Partnerzy portalu

Rosnący ruch towarowy miedzy Chinami a Rosją powoduje zatory w terminalach granicznych

Tagi: Chiny, Mongolia, NJS, Rosja, RŻD,

W 2023 r. transport kolejowy między Chinami, a Rosją przewiózł 161 mln ton ładunków, o 36% więcej niż w 2022 r. Przewoźnicy kolejowi mają coraz więcej problemów z przepustowością stacji i terminali przeładunkowych na granicach tych państw. 

fot. RZD

Rosja i Chiny zacieśniają współpracę gospodarczą, co przekłada się na rosnący wolumen towarów przewożonych koleją między tymi krajami. Dla Rosji handel z Chinami pozwala wypełnić lukę, jaka pojawiła się po nałożeniu na nią sankcji gospodarczych przez USA i Unię Europejską. W ubr. przez przejścia graniczne na granicy chińsko-rosyjskiej oraz przez Mongolię przewieziono koleją 43,9 mln ton ładunków (wzrost o 23%), w tym 1 mln kontenerów (głównie z produktami z Chin). Z Rosji do Chin wyeksportowano 38 mln t. głównie węgla, drewna, rud, papieru i nawozów. Wzrósł także transport między Chinami a Rosją przez Kazachstan.

Wzrost wolumenu wymiany handlowej miedzy Chinami a Rosją możliwy był dzięki rozbudowie infrastruktury m.in. dzięki otwarciu mostu Niżnieleninskoje – Tongjiang, którym przetransportowano 3 mln t. czy modernizacji stacji kolejowej na granicy rosyjsko-mongolskiej. Największy wolumen (7,5 mln ton), przewieziono przez przejście graniczne Grodekovo – Suifenhe.

Rośnie NJS

Eksport do Rosji odpowiada za wzrost przewozów kontenerów w ramach usługi Europe — China Express. W ubiegłym roku na kolejowym Nowym Jedwabnym Szlaku przewieziono ponad 1,7 mln TEU, o 19% więcej niż w 2012 r. przy czym transport między Chinami a Unią Europejską zanotował duży spadek, rzędu 45-46%. To właśnie Rosja, którą Koleje Chińskie traktują jako kierunek europejski wygenerowała wzrost przewozu kontenerów na NJS. 

CZytaj też: Rok 2023 przyniósł spadek przewozu kontenerów pociągami z Chin do Europy

Rosnące przewozy towarów między Chinami a Rosją napotykają jednak na problemy w postaci niedostosowanej infrastruktury i braku wystarczającej liczby taboru. Dotyczy to zwłaszcza transportu kontenerów. W ostatnich tygodniach zatkały się terminale przeładunkowe, w których dokonuje się przenoszenia kontenerów między składami o rozstawie rosyjskim i normalnotorowym. Na przejściach granicznych i w portach nagromadziło się już 150 tys. pustych kontenerów, które mają być wysłane do Chin. Transport pustych kontenerów nie jest opłacalny dla spedytorów, a rosyjski eksport do głównie towary masowe. W efekcie cena pustego kontenera w Rosji spadła z ponad 4000 do 600 dol. — informuje RŻD-Partner. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close