Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Ukraina pokonała kolejny kamień milowy w nowym programie eksportu

Ukraina eksportuje dziś więcej zbóż niż w okresie, w którym obowiązywała – wynegocjowana pod auspicjami ONZ – tzw. Czarnomorska Inicjatywa Zbożowa. Została ona zerwana jednostronnie przez Rosję w lipcu ubr., co uniemożliwia w miarę swobodny transport statkami towarów z Morza Czarnego przez Morze Marmara. 

źródło: Ukraiński Zarząd Portów Morskich (USPA)

A jednak Ukraina znalazła alternatywne rozwiązania. Po pierwsze, dzięki brawurowym atakom z powietrza i wody (np. dronami morskimi) na okręty rosyjskiej marynarki wojennej, ograniczyła zdecydowanie jej zdolność operacyjną na Morzu Czarnym i hamowanie ruchu statków handlowych. Po drugie, Ukraina utworzyła alternatywny szlak wodny, z pomocą krajów sąsiednich, gdzie największą rolę pełni obecnie Rumunia. Jest to także realizacja nowej polityki eksportu Ukrainy, w której ma, paradoksalnie, większą swobodę działania niż pod kontrolą międzynarodową w okresie umowy czarnomorskiej.

Nowy program eksportu

Wicepremier ds. odbudowy Ukrainy Ołeksandr Kubrakow podkreślił na X, że „Ukrainie udało się zbudować szerokie poparcie wśród części środowiska żeglugowego”. Z jego wpisu wynika, że w ciągu pięciu miesięcy (od czasu zerwania Czarnomorskiej Inicjatywy Zbożowej) do portów Morza Czarnego wpłynęło 469 nowych statków w celu załadunku. W środę w portach w Odessie, Czarnomorsku i Piwdennym ładowanych było 39 statków, a kolejne 83 awizowały przybycie.

Według doniesień ukraińskich, alternatywnym korytarzem żeglugi przez Morze Czarne Ukraina wysłała za granicę 15 mln ton ładunków, a łącznie w drugiej połowie 2023 r. – czyli także częściowo w okresie obowiązywania umowy czarnomorskiej – nieco ponad 19 mln ton. Nacisk kładziony jest na artykuły spożywcze i produkty rolne, które stanowią 2/3 eksportu. W czasie obowiązywania porozumienia wynegocjowanego przez ONZ i Turcję, Ukraina mogła eksportować tylko produkty rolne. Jednak od czasu podjęcia działań samodzielnie, w pojedynkę – Ukrainie udało również wyeksportować 5 mln ton innych rodzajów towarów, w tym stali i wyrobów z metali. Należy przypomnieć, że przed inwazją Rosji w lutym 2022 r. Ukraina eksportowała przez Morze Czarne miesięcznie po ok. 6 mln ton szeroko rozumianych produktów żywnościowych.

Rola portów naddunajskich

Według kijowskiego Spike Brokers, w grudniu Ukraina wysłała za granicę 4,8 mln ton żywności alternatywnym korytarzem Morza Czarnego. To o 0,6 mln ton więcej niż w krótkim okresie obowiązywania Czarnomorskiej Inicjatywy Zbożowej. Ten alternatywny korytarz z użyciem statków i barek rozpoczyna się w portach własnych Ukrainy (Odessa, Czarnomorsk, Piwdenny, znany także jako Jużny) i prowadzi w kierunku południowym w pobliżu linii brzegowej Rumunii do portów naddunajskich. W ub.r. osiągnęły one nowe, rekordowe wolumeny przeładunków, poinformował Ukraiński Zarząd Portów Morskich. Łącznie przeładowały ponad 29 mln ton ładunków, co stanowi prawie sześciokrotny wzrost w stosunku do poziomu sprzed wojny. W 2023 r. do portów na Dunaju przybyło ponad 13 000 statków, w porównaniu z 8 944 w 2022 r.

Głównym odbiorcą i dalszym ekspedytorem ładunków ukraińskich stał się rumuński port Konstanca.Właśnie dzięki gwałtownemu wzrostowi dostaw z Ukrainy, w 2023 r. odnotował najwyższy poziom przeładunków zboża – 36 mln ton zboża, tj. o 50 proc. więcej rdr. Ukraińskie zboże stanowiło ok. 40 proc. tego wolumenu. Ale port w Konstancy pęka w szwach i choć realizuje w trybie pilnym rozbudowę infrastruktury, nie będzie w stanie w krótkim terminie zwiększyć obsługi ładunków ukraińskich.

Konieczne zmiany

Uwzględniając wszystkie okoliczności Saviano Abreu, rzecznik Biura Narodów Zjednoczonych ds. Koordynacji Pomocy Humanitarnej ostrzegł w wywiadzie dla agencji informacyjnej Ukrinform, że „obecny modus operandi jest nie do utrzymania”. „Problem z alternatywnymi szlakami eksportu (dla Czarnomorskiej Inicjatywy Zbożowej) polega na tym, że nadal nie są one zrównoważone, a nawet przewidywalne” – powiedział Abreu.

Według niego, ONZ poszukuje rozwiązań, które zapewnią bezpieczną żeglugę na Morzu Czarnym. Jednym z problemów są też pola minowe na morzu, które położyła Rosja. Według doniesień mediów tureckich, niektóre miny zerwały się i dryfowały w okolicach Cieśniny Dardanelskiej. W najbliższym czasie Bułgaria, Rumunia i Turcja zamierzają rozpocząć ćwiczenia rozminowywania w regionie Morza Czarnego.

Rezerwa

Eksport produktów rolnych i wyrobów stalowych jest głównym źródłem przychodów gospodarki ukraińskiej. Chociaż jego wartość jest znacznie poniżej poziomu sprzed wojny, z  doniesień medialnych wynika, że Ukraina – mimo rosyjskich ataków na magazyny – ma nadal ok. 50 mln ton zboża nadającego się do eksportu.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close