Sprawozdawczyni PE proponuje zmiany w Dyrektywie o przepustowości na kolei
Parlament Europejski rozpoczął pracę nad zaproponowaną przez Komisję Europejską Dyrektywą o zarządzaniu zdolnościami przewozowymi na kolei. Sprawozdawczyni, posłanka Tilly Metz zaproponowała liczne poprawki do propozycji KE, które uwzględniają postulaty branży transportu intermodalnego.

Komisja Europejska przedstawiła w lipcu br. projekt Dyrektywy o zarządzaniu przepustowością sieci kolejowej. Propozycja KE ma na celu rozwiązanie problemu wąskich gardeł na kolejowych przejściach granicznych wewnątrz Unii Europejskiej, gdzie pociągi towarowe stoją nieraz wiele godzin czekając na wjazd do sąsiedniego kraju. Jest to często spowodowane brakiem harmonizacji krajowych rozkładów jazdy układanych przez zarządców infrastruktury.
Projekt reformy
By rozwiązać ten problem KE proponuje powołanie Europejskiego Obszaru Kolejowego i Europejskiej Sieci Zarządców Infrastruktury, która będzie koordynować układanie rozkładów jazdy by zapewnić większą przepustowość transgranicznych linii kolejowych. Jest to szczególnie ważne dla transportu intermodalnego, gdyż większość przewozów kombinowanych w Europie ma charakter transgraniczny. W październiku uwagi do propozycji legislacyjnej KE zgłosiła Międzynarodowa Unia Kombinowanych Przewozów Drogowo-Kolejowych, która uważa, że zawarte w Dyrektywie propozycje są niewystarczające.
Czytaj też: Branża intermodalna chce większych zmian w zarządzaniu przepustowością kolei
Pojawiła się szansa, że głos branży zostanie uwzględniony na dalszych etapach prac legislacyjnych. Posłanka do Parlamentu Europejskiego Tilly Metz, która jest sprawozdawczynią propozycji legislacyjnej KE zaproponowała 172 poprawki do tego projektu. W poprawkach tych uwzględniono opinie, że należy zwiększyć uprawnienia ponadkrajowych ciał w kwestii kształtowania rozkładów jazdy na międzynarodowych liniach kolejowych. Metz proponuje powołanie Europejskiego Organu Przydzielania Zdolności PRzewozowych na Kolei (ERICA), który będzie przygotowywał wytyczne dla zarządzania przepustowością i określał priorytety dla zarządców infrastruktury. ERICA mogłaby zacząć działać już w 2029 r.
Mniej uprawnień zarządców
Drugą istotną zmianą w stosunku do propozycję KE, jest ustalenie, kto będzie odpowiadał za nadzór i monitoring funkcjonowania Europejskiego Obszaru Kolejowego i wdrażanie harmonizacji rozkładów jazdy. Komisja zaproponowała by robiła to Europejska Sieć Zarządców Infrastruktury. Metz z kolei proponuje powołanie Europejskiej Sieci Regulatorów Rynku Kolejowego, która będzie skupiać instytucje takie jak Urząd Transportu Kolejowego i przekazanie funkcji nadzorczej temu organowi. Sprawozdawczyni proponuje też powołanie jednostki skupiającej interesariuszy rynku, która będzie ciałem doradczym. Poprawki europosłanki zyskały poparcie branży kolejowej. Nad propozycjami będą następnie debatować i głosować posłowie do PE.
— Z zadowoleniem przyjmujemy pozytywną pracę wykonaną przez sprawozdawczynię Tilly Metz w sprawie tego dokumentu o strategicznym znaczeniu dla całej branży kolejowego transportu towarowego. W przypadku kolejowego transportu towarowego istotne jest, abyśmy osiągnęli system zdolności przewozowych odzwierciedlający międzynarodowy i zmienny charakter kolejowego transportu towarowego. Popieramy propozycję, aby ważne filary rozporządzenia zostały wdrożone już w 2026 r. Kolejowy transport towarowy potrzebuje jasnej perspektywy w zakresie poprawy zarządzania infrastrukturą przed 2030 r. — skomentował Dirk Stahl, prezes Europejskiego Stowarzyszenia Kolei Towarowych.