Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Koleje Ukraińskie zwiększyły przewozy ładunków w kierunkach eksportowych

Koleje Ukraińskie (UZ) przewiozły w styczniu 2024 r. rekordową ilość towarów w kierunkach eksportowych od początku rosyjskiej inwazji w 2022 r. Wzrosły wolumeny ładunków transportowanych zarówno korytarzem morskim jak i szlakami lądowymi. 

fot.  igorь, Wikimedia Commons

W styczniu br. UZ przewiozły 14,1 mln to towarów, o 25% więcej niż rok temu. W kierunkach eksportowych przewiozły 7,5 mln ton ładunków tj. o 45% więcej niż w styczniu 2023 r. i więcej niż w listopadzie ubr. który był jak dotąd miesiącem z najlepszym wynikiem przewozów eksportowych Kolei Ukraińskich od czasu rosyjskiej inwazji militarnej w 2022 r. Przez porty morskie w tym czasie przewieziono 4,8 mln ton — dwukrotnie więcej niż rok temu, a przez lądowe kolejowe przejścia graniczne 2,7 mln t. czyli tyle samo ile w styczniu 2023 r. Ukraina obecnie eksportuje drogą morską więcej towarów niż w czasie obowiązywania tzw. umowy zbożowej, którą jednostronnie zerwała latem Rosja. 

Czytaj też: Ukraina pokonała kolejny kamień milowy w nowym programie eksportu

— Kontynuacja pozytywnych wyników w pracy ładunkowej. Ogólnie rzecz biorąc, styczeń, który historycznie jest uważany za miesiąc największego spadku transportu ciężarowego, przyniósł wyniki na rekordowym poziomie od rozpoczęcia inwazji na pełną skalę w listopadzie 2023 r. W szczególności takie rezultaty udało się osiągnąć dzięki efektywnej pracy ukraińskiego korytarza morskiego. W styczniu odnotowaliśmy rekordowe wyniki przewozów towarów na eksport, które stanowią 53% ogólnej struktury przewozów styczniowych. Większość ładunków zbożowych przewieziono na eksport – powiedział Jewhen Laszczenko, prezes zarządu JSC „Ukrzaliznycja”.

W pierwszym miesiącu br. UZ a eksport przewiozły 3,4 mln ton zbóż, czyli o 12,2% więcej niż w styczniu 2023 r. W kierunkach eksportowych przetransportowano również prawie 3 mln ton rud żelaza i manganu, czyli 2,6 razy więcej niż w styczniu 2023 r. Z kolei przewozy towarowe Kolei Ukraińskich w ruchu krajowym wyniosły 5,6 mln ton, czyli o 2,7% więcej niż w styczniu. O 65,2% w porównaniu do stycznia 2023 r. wzrósł transport koleją towarów importowych do Ukrainy(921 tys. ton). W 2023 roku Koleje Ukraińskie przewiozły 148,4 mln ton towarów. Od marca do grudnia ubiegłego roku UZ przewoziły średnio o 23% więcej ładunku miesięcznie niż w tym samym okresie 2022 r.

Nowe korytarze transportowe

Trwają także prace nad dalszym zwiększeniem możliwości transportu towarów z i do Ukrainy drogą lądową. Uruchomienie regularnych korytarzy kolejowych łączących Litwę, Polskę i Ukrainę było tematem rozmów litewskiego i polskiego ministra infrastruktury, który odbyły się 7 lutego. Litwini zaproponowali przedłużenie linii kolejowej o rozstawie europejski z Kowna do Portu Kłajpeda, co wraz z planowaną budową „europejskiej” linii do Lwowa pozwoliłoby na utworzenie magistrali o wysokiej przepustowości łączącej Ukrainę z litewskim portem, który ma duży niewykorzystywany obecnie potencjał przeładunkowych. Litwa chce żeby linia Kowno Kłajpeda została włączona do sieci TEN-T. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close