Zawarto porozumienie ws. Dyrektywy o przemyśle net-zero
Parlament Europejski Rada UE zawarły porozumienie ws. Dyrektywy o przemyśle net-zero (NZIA). Zgodnie z przyjętym projektem do 2040 Unia Europejska ma zbudować moce produkcyjne technologii zeroemisyjnych, które spełnia co najmniej 40% unijnego zapotrzebowania. Z kolei Komisja Europejska przyjęła propozycje celów klimatycznych na 2040 rok, w ramach których żegluga ma otrzymać priorytet w dostępie do paliw alternatywnych.
Dyrektywa o przemyśle net-zero ma stworzyć nowe korzystniejsze warunki wspierania inwestycji w technologie zeroemisyjne poprzez uproszczenie różnych procedur administracyjnych. Państwa członkowie ustanowią tzw. Ścieżki Przyspieszenia Net-Zero w ramach których powstać mają klastry przemysłu zeroemisyjnych technologii. Oceny oddziaływania na środowisko obszaru geograficznego zgodnie z obowiązującymi przepisami pomogą usprawnić późniejsze planowanie poszczególnych projektów.
Unijni prawodawcy chcą w szczególności przyspieszenia rozwoju i budowy instalacji wychwytu i składowania CO2 w strukturach geologicznych takich jak dawne kopalnie gazu ziemnego i ropy naftowej. Dzięki dyrektywie tego typu instalacje staną się opłacalną finansowo opcją przemysłu zeroemisyjnego.
Zmiany w zamówieniach publicznych
W zamówieniach publicznych władze krajowej będą miały obowiązek wprowadzenia kryterium promującego technologie zeroemisyjne, co stworzyć ma rynek dla zielonego przemysłu. Dotyczy także zmówień na sprzedaż energii elektrycznych, w których co najmniej 30% wolumenu pochodzić ma z OZE. Kolejnym działaniem będzie uruchomienie w całej Europie akademii branżowych kształcących kadry dla przemysłu zeroemisyjnego.
Porozumienie będzie musiało jeszcze zostać zatwierdzone przez Parlament Europejski i Radę, co powinno nastąpić jeszcze w tamach tej kadencji PE. W porównaniu z pierwotnym projektem Dyrektywy przedstawionym przez Komisję państwa członkowskie w grudniu ubr. zgodziły się by energetyka jądrowa i paliwa alternatywne uznane zostały za technologie net-zero co ma istotne znaczenie dla sektora energetyki, transportu kolejowego i żeglugi.
Priorytet dla żeglugi
Komisja Europejska przyjęła zawarcie porozumie PE i Rady z zadowoleniem. Równocześnie opublikowała w środę 7 lutego br. strategie osiągania celów klimatycznych do 2040 i 2050 r. W ramach tej strategii przyspieszony ma być rozwój mocy produkcyjnych paliw zeroemisyjnych, a żegluga ma mieć priorytet w dostępie do nic, co z zadowoleniem przyjęli przedstawiciele branży.
— Po raz pierwszy widzimy tak silne zaangażowanie w zapewnienie żegludze priorytetowego dostępu do paliw nisko- i zeroemisyjnych, takich jak zaawansowane biopaliwa i e-paliwa. Różnica cenowa jest ogromna, ponieważ koszt paliw zrównoważonych może być czterokrotnie wyższy w porównaniu z paliwami stosowanymi obecnie w żegludze. Z niecierpliwością czekamy na współpracę z Komisją, aby przełożyć to zobowiązanie na natychmiastowe działania i wykorzystać przeznaczone na ten cel dochody z ETS za pośrednictwem specjalnych zaproszeń już w ramach obecnego funduszu innowacyjnego — powiedział Sotiris Raptis, sekretarz generalny Stowarzyszenia Armatorów Wspólnoty Europejskiej (ECSA).
Europejski Zielony Ład z nadzieja oczekiwany jest przez różne środowiska polityczne i organizacje gospodarcze, które zauważają że Europa a ostatnich latach zaczęła zostawać w tyle za Chinami i USA w rozwoju zielonych technologii. Pekin i Waszyngton wspierają inwestycje w zeoremisyjny przemysł wielkimi subsydiami, dzięki którym tamtejszy przemysł osiągnął już przewagę nad europejskim.
Czytaj też: Konferencja COP28: świat odejdzie od paliw kopalnych do połowy stulecia, także żegluga
— Osiągnięcie naszych celów w zakresie odnawialnych źródeł energii i efektywności energetycznej na rok 2030 wymaga masowego wprowadzenia turbin wiatrowych, paneli słonecznych, baterii, pomp ciepła i technologii inteligentnych sieci – a mógłbym wymienić wiele innych. Jeżeli Europa chce odegrać wiodącą rolę w przejściu na czystą energię, musimy zapewnić europejskie moce produkcyjne i stworzyć lepsze warunki do inwestowania w nowe projekty. Musimy unikać uzależnienia od jednego dostawcy. Dzisiejsze porozumienie polityczne w sprawie ustawy o przemyśle o zerowej emisji netto zapewnia UE niezbędne ramy, aby zapewnić, że nasze łańcuchy dostaw o zerowej emisji netto będą odporne i konkurencyjne w kraju i poza nim. Ustawa o przemyśle zerowym netto ułatwi zwiększanie skali przemysłu czystych technologii poprzez łatwiejsze wydawanie pozwoleń, wsparcie dla innowacji i umiejętności oraz pobudzanie popytu publicznego poprzez kryteria odporności w aukcjach i zamówieniach publicznych dotyczących energii odnawialnej — komentuje Kadri Simson Komisarz EU ds. Energii.