Partnerzy portalu

Komisja PE zgodziła się na nowelizację Dyrektywy TEN-T

Komisja Transportu i Turystyki Parlamentu Europejskiego zatwierdziła projekt nowelizacji Dyrektywy o sieci TEN-T wynegocjowany w ubr. przez przedstawicieli PE, KE i Rady UE. Długo oczekiwane zmiany w przepisach zostaną najprawdopodobniej uchwalone przez Parlament Europejski i Radę.

fot. KE

Celem zmiany dyrektywy ma być przyspieszenie dostosowania infrastruktury kolejowej w Unii Europejskiej do jednolitych standardów TEN-T, w szczególności odcinków transgranicznych, które mają duże znaczenie dla międzynarodowego transportu intermodalnego. Nowelizacja zakłada, że cała infrastruktura kolejowa w ramach sieci TEN-T ma być dostosowana do pociągów o długości 740 m i nacisku 22,5 t na oś. W ramach nowelizacji dokonano także rewizji sieci i włączono do niej nowe linie kolejowe, w tym magistralę E 30 łączącą Niemcy, południową Polskę z Ukrainą. Również szereg linii kolejowych w krajach sąsiadujących z UE będzie dostosowanych do standardu TEN-T.

Nowelizacja zawiera także propozycje działań w celu wyeliminowania wąskich gardeł na granicach wewnętrznych w UE. Czas oczekiwania pociągów towarowych nie powinien być dłuższy niż 25 minut. Oprócz dyrektywy o TEN-T kwestia długiego, nieraz wielogodzinnego oczekiwania pociągów towarowych na przekroczenie granicy zaadresowana została w propozycji dyrektywy o Europejskim Obszarze Kolejowym. W PE trwają obecnie prace nad tymi propozycjami.

Czytaj też: Sprawozdawczyni PE proponuje zmiany w Dyrektywie o przepustowości na kolei

Przedstawiciele branży kolejowej pozytywnie oceniają wypracowany w toku negocjacji PE, Rady i KE kształt projektu Dyrektywy o sieci TEN-T, jednakże nowelizacja ta nie spełnia wszystkich oczekiwań biznesu. Zdaniem Europejskiego Stowarzyszenia Kolei Towarowych w dyrektywie zabrakło strategii dla montowania pokładowych urządzeń ERTMS w pojazdach szynowych. Nowelizacja zakłada jedynie przyspieszenie inwestycji w urządzenia ETCS/ERTMS na liniach kolejowych. Bez zachęty przewoźników do inwestycji w pokładowe urządzenia strategia ta może nie przynieść spodziewanych rezultatów.

— Aby móc inwestować i rozwijać się, kolejowy transport towarowy potrzebuje jasnej wizji przyszłości. W wielu przypadkach rozporządzenia umowa zapewnia w tym zakresie. Mamy także nadzieję, że wprowadzenie standardów eksploatacyjnych zagwarantuje poprawę niezawodności infrastruktury kolejowej. Utrzymują się obawy dotyczące wdrożenia ERTMS. Chociaż w rozporządzeniu określono jasne cele w zakresie wdrożenia urządzeń przytorowych, branży kolejowego transportu towarowego brakuje sposobu, w jaki to przejście, w tym jednostek pokładowych, może nastąpić w sposób spójny i przyjazny dla biznesu — komentuje Dirk Stahl, przewodniczący ERFA.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close