Partnerzy portalu

Zawarto porozumienie ws. Dyrektywy o przemyśle net-zero

Parlament Europejski Rada UE zawarły porozumienie ws. Dyrektywy o przemyśle net-zero (NZIA). Zgodnie z przyjętym projektem do 2040 Unia Europejska ma zbudować moce produkcyjne technologii zeroemisyjnych, które spełnia co najmniej 40% unijnego zapotrzebowania. Z kolei Komisja Europejska przyjęła propozycje celów klimatycznych na 2040 rok, w ramach których żegluga ma otrzymać priorytet w dostępie do paliw alternatywnych.

fot. KE

Dyrektywa o przemyśle net-zero ma stworzyć nowe korzystniejsze warunki wspierania inwestycji w technologie zeroemisyjne poprzez uproszczenie różnych procedur administracyjnych. Państwa członkowie ustanowią tzw. Ścieżki Przyspieszenia Net-Zero w ramach których powstać mają klastry przemysłu zeroemisyjnych technologii. Oceny oddziaływania na środowisko obszaru geograficznego zgodnie z obowiązującymi przepisami pomogą usprawnić późniejsze planowanie poszczególnych projektów.

Unijni prawodawcy chcą w szczególności przyspieszenia rozwoju i budowy instalacji wychwytu i składowania CO2 w strukturach geologicznych takich jak dawne kopalnie gazu ziemnego i ropy naftowej. Dzięki dyrektywie tego typu instalacje staną się opłacalną finansowo opcją przemysłu zeroemisyjnego.

Zmiany w zamówieniach publicznych

W zamówieniach publicznych władze krajowej będą miały obowiązek wprowadzenia kryterium promującego technologie zeroemisyjne, co stworzyć ma rynek dla zielonego przemysłu. Dotyczy także zmówień na sprzedaż energii elektrycznych, w których co najmniej 30% wolumenu pochodzić ma z OZE. Kolejnym działaniem będzie uruchomienie w całej Europie akademii branżowych kształcących kadry dla przemysłu zeroemisyjnego. 

Porozumienie będzie musiało jeszcze zostać zatwierdzone przez Parlament Europejski i Radę, co powinno nastąpić jeszcze w tamach tej kadencji PE. W porównaniu z pierwotnym projektem Dyrektywy przedstawionym przez Komisję państwa członkowskie w grudniu ubr. zgodziły się by energetyka jądrowa i paliwa alternatywne uznane zostały za technologie net-zero co ma istotne znaczenie dla sektora energetyki, transportu kolejowego i żeglugi.

Priorytet dla żeglugi

Komisja Europejska przyjęła zawarcie porozumie PE i Rady z zadowoleniem. Równocześnie opublikowała w środę 7 lutego br. strategie osiągania celów klimatycznych do 2040 i 2050 r. W ramach tej strategii przyspieszony ma być rozwój mocy produkcyjnych paliw zeroemisyjnych, a żegluga ma mieć priorytet w dostępie do nic, co z zadowoleniem przyjęli przedstawiciele branży. 

— Po raz pierwszy widzimy tak silne zaangażowanie w zapewnienie żegludze priorytetowego dostępu do paliw nisko- i zeroemisyjnych, takich jak zaawansowane biopaliwa i e-paliwa. Różnica cenowa jest ogromna, ponieważ koszt paliw zrównoważonych może być czterokrotnie wyższy w porównaniu z paliwami stosowanymi obecnie w żegludze. Z niecierpliwością czekamy na współpracę z Komisją, aby przełożyć to zobowiązanie na natychmiastowe działania i wykorzystać przeznaczone na ten cel dochody z ETS za pośrednictwem specjalnych zaproszeń już w ramach obecnego funduszu innowacyjnego — powiedział Sotiris Raptis, sekretarz generalny Stowarzyszenia Armatorów Wspólnoty Europejskiej (ECSA).

Europejski Zielony Ład z nadzieja oczekiwany jest przez różne środowiska polityczne i organizacje gospodarcze, które zauważają że Europa a ostatnich latach zaczęła zostawać w tyle za Chinami i USA w rozwoju zielonych technologii. Pekin i Waszyngton wspierają inwestycje w zeoremisyjny przemysł wielkimi subsydiami, dzięki którym tamtejszy przemysł osiągnął już przewagę nad europejskim. 

Czytaj też: Konferencja COP28: świat odejdzie od paliw kopalnych do połowy stulecia, także żegluga

— Osiągnięcie naszych celów w zakresie odnawialnych źródeł energii i efektywności energetycznej na rok 2030 wymaga masowego wprowadzenia turbin wiatrowych, paneli słonecznych, baterii, pomp ciepła i technologii inteligentnych sieci – a mógłbym wymienić wiele innych. Jeżeli Europa chce odegrać wiodącą rolę w przejściu na czystą energię, musimy zapewnić europejskie moce produkcyjne i stworzyć lepsze warunki do inwestowania w nowe projekty. Musimy unikać uzależnienia od jednego dostawcy. Dzisiejsze porozumienie polityczne w sprawie ustawy o przemyśle o zerowej emisji netto zapewnia UE niezbędne ramy, aby zapewnić, że nasze łańcuchy dostaw o zerowej emisji netto będą odporne i konkurencyjne w kraju i poza nim. Ustawa o przemyśle zerowym netto ułatwi zwiększanie skali przemysłu czystych technologii poprzez łatwiejsze wydawanie pozwoleń, wsparcie dla innowacji i umiejętności oraz pobudzanie popytu publicznego poprzez kryteria odporności w aukcjach i zamówieniach publicznych dotyczących energii odnawialnej  — komentuje Kadri Simson Komisarz EU ds. Energii. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close