Międzynarodowa Izba Żeglugi zaproponowała powołanie Funduszu Żeglugi Bezemisyjnej
Międzynarodowa Izba Żeglugi (ICS), wyspy Bahama i Republika Liberii złożyły do Międzynarodowej Organizacji Morskiej propozycję utworzenia Funduszu Żeglugi Bezemisyjnej. Z tego funduszu mają być finansowane inwestycje w produkcje paliw alternatywnych dla statków.
Propozycja Izby została przygotowana po konsultacjach z armatorami na całym świecie, którzy zgodzili się na płacenie obowiązkowych składek na emisje CO2 w celu pozyskania miliardów dolarów rocznie, które zostaną przeznaczone na przyspieszenie dekarbonizacji żeglugi. Celem nowego mechanizmu finansowego ma być przyspieszenie osiągnięcia branży neutralności klimatycznej oraz wsparcie działań w kierunku redukcji emisji gazów cieplarnianych w transporcie morskim podejmowanych w krajach rozwijających się.
Propozycję ICS wsparły Bahamy i Liberia czyli kraje zaliczane do największych państw bandery pod względem tonażu floty. Wniosek złożony do IMO jest odpowiedzią na propozycję rządu Japonii, wspartej przez kraje Unii Europejskiej dotyczącej wprowadzenia globalnego systemu opłat za emisje gazów cieplarnianych wzorowanego na wprowadzonym od początku tego roki systemie EU ETS dla żeglugi w UE. W propozycji Izby uwzględniono postulaty zadbania o przejrzystość pobierania i wydawania pieniędzy w ramach proponowanego funduszu.
— Przejście na wysyłkę o zerowej wartości netto musi mieć prawdziwie globalny charakter. W przeciwnym razie to się nie uda. ICS w pełni popiera cel zerowej emisji netto, który IMO zgodziła się dla żeglugi. Cel na rok 2050 pozostanie realny tylko wtedy, gdy negocjatorzy rządowi zakasają teraz rękawy, aby opracować regulacje niezbędne do utworzenia Funduszu Żeglugi Zeroemisyjnej — skomentował Guy Platten, sekretarz generalny ICS.
Dodatkowe fundusze na rozwój bezemisyjnych technologii napędu statków będą konieczne, gdyż jak szacują naukowcy z Uniwersytetu Oksfordzkiego budowa sieci produkcji i dystrybucji zielonego amoniaku, jednego z bezemisyjnych paliw, które może pokryć nawet 60% zapotrzebowania żeglugi na paliwo kosztować będzie 2 biliony dolarów do 2050 r.
Czytaj też: Zielony amoniak może zaspokoić 60% zapotrzebowania na paliwo żeglugi w 2050 r.
Nowy system obowiązkowych opłat nie powinien być dużym obciążeniem dla gospodarki. Z analizy przeprowadzonej na zlecenie ICS przez Clarksons Research wynika, że wprowadzenie opłaty w wysokości od 20 do 300 dol za tonę ekwiwalentu oleju opałowego nie spowoduje nieproporcjonalnie negatywnego wpływu na gospodarki krajowe pod względem dostarczonych ceny ładunków. IMO zajmie się propozycją ICS na posiedzeniu w marcu. Wiele wskazuje że kraje członkowskie IMo poprą pomysł powołania Funduszu Żeglugi Bezemisyjnej od 2025 r.
— Rządy Bahamów i Liberii oraz światowy przemysł żeglugowy zaproponowały starannie przemyślany mechanizm, który jest sprawiedliwy, przejrzysty i prosty. Pierwszy cel IMO na rok 2030 przypada za niecałe sześć lat. Jeśli do 2030 r. nie osiągniemy punktu początkowego w zakresie produkcji i wykorzystania paliw żeglugowych o zerowej emisji gazów cieplarnianych, trudno przewidzieć, w jaki sposób uda się osiągnąć zero netto do 2050 r. Przygotowaliśmy podstawy i szczegółowo opracowaliśmy strukturę regulacyjną. Aby szybko i skutecznie wdrożyć to adekwatne do celu rozwiązanie, potrzebna jest jedynie wola polityczna rządów — apeluje Guy Platten