Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Zmienia się pozycja spółek żeglugi kontenerowej w przewozach Azja – Europa

Wyraźnie zmienia się udział przewoźników kontenerowych w obsłudze handlu towarowego między Azją a Europą. Przetasowania następują zarówno wśród armatorów skupionych w trzech sojuszach, jak i w postaci tendencji wzrostu w tym rynku innych, „niezależnych” spółek żeglugowych. 

fot. Pixabay

Powodów jest kilka. Konieczność pływania statków kontenerowych w połączeniach wschód-zachód wokół południowej Afryki, co wymaga większej floty, wzrost stawek frachtu spot zachęcający do angażowania się w tym segmencie, rozwój w różnym tempie flot kontenerowców przez poszczególne spółki. Te przyczyny leżące po stronie podaży są dodatkowo komplikowane przez zmiany w popycie oraz wstrząsy w geopolityczne.

Przetasowania „na szczycie”

W ciągu roku (marzec/marzec) sojusz Ocean Alliance stracił pozycję lidera w obsłudze handlu wschód-zachód, wynika z danych Alphaliner. Został zdystansowany przez MSC (udziałowiec sojuszu 2M), bowiem ten od lutego 2023 r. dodał 488 000 TEU zdolności przewozowej, odnotowując wzrost swojej floty o 54 proc. Ta nowa moc MSC podzielona została na: 279 000 TEU w ramach usług 2M oraz 208 000 TEU, które przewoźnik wykorzystuje w swoich samodzielnych usługach. 

Dzięki MSC, sojusz 2M jest obecnie największym wśród trzech sojuszy obsługujących rynek transportu na trasie Azja – Europa, z 33,4 proc. (rok temu w marcu – 32,4 proc.). Wyprzedza Ocean Alliance (33 proc., rok temu 37,5) i THE Alliance (23 proc., w porównaniu z 26 proc.).Mniejszy udziału Ocean Alliance w rynku wynika z tego, że przewoźnicy „nie odebrali wielu nowych statków i nadal mają trudności z pełnym zapewnieniem statków na wszystkich swoich pętlach Azja-Europa” – powiedział Stefan Verberckmoes, starszy analityk żeglugi w Alphaliner. Z kolei spadek udziału THEA w rynku jest w dużej mierze spowodowany zawieszeniem w listopadzie ub.r. pętli FE5 z Azji Południowo-Wschodniej do Europy.

Outsiderzy w natarciu

Konieczność wydłużenia trasy wokół Afryki spowodowała wzrost zapotrzebowania na statki. Główni przewoźnicy nie zawsze mogli sprostać tym wymaganiom, dlatego lukę z sukcesem wypełniły mniejsze spółki żeglugowe. Nowe dane Alphaliner wskazują, że tacy przewoźnicy jak: New New Shipping, OVP Shipping, Safetrans, FESCO, Akkon i CStar w ciągu ostatnich 12 miesięcy podwoili liczbę przewozów liniowych. Ich zdolności przewozowe wynoszą obecnie 308 300 TEU, wobec 154 600 TEU rok temu, co stanowi ok. 5 proc udziału w rynku na trasy Azja – Europa. Dane te obejmują szybko rozwijającą się spółkę izraelską ZIM (ma 1,2 proc. udziału w ww. rynku) i SeaLead Shipping, który po przejęciu floty Asia-Med zwiększył moce przewozowe o 40,6% rok do roku i ma 1 proc. udziału w rynku omawianym rynku.

Dalsze zmiany?

Zmian w udziale obsługi transportu wschód-zachód można oczekiwać z powodu dalszego spadku popytu, notowanego od wielu miesięcy, oceniają analitycy. Według opinii spedytora Jamesa Hookhamana, spadek ten może mieć związek z załamaniem się handlu z powodu wyborów parlamentarnych i prezydenckich w: Europie, USA, Indiach i Wielkiej Brytanii. Z  kolei zdaniem Emily Stausbøll, analityka z Xeneta, „Udział w rynku poszczególnych sojuszy i samego MSC zmieni się w 2025 roku, niezależnie od tego, czy kontenerowce będą pływać przez Kanał Sueski w przyszłym roku, czy nie”. Będzie to skutek rozpadu aliansu 2M i utworzeniem nowego, Gemini Cooperation, jaki planuje Hapag-Lloyd wraz z Maerskiem. 

Patrz: Kręcąca się karuzela aliansów armatorskich zwalnia?

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close