Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Rada UE przyjęła dyrektywę o redukcji emisji ciężarówek

Kraje członkowskie Unii Europejskiej zgodziły się na rozporządzenie o redukcji emisji gazów cieplarnianych samochodów ciężarowych do 2040 r. Organizacje branżowe popierają stopniowe odchodzenie od paliw kopalnych i regulacje otwarte na różne technologie. 

fot. Pixabay

Rozporządzenie o ograniczeniu emisji nowych samochodów ciężarowych w Unii Europejskiej zostało zatwierdzone podczas głosowania Coreper — organu Rady UE, w którym zasiadają ambasadorowie 9 lutego w Berlinie. Wynik tego głosowania do końca nie był pewny, gdyż Polska, Czechy, Słowacja i Włochy wstrzymały się od głosu a Niemcy zapowiadały głosowanie przeciw przyjęciu dyrektywy, ale ostatecznie zmieniły zdanie. Niemcy złożyły jednak wniosek o włączenie do rozporządzenia klauzuli, która zezwala na dalsze rejestrowanie samochodów ciężarowych z silnikami spalinowymi, które będzie można tankować paliwami syntetycznymi o ile zostanie wykazane, że są one neutralne klimatycznie. Niemcy wcześniej domagały się wprowadzenia podobnej klauzuli o e-paliwach dla samochodów osobowych. 

Cele także dla naczep

Nowe zasady będą dotyczyć ciężarówek i autobusów o masie powyżej 7,5 t. Równocześnie zatwierdzono cele redukcji emisji GHG dla naczep o 10% i przyczep o 7,5%. Wprowadzono także definicję e-naczepy która określi, w jaki sposób realizować cele obniżenia emisji gazów cieplarnianych. Po zatwierdzeniu przez Radę UE dyrektywę musi jeszcze przyjąć także Parlament Europejski. 

Czytaj też: PE i Rada UE zawarły porozumienie ws. redukcji emisji samochodów ciężarowych

Organizacje zrzeszające transportowców i producentów branży automotive popierają wprowadzenie stopniowej redukcji emisji w nowych samochodach ciężarowych jednakże zwracają uwagę, że nowe przepisy powinny mieć charakter niedyskryminacyjny i być otwarte na różne technologie. 

— Dostawcy branży motoryzacyjnej zachęcają do podjęcia kroków mających na celu ściślejsze dostosowanie przepisów do tych zasad. Stanowisko to konsekwentnie podtrzymywaliśmy przez ostatnie lata nie tylko w przypadku samochodów osobowych, dostawczych, ale także w przypadku ciężarówek. Zdolność do wykorzystania wszystkich technologii, począwszy od rozwiązań w zakresie elektryfikacji, w tym naczep elektrycznych, paliw odnawialnych i wodoru, ma kluczowe znaczenie dla osiągnięcia ambitnych celów klimatycznych i wspierania innowacji w przemyśle motoryzacyjnym. Z zadowoleniem przyjmujemy terminowe porozumienie obejmujące te rozważania oraz postęp w zakresie już uzgodnionych kroków w kierunku dalszego rozwoju rozporządzenia w sprawie homologacji typu pojazdów napędzanych wyłącznie paliwami odnawialnymi — skomentował Benjamin Krieger, sekretarz generalny Europejskiego Stowarzyszenia Dostawców Motoryzacji CLEPA. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close