Transport kombinowany w Europie zanotował spadek w ostatnim kwartale 2023 roku
Transport kombinowany w Europie w czwartym kw. 2023 r. odnotował wynik gorszy o 11,1% w porównaniu z ostatnim kw. 2022 r. — poinformowała Międzynarodowa Unia Kombinowanego Transportu Drogowo — Kolejowego.
Ostatni kw. ubiegłego roku był piątym z rzędu, kiedy wskaźnik UIRR miał wartość ujemną. Jednakże spadek okazał się mniejszy niż w kwartale trzecim. Na pogorszenie wyników transportu kombinowanego w Europie wpłynęło wiele czynników. Oprócz słabszej koniunktury w handlu i przemyśle przyczyniły się do tego wypadki, które spowodowały zamknięcie dla ruchu tuneli w Alpach na ważnych międzynarodowych magistralach towarowych, a także liczne ograniczenia ruchu z powodu planowanych prac modernizacyjnych. Równocześnie wskaźnik nastrojów w branży transportu kombinowanego określono jako „nieznacznie negatywny”.
— Rok 2023 przyniósł zbieżną serię wydarzeń o negatywnym wyniku dla transportu kombinowanego w postaci klęsk żywiołowych, poważnych wykolejeń, szeroko zakrojonych prac na całej sieci, które zbiegły się z ekstremalnymi zjawiskami pogodowymi i strajkami. Ponurą sytuację zaostrzyła wojna na Ukrainie, zakłócenia w żegludze kontenerowej na Morzu Czerwonym oraz słabe wyniki gospodarcze w Europie i słabe zaufanie konsumentów. Sytuację pogorszyła tendencja wzrostowa kosztów trakcji kolejowej, napędzana utrzymującymi się wysokimi cenami energii elektrycznej trakcyjnej, podwyżkami wynagrodzeń i opłat za dostęp do torów — podsumował Ralf-Charley Schultze, przewodniczący UIRR.
W długoterminowych prognozach branża spodziewa się wzrostu wolumenu przewozów, do czego przyczynią inwestycje w tabor i terminale, modernizacje infrastruktury oraz procedowane obecnie zmiany legislacyjne unijnego pakietu „Zielonego Transportu”, które mają zachęcić więcej przedsiębiorstw do wyboru oferty przewoźników intermodalnych.
Czytaj też: Jakich zmian oczekuje branża TSL w nowelizacji Dyrektywy o transporcie kombinowanym?