Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Rok 2023 przyniósł spadek przewozu kontenerów pociągami z Chin do Europy

W 2023 pociągi kursujące na intermodalnym Nowym Jedwabnym Szlaku między Chinami a krajami europejskimi przewiozły 211 110 TEU co stanowi spadek o 48,6% w porównaniu z rokiem 2022 i trzykrotnie mniej niż w 2021 roku — poinformował Euroazjatycki Sojusz Kolejowy (ERAI). W tym czasie średni czas przejazdu pociągu na trasie Europa — Chiny wynosił 10 dni i był nieco lepszy niż rok wcześniej.

fot. ERAI

Wg danych ERAI w kontenerach przewożonych na NJS na wybranych szlakach przetransportowano w ubr. 1,3 mln ton ładunków co oznacza spadek o 47% rok do roku. Największym odbiorcą ładunków z Chin przewożonych koleją była Polska. Do naszych terminali trafiło 116 628 TEU, a spadek wolumenu przewozów na tym kierunku wyniósł 34,11%. Pod względem masy przewożonych towarów było to 752 mln ton (spadek o 33,3%).

Czynniki polityczne i ekonomiczne

W kierunku przeciwnym najwięcej towarów przewieziono w pociągach z Niemiec do Chin i było to 58 282 TEU (-45,68% rdr) i 328,6 mln ton (-46,8% rdr). Spadek wolumenów transportowanych na głównym szlaku NJS przechodzących przez Rosję i Białoruś dotyczył wszystkich kierunków między Chinami a krajami Unii Europejskiej. Dla porównania w 2021 r. czyli w najlepszym jak dotąd roku dla przewozów kontenerów na NJS pociągi miedzy Chinami a krajami europejskimi przetransportowały 618 180 TEU. Załamanie przewozów kontenerowych na szlakach transeuroazjatyckich nastąpiło po rozpoczęciu agresji militarnej Rosji przeciw Ukrainie w lutym 2022 i nałożeniu przez Unię Europejską sankcji gospodarczych na Rosję i Białoruś. Na to nałożyły się czynniki makroekonomiczne, takie jak inflacja i spadek inwestycji, które spowodowały zmniejszenie obrotów handlowych w europejskiej gospodarce w 2023 r. 

Równocześnie przez cały 2023 wskaźnik ERAI Composite Index obrazujący koszt przewozu kontenera pociągami przez Kazachstan, Rosję i Białoruś wynosił około 3000 dol i był wyraźnie wyższy niż koszt alternatywnego frachtu morskiego. To powodowało zmniejszenie zainteresowania europejskich firm usługą kolejową na NJS. Sytuacja ta zmieniła się pod koniec ubiegłego roku, kiedy partyzanci z Jemeniu rozpoczęli ataki na statki kursujące na Morzu Czerwonym, a armatorzy przekierowali kontenerowce na szlak wokół Afryki. W efekcie nastąpiło obniżenie dostępnej podaży miejsc na statkach, wzrosły ceny frachtu morskiego i wydłużył się jego transit time. Te czynniki jak i obawy co do terminowości żeglugi spowodowały, że od grudnia widoczny jest wzrost zainteresowania przewozu kontenerów z Chin do Europy pociągami. 

Czytaj też: Przewozy kontenerów koleją z Chin zyskują na popularności

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close