Komisja PE zgodziła się na nowelizację Dyrektywy TEN-T
Komisja Transportu i Turystyki Parlamentu Europejskiego zatwierdziła projekt nowelizacji Dyrektywy o sieci TEN-T wynegocjowany w ubr. przez przedstawicieli PE, KE i Rady UE. Długo oczekiwane zmiany w przepisach zostaną najprawdopodobniej uchwalone przez Parlament Europejski i Radę.
Celem zmiany dyrektywy ma być przyspieszenie dostosowania infrastruktury kolejowej w Unii Europejskiej do jednolitych standardów TEN-T, w szczególności odcinków transgranicznych, które mają duże znaczenie dla międzynarodowego transportu intermodalnego. Nowelizacja zakłada, że cała infrastruktura kolejowa w ramach sieci TEN-T ma być dostosowana do pociągów o długości 740 m i nacisku 22,5 t na oś. W ramach nowelizacji dokonano także rewizji sieci i włączono do niej nowe linie kolejowe, w tym magistralę E 30 łączącą Niemcy, południową Polskę z Ukrainą. Również szereg linii kolejowych w krajach sąsiadujących z UE będzie dostosowanych do standardu TEN-T.
Nowelizacja zawiera także propozycje działań w celu wyeliminowania wąskich gardeł na granicach wewnętrznych w UE. Czas oczekiwania pociągów towarowych nie powinien być dłuższy niż 25 minut. Oprócz dyrektywy o TEN-T kwestia długiego, nieraz wielogodzinnego oczekiwania pociągów towarowych na przekroczenie granicy zaadresowana została w propozycji dyrektywy o Europejskim Obszarze Kolejowym. W PE trwają obecnie prace nad tymi propozycjami.
Czytaj też: Sprawozdawczyni PE proponuje zmiany w Dyrektywie o przepustowości na kolei
Przedstawiciele branży kolejowej pozytywnie oceniają wypracowany w toku negocjacji PE, Rady i KE kształt projektu Dyrektywy o sieci TEN-T, jednakże nowelizacja ta nie spełnia wszystkich oczekiwań biznesu. Zdaniem Europejskiego Stowarzyszenia Kolei Towarowych w dyrektywie zabrakło strategii dla montowania pokładowych urządzeń ERTMS w pojazdach szynowych. Nowelizacja zakłada jedynie przyspieszenie inwestycji w urządzenia ETCS/ERTMS na liniach kolejowych. Bez zachęty przewoźników do inwestycji w pokładowe urządzenia strategia ta może nie przynieść spodziewanych rezultatów.
— Aby móc inwestować i rozwijać się, kolejowy transport towarowy potrzebuje jasnej wizji przyszłości. W wielu przypadkach rozporządzenia umowa zapewnia w tym zakresie. Mamy także nadzieję, że wprowadzenie standardów eksploatacyjnych zagwarantuje poprawę niezawodności infrastruktury kolejowej. Utrzymują się obawy dotyczące wdrożenia ERTMS. Chociaż w rozporządzeniu określono jasne cele w zakresie wdrożenia urządzeń przytorowych, branży kolejowego transportu towarowego brakuje sposobu, w jaki to przejście, w tym jednostek pokładowych, może nastąpić w sposób spójny i przyjazny dla biznesu — komentuje Dirk Stahl, przewodniczący ERFA.