Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Rosną zamówienia na kontenerowce zasilane metanolem

Od początku 2024 roku złożono zamówienia na budowę statków zasilanych metanolem — informuje towarzystwo klasyfikacyjne DNV. Najwięcej takich jednostek zamówili przewoźnicy kontenerowi. Do 2028 r. zbudowanych zostanie 257 kontenerowców na metanol.

fot. ONE

Najpopularniejszym paliwem alternatywnym wykorzystywanym w żegludze obecnie jest LNG, jednak rośnie popularność silników na metanol. Pierwszy kontenerowiec z takim napędem — Laura Maersk został zwodowany w ubiegłym roku. Statki z napędem na metanol są gotowe do korzystania z biometanolu i e-metanolu, które będą paliwami o zerowej emisji gazów cieplarnianych netto. Wśród branży żeglugi rośnie zaufanie do tego rodzaju paliwa alternatywnego.

Czytaj też: Branża morska stawia na LNG, ale wyzwaniem są emisje metanu

Od początku br. największe zamówienie na statki z napędem na metanol dual fuel złożył japońsko-singapurski przewoźnik kontenerowy Ocean Network Express. 12 kontenerowców o pojemności 13 tys. TEU dla tego armatora zbudują chińskie stocznie Jiangnan Shipyard i Yangzijiang Shipbuilding. W każdej z nich powstanie 6 statków, które zostaną oddane do służby do końca 2027 r. 

— Portfel zamówień statków na metanol w dalszym ciągu rośnie w szybkim tempie – 23 zamówienia na statki napędzane metanolem, głównie w segmencie kontenerów. Utrzymuje się również dynamika amoniaku, z dwoma dodatkowymi zamówieniami — komentuje Martin Christian Wold, konsultant w DNV.

Zobowiązania środowiskowe

Duński armator Maersk w styczniu br. ochrzcił kontenerowiec Ane Mærsk o ładowności 16 tys. TEU, również z napędem na metanol. Fakt, że właśnie przewoźnicy kontenerowi składają największe zamówienia na statki z alternatywnymi paliwami wynika z przywiązania branży transportu intermodalnego do idei zrównoważonego rozwoju i ambitnych celów klimatycznych. W 2023 r. złożono zamówienia na 138 statków z napędem na metanol z czego aż 106 stanowią kontenerowce, 13 masowce, a 10 samochodowce. 

— Nasza decyzja o inwestycji w statki zasilane dwupaliwowym metanolem jest zgodna z zieloną strategią ONE jako część naszych kluczowych inicjatyw. Nadchodząca nowa flota ma kluczowe znaczenie dla osiągnięcia naszego celu, jakim jest rozmieszczenie pierwszych statków na paliwo alternatywne do 2030 r., i stanowi znaczący kamień milowy na naszej drodze do osiągnięcia bardziej ekologicznego i zrównoważonego przemysłu morskiego — skomentował Jeremy Nixon, prezes ONE.

Pod względem liczby zamówionych jednostek drugim najpopularniejszym paliwem alternatywnym w ubr. było LNG. Armatorzy zamówili łącznie 130 takich statków, w tym 48 kontenerowców, 40 samochodowców i 30 tankowców. DNV prognozuje, że do 2028 r. po morzach i oceanach pływać będzie 1016 statków z napędem LNG, 218 jednostek zasilanych gazem płynnym LGP i 257 statków z silnikami na metanol. Ogółem paliwa alternatywne zasilają niecałe 2% statków, które obecnie są w służbie ale aż 44,3% statków, na które złożono zamówienia. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close