PE i Rada UE zawarły porozumienie ws. redukcji emisji samochodów ciężarowych
Przedstawiciele Rady UE i Parlamentu Europejskiego zawarły wstępne porozumienie ws. ustanowienia nowych celów redukcji emisji Co2 samochodów ciężarowych, które będą obowiązywać od 2030 r. Ob obowiązku dekarbonizacji pojazdów wprowadzono jednak szereg wyjątków.
Celem zawartej 18 stycznia br. umowy jest przyspieszenie osiągnięcia redukcji emisji gazów cieplarnianych w transporcie samochodowym. Ustanowiono cele redukcji emisji CO2 na lata 20230, 2035, 2040 i 2050 rok, kiedy osiągnięta ma zostać neutralność klimatyczna w tej gałęzi transportu. Drugim celem jest zwiększenie udziału pojazdów zeroemisyjnyh we flocie ciężarówek w UE i wsparcie innowacji w tym sektorze.
Wyjątki od reguły
Od przyjętych celów redukcji emisji przyjęto szereg wyjątków. Z dekarbonizacji zwolnieni zostaną producenci z branży rolnej, górnictwa, wojsko służby mundurowe, ochrona zdrowia i służby cywilne. Dla pojazdów takich jak betoniarki i śmieciarki wprowadzono późniejsze terminy osiągnięcia celów redukcji emisji. Komisja Europejska przeanalizuje również możliwość objęcia nakazem obniżenia emisji mniejszych pojazdów o masie do 5 ton wykorzystywanych do transportu ładunków.
W porozumieniu przyjęto następujące cele redukcji emisji, zaproponowane przez Komisję Europejską, które dotyczyć będą pojazdów o masie powyżej 7,5 t: 2030 (45%), 2035 (65%) i 2040 (90%). Wprowadzono także cele dla przyczep (7,5%) i naczep (10%). Wprowadzono także definicję „e-naczep”, która określi parametry tych jednostek spełniających cele obniżenia emisji gazów cieplarnianych. Ponadto od 2035 r. wszystkie nowe autobusy miejskie będą musiały być bezemisyjne.
Analiza skutków
W 2027 r. Komisja Europejska przeprowadzi analizę skutków i efektywności przyjętych wczoraj regulacji. Na tej podstawie przyjęte zostaną zasady objęcia obowiązkiem redukcji emisji małych pojazdów ciężarowych, a także określone będą wytyczne rejestracji pojazdów zasilanych paliwami ekologicznymi oraz metodologia badania emisji CO2 w cyklu życia samochodów ciężarowych. Zawarta wczoraj umowa ma charakter porozumienia wstępnego i musi zostać jeszcze zatwierdzona przez Parlament Europejski i Radę UE, do czego zachęca Komisja Europejska.
— Emisje pochodzące z transportu drogowego rosną i musimy odwrócić tę sytuację. Osiągnięte porozumienie sprawi, że ciężarówki i autobusy będą mniej zanieczyszczać środowisko, zmniejszą emisje i poprawią jakość powietrza w całej UE. Kiedy na naszych drogach pojawi się więcej pojazdów o zerowej emisji, skorzystamy na tym wszyscy. Produkując więcej pojazdów o zerowej emisji, przemysł europejski będzie miał silniejszą pozycję konkurencyjną i będzie miał teraz długoterminową pewność co do obowiązujących przepisów. Obywatele będą mogli oddychać czystszym powietrzem, szczególnie w naszych miastach — skomentował Wopke Hoekstra, Komisarz Ue ds. działań klimatycznych.
Czytaj też: Raport: duża presja na elektryfikację branży transportowej