Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Głębokowodny terminal kontenerowy w Świnoujściu potrzebuje rozbudowy dostępu kolejowego

Ministerstwo Infrastruktury zamierza kontynuować działania zmierzającą do realizacji projektu partnerstwa publiczno—prywatnego nowego terminalu kontenerowego w Świnoujściu. Takie zapewnienie złożył wiceminister Arkadiusz Marchewka podczas obrad sejmowej komisji infrastruktury. Nowy terminal będzie jednak wymagał rozbudowy kolejowej infrastruktury dostępowej. 

fot. ZMPSiŚ

— Naszym celem jest realizacja tej inwestycji. Uważamy, że budowa portu kontenerowego jest wielką szansą na rozwój nie tylko Pomorza Zachodniego, ale całego wybrzeża, z dużym znaczeniem dla Polski w kontekście możliwości przypływania do Świnoujścia statków z kontenerami — powiedział Arkadiusz Marchewka podczas obrad sejmowej komisji, która odbyły się 8 lutego.

Przypomnijmy: budowa nowego terminalu kontenerowego w Świnoujściu realizowana będzie w formule partnerstwa publiczno—prywatnego. W lipcu ubr. konsorcjum Qterminals z Kataru i Deme Concessions podpisało z Zarządem Morskich Portów Szczecin i Świnoujście przedwstępną umowę dzierżawy terenu, na którym zbuduje nowy pirs, na którym powstanie nowy terminal. Strona publiczna z kolei zobowiązała się do zbudowania odpowiedniej infrastruktury dostępowej od strony lądu i morza. Urząd Morski w Szczecinie prowadzi obecnie postępowanie przygotowawcze do budowy nowego toru wodnego dla planowanego terminalu. Inwestycja ta będzie realizowana z dofinansowaniem z funduszu CEF 2.

Czytaj też: Ogłoszono przetarg na studium dla toru podejściowego do portu zewnętrznego w Świnoujściu

Potrzebna infrastruktura

ZMPSiŚ z kolei przygotuje odpowiednią infrastrukturę od strony lądu dla nowego terminala. Dla zapewnienia powodzenia tej inwestycji, konieczne bedą także inwestycje w infrastrukturę kolejową, które znajdują się w gestii PKP PLK. Jak zauważył podczas obrad sejmowej komisji p. o. prezesa ZMPSiŚ Stanisław Iwan w Krajowym Programie Kolejowym zabrakło budowy nowej linii kolejowej dla planowanego terminalu. Tymczasem obecnie cały ruch towarowy i pasażerski między Świnoujściem a resztą kraju prowadzony jest jedną linią kolejową o ograniczonej przepustowości.

— W Krajowym Planie Kolejowym na liście podstawowej nie ma inwestycji związanych z przebudową infrastruktury kolejowej prowadzącej do Świnoujścia. Bez tej inwestycji niezwykle trudne będzie realizowanie przewozów od strony lądu. Wpisanie inwestycji kolejowej do KPK jest kluczowe. Mamy wąskie gardło na wyspie Wolin, tam jest jeden most kolejowy. Nie mamy co liczyć na to, że my będziemy duży wolumen ładunków przewozić drogą. Świnoujście jest jedynym miastem w Polsce, które ma tylko jedna drogę dojazdową, przez którą od strony kraju idzie wszystko. Jadą nią turyści, robione są dostawy do miasta, jadą wszelkie ładunki. Jest bardzo ważne, aby to uwzględnić — powiedział Stanisław Iwan. 

Znaczenie projektu głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu dla rozwoju gospodarczego Pomorza Zachodniego i całego kraju będzie jednym z tematów trzeciej edycji konferencji INTERMODAL IN POLAND NORTH-SOUTH, która odbędzie się 19-20 września w Szczecinie. Więcej informacji o tym wydarzeniu znajdą Państwo na stronie: https://intermodalinpoland.eu/intermodal-in-poland-north-south-2024/

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close