Koleje Ukraińskie zwiększyły przewozy ładunków w kierunkach eksportowych
Koleje Ukraińskie (UZ) przewiozły w styczniu 2024 r. rekordową ilość towarów w kierunkach eksportowych od początku rosyjskiej inwazji w 2022 r. Wzrosły wolumeny ładunków transportowanych zarówno korytarzem morskim jak i szlakami lądowymi.
W styczniu br. UZ przewiozły 14,1 mln to towarów, o 25% więcej niż rok temu. W kierunkach eksportowych przewiozły 7,5 mln ton ładunków tj. o 45% więcej niż w styczniu 2023 r. i więcej niż w listopadzie ubr. który był jak dotąd miesiącem z najlepszym wynikiem przewozów eksportowych Kolei Ukraińskich od czasu rosyjskiej inwazji militarnej w 2022 r. Przez porty morskie w tym czasie przewieziono 4,8 mln ton — dwukrotnie więcej niż rok temu, a przez lądowe kolejowe przejścia graniczne 2,7 mln t. czyli tyle samo ile w styczniu 2023 r. Ukraina obecnie eksportuje drogą morską więcej towarów niż w czasie obowiązywania tzw. umowy zbożowej, którą jednostronnie zerwała latem Rosja.
Czytaj też: Ukraina pokonała kolejny kamień milowy w nowym programie eksportu
— Kontynuacja pozytywnych wyników w pracy ładunkowej. Ogólnie rzecz biorąc, styczeń, który historycznie jest uważany za miesiąc największego spadku transportu ciężarowego, przyniósł wyniki na rekordowym poziomie od rozpoczęcia inwazji na pełną skalę w listopadzie 2023 r. W szczególności takie rezultaty udało się osiągnąć dzięki efektywnej pracy ukraińskiego korytarza morskiego. W styczniu odnotowaliśmy rekordowe wyniki przewozów towarów na eksport, które stanowią 53% ogólnej struktury przewozów styczniowych. Większość ładunków zbożowych przewieziono na eksport – powiedział Jewhen Laszczenko, prezes zarządu JSC „Ukrzaliznycja”.
W pierwszym miesiącu br. UZ a eksport przewiozły 3,4 mln ton zbóż, czyli o 12,2% więcej niż w styczniu 2023 r. W kierunkach eksportowych przetransportowano również prawie 3 mln ton rud żelaza i manganu, czyli 2,6 razy więcej niż w styczniu 2023 r. Z kolei przewozy towarowe Kolei Ukraińskich w ruchu krajowym wyniosły 5,6 mln ton, czyli o 2,7% więcej niż w styczniu. O 65,2% w porównaniu do stycznia 2023 r. wzrósł transport koleją towarów importowych do Ukrainy(921 tys. ton). W 2023 roku Koleje Ukraińskie przewiozły 148,4 mln ton towarów. Od marca do grudnia ubiegłego roku UZ przewoziły średnio o 23% więcej ładunku miesięcznie niż w tym samym okresie 2022 r.
Nowe korytarze transportowe
Trwają także prace nad dalszym zwiększeniem możliwości transportu towarów z i do Ukrainy drogą lądową. Uruchomienie regularnych korytarzy kolejowych łączących Litwę, Polskę i Ukrainę było tematem rozmów litewskiego i polskiego ministra infrastruktury, który odbyły się 7 lutego. Litwini zaproponowali przedłużenie linii kolejowej o rozstawie europejski z Kowna do Portu Kłajpeda, co wraz z planowaną budową „europejskiej” linii do Lwowa pozwoliłoby na utworzenie magistrali o wysokiej przepustowości łączącej Ukrainę z litewskim portem, który ma duży niewykorzystywany obecnie potencjał przeładunkowych. Litwa chce żeby linia Kowno Kłajpeda została włączona do sieci TEN-T.