Ukraina ustanowiła rekord eksportu zbóż od początku wojny
Ukraina wyeksportowała w lutym br. rekordową ilośc zboża od czasu pełnoskalowej inwazji Rosji w 2022. Wzrost eksportu możliwy był dzięki sukcesom ukraińskich sił zbrojnych na Morzu Czarnym.
W lutym Ukraina wyeksportowała 5,4 mln ton ziaren to o 30% więcej niż w lutym ubr. To także największy miesięczny wynik eksportu zbóż od czasu wybuchu wojny z Rosją. Wywóz płodów rolnych z Ukrainy możliwy był dzięki wysiłkom ukraińskich sił zbrojnych, którym udało się odsunąć rosyjską marynarkę wojenną od portu Odessa i morskiego korytarza transportowego.
Rosja w lipcu ubr. wycofała się z międzynarodowej umowy zbożowej i próbowała atakować ukraińską infrastrukturę portową. Jednakże rosyjskie okręty nie były w stanie stawić czoła ukraińskim siłom zbrojnym, które atakowały jednostki okupanta za pomocą dronów. W efekcie rosyjska marynarka musiała wycofać się z zachodniej części Morza Czarnego, a port Odessa i korytarz zbożowy został odblokowany, co jest uznawane za jeden z największych sukcesów Ukrainy w tym konflikcie.
Rosną przeładunki w portach
W ciągu ostatnich 7,5 miesiąca do Odessy zawinęło ponad 1000 statków, a przepustowość korytarza zbożowego obecnie jest większa niż w czasie obowiązywania umowy z Rosją. Przed wybuchem wojny Ukraina eksportowała 6 mln ton zbóż miesięcznie, a zatem wynik z lutego br. zbliżył się już do tego poziomu. Zborze transportowane jest z portów Odessa, Czernomorsk i Jużny w kierunku Dunaju lub trasą przez wody terytorialne Rumunii i Bułgarii, które są chronione przez NATO. Szacuje się, że w 2024 r. Ukraina wyprodukuje 50 mln ton zbóż.
Czytaj też: Ukraińskie zboże winduje przeładunki portu w Konstancy
Ukraina poprawia tez swoje lądowe połączenia z Unią Europejską. Na początku marca w miejscowości Hłyboka przy granicy z Rumunią ruszyła budowa terminala przeładunkowego, który będzie przyjmował pociągi o rozstawie 1435 i 1520 mm. Terminal ten będzie mógł przeładowywać 1000 ton ładunków w ciągu godziny, co oznacza możliwość załadowania 16 wagonów o rozstawie europejskim zabierających 50 ton ładunków. Terminal będzie także obsługiwał przeładunki intermodalne między pociągami, a samochodami.