Rosną zamówienia na kontenerowce zasilane metanolem
Od początku 2024 roku złożono zamówienia na budowę statków zasilanych metanolem — informuje towarzystwo klasyfikacyjne DNV. Najwięcej takich jednostek zamówili przewoźnicy kontenerowi. Do 2028 r. zbudowanych zostanie 257 kontenerowców na metanol.

Najpopularniejszym paliwem alternatywnym wykorzystywanym w żegludze obecnie jest LNG, jednak rośnie popularność silników na metanol. Pierwszy kontenerowiec z takim napędem — Laura Maersk został zwodowany w ubiegłym roku. Statki z napędem na metanol są gotowe do korzystania z biometanolu i e-metanolu, które będą paliwami o zerowej emisji gazów cieplarnianych netto. Wśród branży żeglugi rośnie zaufanie do tego rodzaju paliwa alternatywnego.
Czytaj też: Branża morska stawia na LNG, ale wyzwaniem są emisje metanu
Od początku br. największe zamówienie na statki z napędem na metanol dual fuel złożył japońsko-singapurski przewoźnik kontenerowy Ocean Network Express. 12 kontenerowców o pojemności 13 tys. TEU dla tego armatora zbudują chińskie stocznie Jiangnan Shipyard i Yangzijiang Shipbuilding. W każdej z nich powstanie 6 statków, które zostaną oddane do służby do końca 2027 r.
— Portfel zamówień statków na metanol w dalszym ciągu rośnie w szybkim tempie – 23 zamówienia na statki napędzane metanolem, głównie w segmencie kontenerów. Utrzymuje się również dynamika amoniaku, z dwoma dodatkowymi zamówieniami — komentuje Martin Christian Wold, konsultant w DNV.
Zobowiązania środowiskowe
Duński armator Maersk w styczniu br. ochrzcił kontenerowiec Ane Mærsk o ładowności 16 tys. TEU, również z napędem na metanol. Fakt, że właśnie przewoźnicy kontenerowi składają największe zamówienia na statki z alternatywnymi paliwami wynika z przywiązania branży transportu intermodalnego do idei zrównoważonego rozwoju i ambitnych celów klimatycznych. W 2023 r. złożono zamówienia na 138 statków z napędem na metanol z czego aż 106 stanowią kontenerowce, 13 masowce, a 10 samochodowce.
— Nasza decyzja o inwestycji w statki zasilane dwupaliwowym metanolem jest zgodna z zieloną strategią ONE jako część naszych kluczowych inicjatyw. Nadchodząca nowa flota ma kluczowe znaczenie dla osiągnięcia naszego celu, jakim jest rozmieszczenie pierwszych statków na paliwo alternatywne do 2030 r., i stanowi znaczący kamień milowy na naszej drodze do osiągnięcia bardziej ekologicznego i zrównoważonego przemysłu morskiego — skomentował Jeremy Nixon, prezes ONE.
Pod względem liczby zamówionych jednostek drugim najpopularniejszym paliwem alternatywnym w ubr. było LNG. Armatorzy zamówili łącznie 130 takich statków, w tym 48 kontenerowców, 40 samochodowców i 30 tankowców. DNV prognozuje, że do 2028 r. po morzach i oceanach pływać będzie 1016 statków z napędem LNG, 218 jednostek zasilanych gazem płynnym LGP i 257 statków z silnikami na metanol. Ogółem paliwa alternatywne zasilają niecałe 2% statków, które obecnie są w służbie ale aż 44,3% statków, na które złożono zamówienia.