rozmowy PSA International ws. przejęcia brazylijskiej spółki Wilson Sons, która jest operatorem trzech terminali morskich w Ameryce Płd. oraz rozmowy spółki Global Infrastructure Partners nt. przejęcia malezyjskiego operatora portowego MMC Port. Wartość tej ostatniej transakcji szacowana jest na 6 mld dol.

Analitycy Drewry przewidują też, że w 2024 r. poprawi się sytuacja finansowa firm branży transportu kontenerowego na co wpływ będzie mieć wzrost stawek frachtu z powodu inflacji. W ubiegłym roku przewoźnicy odnotowali spadek przychodów, choć były one nadal dużo wyższe niż w okresie przed pandemią covid.  

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close