Partnerzy portalu

Jak mniej płacić w warunkach obowiązującego ETS?

Przewoźnicy morscy mogą znacznie zmniejszyć dolegliwość objęcia przez Unię Europejską żeglugi systemem handlu opłatami za emisję CO2 (EU ETS). W pewnych przypadkach mogą nawet zresetować ponoszone koszty dodatkowych opłat. 

fot. Pixabay

Niektóre takie sposoby do wykorzystania w nadchodzących latach podsuwa do wykorzystania armatorom w opublikowanym raporcie towarzystwo klasyfikacyjne Lloyd’s Register (LR). Jak podkreśla Alberto Perez, globalny dyrektor LR ds. morskich rynków handlowych, to przeciwdziałanie możliwemu scenariuszowi, że s niektórzy czarterujący przestaną handlować w Europie ‘w wyniku dodatkowych kosztów i niepewności”. Dodajmy, ktoś w ostatecznym rachunku będzie musiał płacić i albo będą do konsumenci, albo środowisko naturalne.

Zachęty ominięcia ETS

W raporcie, jak informuje podaje portal The Loadstar, przypomina się m.in. najprostszy sposób ominięcia przez spedytorów wyższych kosztów prowadzenia działalności na wodach europejskich pewne operacje przesunąć w inne rejony, nie podlegające przepisom ETS lub wykorzystujące rozwiązania, ujęcie w ETS. Np. ETS obejmuje 100 proc. emisji CO2 statków podczas rejsów wewnątrz Europejskiego Obszaru Gospodarczego (obejmuje UE oraz Norwegię, Islandię i Liechtenstein) i 100 proc. emisji statków cumujących w portach EOG. Armatorzy statków wypływających z portu EOG do portu strony trzeciej lub przybywających do terminala w porcie EOG z portu znajdującego się poza jego jurysdykcją, będą zobowiązane do 50 proc. opłat emisji CO2.

W raporcie wskazuje się na tę drugą możliwość, tj. o transport towarów do/z portów afrykańskich Morza Śródziemnego lub do Turcji. Przypomnijmy jednak, że już na etapie konsultacji przez Komisję Europejską nowych przepisów szereg organizacji branżowych z UE wyrażało zastrzeżenia o obawy o pogorszenie warunków konkurencyjnych oraz możliwość „ucieczki emisji CO2 i działalności gospodarczej” poza UEObecnie zarząd włoskiego portu Gioia Tauro szacuje, że różnica operacyjna między nim a egipskim portem Said lub marokańskim Tanger Med może wynieść około 700 mln euro rocznie.

Patrz: ESPO przestrzega przed omijaniem niektórych portów unijnych z powodu EU ETS

Praktyka „poolingu”

Bardzo korzystna dla przewoźników może być realizacja sposobu „poolingu” (w dowolnym tłumaczeniu – gromadzenia się, skupiania). Armator lub armatorzy użytkując np. dziesięć kontenerowców o pojemności 19 000 TEU napędzanych olejem opałowym zapłacą w latach 2030–34 z tytuły ich operowania w strefie  EOG łącznie ok. 277 mln euro za emisję CO2. Gdyby jednak połączyć je z jednym statkiem napędzanym metanolem, czyli statkiem niskoemisyjnym (a przy „zielonym” metanolu – zero emisyjnym), to wygenerowałby on wystarczającą nadwyżkę sprzedaży uprawnień do CO2, aby całkowicie złagodzić deficyt tamtych dziesięciu. Praktyczna rada z tym związana – warto kupić taki ekologiczny statek, bo prawdopodobny koszt jego budowy będzie niższy, niż opłaty za emisję  CO2. 

Jak dodano w raporcie: „Opcja łączenia w ramach FuelEU oznacza, że przedsiębiorstwa inwestujące w statek przystosowany do zasilania paliwem niskoemisyjnym mogłyby nie tylko zmniejszyć własne narażenie się na utratę konkurencyjności rynkowej, ale miałyby także bardzo silną pozycję negocjacyjną, oferując łączenie się z innymi statkami niespełniającymi wymogów”. A my dodajmy, że nie bez kozery najwięksi armatorzy, jak Maersk, już wprowadzili do swojej floty pierwsze kontenerowce z takim napędem.

Posłowie

Komisja Europejska potwierdziła w minionym tygodniu, że do 2040 r. zamierza zmniejszyć emisję gazów cieplarnianych o 90 proc. w porównaniu z poziomami z 1990 r., a także cel pośredni o 55 proc. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close