Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Organizacje branżowe krytykują brak konsekwencji w unijnej legislacji o dekarbonizacji transportu

W ogłoszonych przez Komisję Europejską celach klimatycznych na 2040 rok zabrakło działań na rzecz zwiększenia udziału zeroemisyjnych gałęzi transportu lądowego — uważa Europejskie Stowarzyszenie Firm Kolejowych i Infrastrukturalnych (CER). Z kolei IRU skrytykowało projekt reformy Dyrektywy o transporcie kombinowanym za brak zachęt dla przewoźników do wyboru transportu intermodalnego. 

fot. Pixabay

KE ogłosiła na początku lutego szczegółowe cele klimatyczne dla polityki Zielonego Ładu na 2040 r. Propozycje z zadowoleniem przyjęły organizacje branżowe skupiające firmy żeglugowe, które pochwaliły zwłaszcza zwiększenie wolumenu produkcji paliw alternatywnych dla transportu morskiego. Cele klimatyczne ogłoszone zostały równolegle do zawarcia przez Parlament Europejski i Rade EU porozumienia ws. Dyrektywy o przemyśle net zero.

Czytaj też: Zawarto porozumienie ws. Dyrektywy o przemyśle net-zero

Przedstawiciele europejskiego sektora kolejowego w swoich komentarzach o propozycji Komisji wypowiadają się z mniejszym entuzjazmem. Zdaniem CER, ambitny cel redukcji emisji gazów cieplarnianych o 90% w stosunku do 1990 r. jest oparty na podstawach naukowych. Jednakże w propozycji KE zabrakło działań na rzecz zwiększenia udziału bezemisyjnych form transportu zgodnie z wytycznymi Europejskiej Strategii na Rzecz Zrównoważonej Mobilności. W szczególności nie przedstawiono propozycji działań na rzecz zahamowania rosnącego znaczenia wysokoemisyjnych gałęzi czyli drogowego transportu towarowego i tanich linii lotniczych, które w ciągu ostatniej dekady szybko rozwijały się w UE. 

Jak wskazuje CER, kolej elektryczna już dziś płaci za uprawnienia do emisji CO2, które zawarte są w kosztach energii elektrycznej. Natomiast w systemie EU ETS 2 zawarte zostały górne limity cen tych uprawnień dla transportu drogowego a także zwolnienia z emisji dla lotnictwa i żeglugi. Takie niekonsekwencje i luki w unijnych dyrektywach mogą opóźnić dekarbonizację transportu.  

— W celu klimatycznym na rok 2040 podkreślono, że UE musi zająć się sektorami takimi jak transport, aby w ciągu najbliższych dwóch dekad zapewnić szybką redukcję emisji gazów cieplarnianych. Aby osiągnąć zerową emisję netto, należy priorytetowo traktować proaktywne i tanie rozwiązania, a koleje oferują potencjał połączenia głównych europejskich miast i obszarów gospodarczych w najbardziej energooszczędny i niskoemisyjny sposób. Warunkiem wstępnym osiągnięcia ścieżki dekarbonizacji jest większa liczba kolei dużych prędkości i logistyka o zerowej emisji netto, uzupełniające przemysł o zerowej emisji netto. Aby zrealizować zrównoważone inwestycje w transporcie, potrzebne są ceny emisji dwutlenku węgla i kredyty węglowe służące oszczędności energii — powiedział Alberto Mazzola, dyrektor wykonawczy CER.

Drogowcy chcą więcej intermodalu

Z kolei Międzynarodowa Unia Transportu Drogowego zaapelowała do KE o bardziej ambitną reformę Dyrektywy o transporcie kombinowanym. Zdaniem IRU dyrektywa powinna zawierać więcej zachęt dla spedytorów i przewoźników do korzystania z przewozów kombinowanych. Z kolei system opłat za koszty zewnętrzne powinien być oparty na prostych i przejrzystych zasadach. Takie zachęty są skuteczniejsze niż zmuszanie firm do wybierania określonej gałęzi transportu.

— Nie możemy sobie pozwolić na rozważanie wymuszonej zmiany modalnej. Musimy raczej zwiększyć przepustowość i zwiększyć efektywność istniejącej przepustowości, zachęcając przewoźników drogowych i spedytorów do korzystania z transportu intermodalnego i kombinowanego w znacznie większym stopniu niż ma to miejsce obecnie. Można tego dokonać jedynie za pomocą lepszych, prostszych i bardziej przejrzystych przepisów zapewniających większą pewność prawa — skomentowała Raluca Marian, przedstawicielka IRU.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close