Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Organizacje branży kolejowej apelują o poprawki do dyrektywy o EMS

Polskie organizacje zrzeszające przedsiębiorstwa kolejowe zwróciły się do Ministra Infrastruktury z apelem o zaproponowanie poprawek do procedowanego obecnie projektu Dyrektywy o wagach i rozmiarach pojazdów, który dopuszcza długie ciężarówki. europejskiego systemu modularnego (EMS) do wykonywania przejazdów transgranicznych. Kolejarze obawiają się że dopuszczenie na drogi tzw. gigalinerów może poskutkować odwrotną zmiana w transporcie towarowym z kolei na drogi. 

ot. ETF/Twitter

Dyrektywa, która niedawno została przyjęta przez Parlament Europejski zakłada podniesienie maksymalnej masy brutto klasycznych zestawów drogowych z 40 do 44 ton co umożliwi wprowadzenie na drogi ciężarówek o zasięgu do 1000 km oraz dopuszczenie europejskiego systemu modularnego, czyli ciężarówek z przyczepą o masie do 60 ton do wykonywania przejazdów transgranicznych. Komisja Europejska argumentuje, że przyczyni się to do obniżenia emisji CO2 w przeliczeniu na tonokilometr przewożony transportem samochodowym i zmniejszy problem braku kierowców. 

Projekt krytykują organizacje branży kolejowej i intermodalnej, zdaniem których dyrektywa zwiększy konkurencyjność transportu drogowego, kosztem kolejowego, który obecnie w większym stopniu obciążony jest opłatami infrastrukturalnymi. Grozi to odwrotną zmianą modalną z kolei na drogi. Obecnie po zatwierdzeniu przez PE nad Dyrektywą pracować będzie Rada UE. Izba Gospodarcza Transportu Lądowego, Związek Niezależnych Przewoźników Kolejowych, RBF i Fundacja ProKolej wystosowały wspólny apel do Ministra Infrastruktury o wprowadzenie poprawek do projektu Dyrektywy, które zapobiegną niekorzystnym z punktu widzenia wpływu na środowisko zmianom modalny faworyzującym transport drogowy. 

Konkurencja międzygałęziowa

— W dotychczasowych pracach legislacyjnych niemal zupełnie zignorowany został głos sektora kolejowego i środowisk zajmujących się transportem intermodalnym. Jest to działanie niezrozumiałe i krótkowzroczne, które w naszej opinii jest inspirowane dążeniem sektora przewozów drogowych do podniesienia konkurencyjności i przejęcia dodatkowych ładunków na rynku, który już dziś jest niezrównoważony i nie zapewnia realnie uczciwej konkurencji międzygałęziowej — napisano w apelu.

Organizacje branżowe uważają, że tylko pojazdy zeroemisyjne powinny mieć zwiększony limit całkowitego ciężaru i to tylko w zakresie wynikającym z ciężaru baterii przy założeniu zasięgu wynoszącego 1000 km. Zaapelowano też aby zadbać o kompatybilność samochodów ciężarowych z transportem intermodalnym. — Niezależnie od wprowadzenia EMS, należy zachować standardowe wymiary dla wszystkich typów jednostek ładunkowych, aby zapewnić kompatybilność z innymi rodzajami transportu, w szczególności wagonami kolejowymi, w tym do przewozu naczep. W przypadku wprowadzenia zmian w dyrektywie w zbliżonym do proponowanego brzmieniu konieczne jest wdrożenie bezpośrednich działań i programów promujących gałęzie transportu o niższych od drogowego kosztach zewnętrznych i środowiskowych, aby negatywny efekt zmian w przepisach został co najmniej zniwelowany — napisano w liście do ministra. 

Odmienne stanowisko przedstawiła m.in. Polska Izba Spedycji i Logistyki, która wskazuje, że nie wszystkie rodzaje przewozów drogowych można zastąpić transportem intermodalnym, a dopuszczenie EMS poprawi sytuację branży logistycznej w Europie. Stanowisku Izby opublikowaliśmy TUTAJ

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close