Rosnący ruch towarowy miedzy Chinami a Rosją powoduje zatory w terminalach granicznych
W 2023 r. transport kolejowy między Chinami, a Rosją przewiózł 161 mln ton ładunków, o 36% więcej niż w 2022 r. Przewoźnicy kolejowi mają coraz więcej problemów z przepustowością stacji i terminali przeładunkowych na granicach tych państw.
Rosja i Chiny zacieśniają współpracę gospodarczą, co przekłada się na rosnący wolumen towarów przewożonych koleją między tymi krajami. Dla Rosji handel z Chinami pozwala wypełnić lukę, jaka pojawiła się po nałożeniu na nią sankcji gospodarczych przez USA i Unię Europejską. W ubr. przez przejścia graniczne na granicy chińsko-rosyjskiej oraz przez Mongolię przewieziono koleją 43,9 mln ton ładunków (wzrost o 23%), w tym 1 mln kontenerów (głównie z produktami z Chin). Z Rosji do Chin wyeksportowano 38 mln t. głównie węgla, drewna, rud, papieru i nawozów. Wzrósł także transport między Chinami a Rosją przez Kazachstan.
Wzrost wolumenu wymiany handlowej miedzy Chinami a Rosją możliwy był dzięki rozbudowie infrastruktury m.in. dzięki otwarciu mostu Niżnieleninskoje – Tongjiang, którym przetransportowano 3 mln t. czy modernizacji stacji kolejowej na granicy rosyjsko-mongolskiej. Największy wolumen (7,5 mln ton), przewieziono przez przejście graniczne Grodekovo – Suifenhe.
Rośnie NJS
Eksport do Rosji odpowiada za wzrost przewozów kontenerów w ramach usługi Europe — China Express. W ubiegłym roku na kolejowym Nowym Jedwabnym Szlaku przewieziono ponad 1,7 mln TEU, o 19% więcej niż w 2012 r. przy czym transport między Chinami a Unią Europejską zanotował duży spadek, rzędu 45-46%. To właśnie Rosja, którą Koleje Chińskie traktują jako kierunek europejski wygenerowała wzrost przewozu kontenerów na NJS.
CZytaj też: Rok 2023 przyniósł spadek przewozu kontenerów pociągami z Chin do Europy
Rosnące przewozy towarów między Chinami a Rosją napotykają jednak na problemy w postaci niedostosowanej infrastruktury i braku wystarczającej liczby taboru. Dotyczy to zwłaszcza transportu kontenerów. W ostatnich tygodniach zatkały się terminale przeładunkowe, w których dokonuje się przenoszenia kontenerów między składami o rozstawie rosyjskim i normalnotorowym. Na przejściach granicznych i w portach nagromadziło się już 150 tys. pustych kontenerów, które mają być wysłane do Chin. Transport pustych kontenerów nie jest opłacalny dla spedytorów, a rosyjski eksport do głównie towary masowe. W efekcie cena pustego kontenera w Rosji spadła z ponad 4000 do 600 dol. — informuje RŻD-Partner.