Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Rząd USA chce wymienić chińskie suwnice STS w portach

Rząd USA wyda 20 mld dolarów na zwiększenie cyberbezpieczeństwa w morskich terminalach kontenerowych. Amerykanie planują stopniowe zastąpienie suwnic nabrzeżowych wyprodukowanych przez chińską firmę ZPMC. Pentagon obawia się, że Chiny mogą wykorzystywać te urządzenia do szpiegostwa, oraz mogą zakłócić działanie amerykańskich portów przed spodziewaną inwazją na Tajwan. 

fot. Port Los Angeles

W amerykańskich portach pracuje ponad 200 suwnic STS produkcji ZPMC. Amerykańscy eksperci ds. bezpieczeństwa od kilku lat ostrzegają, że urządzenia te mogą być wykorzystywane do szpiegowania łańcuchów dostaw. W marcu ubr. Departament bezpieczeństwa USA rozpoczął dochodzenie ws. możliwości przeprowadzenia cyberataków z wykorzystaniem systemów IT na suwnicach produkcji chińskiej. Po przeprowadzeniu tego postępowania prezydent Joe Biden podpisał w środę 21 lutego br. rozporządzenie, które daje amerykańskiej Straży Przybrzeżnej nowe uprawnienia dla wydawania statkom i operatorom terminali portowych wytycznych co do bezpieczeństwa. Pentagon obawia się że chińscy hakerzy mogą zablokować amerykańską infrastrukturę portową w ramach przygotowania do inwazji na Tajwan.

Z informacji ujawnionych przez Pentagon mediom wynika, że Amerykanie obawiają się że czujniki i kamery zainstalowane na portowych suwnicach mogą przekazywać chińskim władzom informacje o rozmieszczeniu, wyposażeniu i logistyce wojsk USA. Straż Przybrzeżna ogłosiła już że portowcy mogą otrzymać wytycznej nowej Dyrektywy o Bezpieczeństwie Morskim. Spośród 200 chińskich urządzeń 92 określono jako potencjalnie zagrażające dla bezpieczeństwa USA. 

Informacje z kamer i czujników

— Z założenia suwnice te mogą być sterowane, serwisowane i programowane z odległych lokalizacji, a funkcje te potencjalnie sprawiają, że suwnice STS produkowane w Chińskiej Republiki Ludowej są podatne na eksploatację, zagrażając morskim elementom krajowego systemu transportu. W związku z tym konieczne są dodatkowe środki, aby zapobiec incydentom związanym z bezpieczeństwem w krajowym systemie transportowym ze względu na powszechność w USA produkowanych w ChRL żurawi STS — napisano w komunikacie Straży Przybrzeżnej USA. 

Obawy władz USA potwierdza technologiczny gigant Microsoft. Zdaniem tej firmy od połowy 2021 amerykańska infrastruktura krytyczna na wyspie Guam i w innych miejscach jest celem chińskiej operacji szpiegowskiej Volt Typhoon. Eksperci Microsoftu odkryli ślady „ukrytej i ukierunkowanej złośliwie aktywności” skupionej na dostępie do danych uwierzytelniających po złamaniu zabezpieczeń i wykrywaniu systemów sieciowych, skierowanej przeciw instytucjom zajmującym się infrastrukturą krytyczną w USA.

Czytaj też: Czy żurawie z Chin szpiegują działalność portów?

Wymiana urządzeń

Administracja Bidena chce także przeznaczyć 20 mld dol. w ciagu 5 lat na dostosowanie infrastruktury portowej do nowych wymogów bezpieczeństwa. Jednym z działań będzie wymiana suwnic STS w terminalach kontenerowych. Wydatki te pokryte zostaną z uchwalonego w 2021 r. programu modernizacji infrastruktury transportowej USA. Nowe suwnice dla portów w USA mają być wyprodukowane na miejscu, a jednym z potencjalnych dostawców urządzeń jest amerykański oddział japońskiego koncernu Mitsui. Jeśli plany te zostaną zrealizowane to produkcja suwnic nabrzeżowych powróci do USA po 30—letniej przerwie, komentuje Newsweek. 

Przedstawiciele chińskich władz nie skomentowały decyzji rządu USA. Wcześniej chińscy oficjele komentowali, że amerykańskie obawy o cyberpezpieczeństwo urządzeń portowych to „totalna paranoja”. Decyzję Bidena popiera Partia Republikańska. Wczorajszy dekret prezydenta USA jest częścią szerszego pakietu działań, które mają zwiększyć bezpieczeństwo łańcuchów dostaw w związku z coraz powszechniejszym stosowaniem rozwiązań Internetu rzeczy w branży logistycznej. Wykorzystywanie czujników i kamer usprawnia pracę terminali przeładunkowych i pozwala na śledzenie w czasie rzeczywistym gdzie znajduje się ładunek, z czego korzysta już wielu spedytorów i handlowców. Z drugiej jednak strony dane te potencjalnie mogą być wykorzystywane do szpiegowania ruchów wojsk.

Ponad 80% suwnic pracujących w amerykańskich portach zostało wyprodukowanych w Chinach.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close