Żegluga bliskiego zasięgu w Europie rośnie przez problemy na Morzu Czerwonym
Kryzys na Morzu Czerwonym wpłynął na rynek żeglugi bliskiego zasięgu na trasach wewnątrzeuropejskich. Przewoźnicy kontenerowi skierowali dodatkowe statki na szlaki między portami nad Morzem Północnym a regionem Morza Śródziemnego. W efekcie zdolności przewozowe feederów w Europie w styczniu wzrosły o 18% w porównaniu z ubiegłym rokiem.
Po tym, jak część przewoźników przekierowała kontenerowce pływające między Chinami a Europą na trasę okrążającą Afrykę, część statków przestała docierać do portów na Morzu Śródziemnym. W celu zapewnienia ciągłości łańcuchów dostaw i optymalizacji wykorzystania floty towary z Azji trafiają obecnie bezpośrednio do portów nad Morzem Północnym, skąd są dowożone feederami na Morze Śródziemne. Do obsługi większej liczby ładunków skierowano dodatkowe statki na szlaki wewnątrzeuropejskie. Liczba statków obsługujących rynek żeglugi bliskiego zasięgu w Europie wzrosła z 581 do 645.
Czytaj też: Świat zachodni bezradny wobec ataków Huti?
Dodatkowe moce przerobowe na trasy dowozowe w Europie skierowali najwięksi armatorzy oceaniczni. MSC do obsługi serwisu „Levante Express” przeznaczył 6 większych feederów o pojemności między 8600 a 9200 TEU, które zastąpiły mniejsze statki. Maersk skierował na europejskie trasy 7 statków o ładowności między 2558 a 2672 TEU. Ponadto przewoźnik ten wprowadził pierwszy na świecie kontenerowiec na metanol (Laura Maersk) na trasę między Niemcami a Skandynawią. Również CMA CGM powiększyła swoje zdolności przewozowe na szlakach intraeuropejskich o 15%.
Jak informuje Alphaliner, drugim czynnikiem wpływającym na wzrost mocy przerobowych feederów w Europie było skierowanie na ten rynek 12 statków o łącznej pojemność 30 000 TEU należących do przewoźników Crios Shipping i CStar Line, którzy mają siedziby w Dubaju. Ogółem na początku lutego łączna pojemność feederów operujących na trasach wewnątrzeuropejskich wzrosła o 170 tys. TEU.
Największy udział w rynku żeglugi bliskiego zasięgu w Europie miały firmy MSC (30%), CMA CGM (15,8%) i Maersk (11,7%). Łącznie przewoźnicy oceaniczni kontrolują obecnie 71% rynku feederów na Starym Kontynencie. Największymi regionalnymi przewoźnikami są turecki Arkas Group (4,8% udziału w rynku), który wyprzedził Unifeeder (4,4% udziału).