Rada UE przyjęła dyrektywę o redukcji emisji ciężarówek
Kraje członkowskie Unii Europejskiej zgodziły się na rozporządzenie o redukcji emisji gazów cieplarnianych samochodów ciężarowych do 2040 r. Organizacje branżowe popierają stopniowe odchodzenie od paliw kopalnych i regulacje otwarte na różne technologie.
Rozporządzenie o ograniczeniu emisji nowych samochodów ciężarowych w Unii Europejskiej zostało zatwierdzone podczas głosowania Coreper — organu Rady UE, w którym zasiadają ambasadorowie 9 lutego w Berlinie. Wynik tego głosowania do końca nie był pewny, gdyż Polska, Czechy, Słowacja i Włochy wstrzymały się od głosu a Niemcy zapowiadały głosowanie przeciw przyjęciu dyrektywy, ale ostatecznie zmieniły zdanie. Niemcy złożyły jednak wniosek o włączenie do rozporządzenia klauzuli, która zezwala na dalsze rejestrowanie samochodów ciężarowych z silnikami spalinowymi, które będzie można tankować paliwami syntetycznymi o ile zostanie wykazane, że są one neutralne klimatycznie. Niemcy wcześniej domagały się wprowadzenia podobnej klauzuli o e-paliwach dla samochodów osobowych.
Cele także dla naczep
Nowe zasady będą dotyczyć ciężarówek i autobusów o masie powyżej 7,5 t. Równocześnie zatwierdzono cele redukcji emisji GHG dla naczep o 10% i przyczep o 7,5%. Wprowadzono także definicję e-naczepy która określi, w jaki sposób realizować cele obniżenia emisji gazów cieplarnianych. Po zatwierdzeniu przez Radę UE dyrektywę musi jeszcze przyjąć także Parlament Europejski.
Czytaj też: PE i Rada UE zawarły porozumienie ws. redukcji emisji samochodów ciężarowych
Organizacje zrzeszające transportowców i producentów branży automotive popierają wprowadzenie stopniowej redukcji emisji w nowych samochodach ciężarowych jednakże zwracają uwagę, że nowe przepisy powinny mieć charakter niedyskryminacyjny i być otwarte na różne technologie.
— Dostawcy branży motoryzacyjnej zachęcają do podjęcia kroków mających na celu ściślejsze dostosowanie przepisów do tych zasad. Stanowisko to konsekwentnie podtrzymywaliśmy przez ostatnie lata nie tylko w przypadku samochodów osobowych, dostawczych, ale także w przypadku ciężarówek. Zdolność do wykorzystania wszystkich technologii, począwszy od rozwiązań w zakresie elektryfikacji, w tym naczep elektrycznych, paliw odnawialnych i wodoru, ma kluczowe znaczenie dla osiągnięcia ambitnych celów klimatycznych i wspierania innowacji w przemyśle motoryzacyjnym. Z zadowoleniem przyjmujemy terminowe porozumienie obejmujące te rozważania oraz postęp w zakresie już uzgodnionych kroków w kierunku dalszego rozwoju rozporządzenia w sprawie homologacji typu pojazdów napędzanych wyłącznie paliwami odnawialnymi — skomentował Benjamin Krieger, sekretarz generalny Europejskiego Stowarzyszenia Dostawców Motoryzacji CLEPA.