Partnerzy portalu

CMA CGM zaprezentowała nowe feedery o zwiększonej efektywności energetycznej

CMA CGM odebrała pierwszy z serii feederów nowej generacji z napędem na LNG, których projekt ma pozwolić na obniżenie emisji CO2 o 20% w porównaniu z kontenerowcami o podobnym rozmiarze z tradycyjnym napędem. Nowe statki francuskiego armatora będą obsługiwać linie dowozowe w regionie Morza Śródziemnego i w Europie Północnej. 

fot. CMA CGM

Kontenerowiec CMA CGM MERMAID ma ładowność 2000 TEU i został zaprojektowany we współpracy z Chantiers de l’Atlantique — francuską firmą, która zajmuje się projektowaniem statków i stocznią Hyundai Heavy Industries. Łącznie przewoźnik kontenerowy zamówił 10 takich jednostek, które będą dostarczone od lutego 2024 do stycznia 2025 r. Wprowadzenie tych jednostek na linie dowozowe w Europie jest częścią strategii dekarbonizacji grupy CMA CGM, ponadto przewoźnik ten liczy, że na te statki przeniesione zostaną ładunki, które obecnie transportowane są ciężarówkami. 

W statkach tych zastosowano kilka nowatorskich rozwiązań. Przede wszystkim są to pierwsze kontenerowce CMA CGM z nadbudówką na dziobie, dzięki czemu poprawiono właściwości aerodynamiczne i ładowność. Również sam dziób statków ma nowy kształt, który pozwala zmniejszyć zużycie paliwa. W nowych feederach francuskiego przewoźnika zamontowane będą też ogniwa paliwowe, które będą wytwarzać energię z wodoru podczas cumowania. 

Czystsze paliwo

Paliwo LNG cechuje się mniejszą emisją gazów cieplarnianych niż olej napędowy, mniejsza jest także emisja innych szkodliwych substancji taki jak tlenki azotu, czy związki siarki. Ponadto można  w statkach tych zastosować biometan i e-metan, które są neutralne klimatycznie. LNG obecnie jest najpopularniejszym paliwem alternatywnym w żegludze, choć rośnie też popularność innych technologii.

Czytaj też: Rosną zamówienia na kontenerowce zasilane metanolem

6 kontenerowców z tej serii wprowadzonych zostanie do obsługi połączeń między Hamburgiem i Bremerhaven a portami regionu Morza Bałtyckiego i Skandynawii. Prawdopodobnie zatem będą zawijać również do polskich terminali. Pozostałe 4 jednostki zostaną przydzielone do obsługi tras na Morzu Śródziemnym. Do roku 2028 CMA CGM chce dysponować 120 statkami z napędem o niskim poborze energii. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close