Rok 2024 może przynieść odbudowę rynku żeglugi kontenerowej
W żegludze kontenerowej w 2024 roku prognozowana jest poprawa wyników operacyjnych i finansowych spółek oraz wzrost przeładunków w portach. Negatywny wpływ na tę branżę będzie mieć sytuacja na Morzu Czerwonym i spowolnienie gospodarcze w Chinach — uważają analitycy Drewry.

Najważniejszym wydarzeniem w branży żeglugi kontenerowej na początku 2024 r. było powstanie aliansu Gemini. Współpraca Maerska i Hapag-Lloyd będzie mięć duży wpływ na rynek transportu kontenerowego w br. Sojusz ten zarządza flotą kontenerowców o ładowności 3,4 mln TEU, które obsługują 26 serwisów oceanicznych i 32 serwisy dowozowe. Gemini, chce zapewnić najlepszą punktualność w branży, choć eksperci Drewry dostrzegają pewne ryzyko w przyjętej przez ten sojusz strategii biznesowej związanej z ograniczeniem liczby obsługiwanych portów.
— Gemini zapowiada, że chce zapewnić najlepszą na rynku niezawodność dlatego spodziewamy się że ich kontenerowce oceaniczne będą zawijać głownie do dużych portów z terminalami, których operatorami są APM i Hapag-LLoyd, a mniejsze porty będą obsługiwać feederami. Jednakże niezawodność takich połączeń zależeć będzie od przepustowości placów składowych na terminalach. Podczas pandemii covid, zapchane place składowe były głównym powodem kongestii w portach — skomentowała Eleanor Hadland, analityczka Drewry, podczas webinarium nt. rynku żeglugi kontenerowej w 2024 r.
Czytaj też: Kręcąca się karuzela aliansów armatorskich zwalnia?
Wzrosty przeładunków
W statystykach przeładunków w portach w ostanim kwartale 2023 r. widoczna była niewielka poprawa w porównaniu do poprzedniego kwartały. Jednak w porównaniu z końcówką 2022 r. przeładunki te były niższe o 0,1%. Sytuacja ma się poprawić w br. — Na rok 2024 r. prognozujemy, że przeładunki kontenerów wzrosną o 2,6% globalnie. Poprawa prognozowana jest zwłaszcza w Ameryce Północnej, a w mniejszym stopniu w Europie, Oceanii i Azji Wschodniej z wyłączeniem w Chin. W samych Chinach prognozujemy niewielki spadek przeładunków. Na sytuację w branży negatywny wpływ będzie mieć kryzys na Morzu Czerwonym, który odbije się na wynikach portów w rejonie Bliskiego Wschodu i Morza Śródziemnego. Szczególnie mocno dotknięte są porty w Arabii Saudyjskiej — powiedziała Eleanor Hadland.
Inwestycje w branży
W 2024 r. nadal widoczne będzie duże zainteresowanie przejęciami i fuzjami w żegludze kontenerowej, a także inwestycjami terminalowymi. Najważniejszymi inwestycjami, które obecnie są na etapie uzgodnień biznesowych są: podpisanie przez APM Terminals memorandum porozumienia na budowę i zarządzanie nowym terminalem w porcie Vadhavan w Indiach, rozmowy PSA International ws. przejęcia brazylijskiej spółki Wilson Sons, która jest operatorem trzech terminali morskich w Ameryce Płd. oraz rozmowy spółki Global Infrastructure Partners nt. przejęcia malezyjskiego operatora portowego MMC Port. Wartość tej ostatniej transakcji szacowana jest na 6 mld dol.
Analitycy Drewry przewidują też, że w 2024 r. poprawi się sytuacja finansowa firm branży transportu kontenerowego na co wpływ będzie mieć wzrost stawek frachtu z powodu inflacji. W ubiegłym roku przewoźnicy odnotowali spadek przychodów, choć były one nadal dużo wyższe niż w okresie przed pandemią covid.