Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Sojusz Portów Europejskich – partnerstwo publiczno-prywatne przeciw przestępczości narkotykowej

Komisja Europejska ogłosiła powołanie nowego partnerstwa publiczno — prywatnego: Sojuszu Portów Europejskich, którego celem jest zintensyfikowanie walki z przemytem narkotyków. W ubiegłym roku w europejskich portach skonfiskowano rekordową ilość nielegalnych substancji. 

fot, Pixabay

Powołanie Sojuszu Portów Europejskich zostało zapowiedziane w październiku ubr. kiedy Komisja Europejska opublikowała raport o infiltracji branży portowej przez gangi narkotykowe. W samej tylko Belgii w 2023 r. skonfiskowano 121 ton kokainy, która zostałą przemycona przez Port Antwerpia-Bruggia, co stanowiło wzrost o 10% w porównaniu z poprzednim rokiem. Natomiast w całej Unii skonfiskowano 300 ton tego narkotyku co stanowi historyczny rekord. Rosnąca skala przemytu skłoniła Komisję Europejską oraz belgijską prezydencję w UE do zintensyfikowania działań przeciw przemytowi w portach. W tym celu zaproponowano Mapę Drogową, której jednym z punktów jest powołanie nowego sojuszu portów.

Czytaj też: KE chce skuteczniejszej walki z przemytem narkotyków w portach

W nowym partnerstwie publiczno-prywatnym zaangażowane będą Komisja Europejska, władze państw członkowskich, zarządy portów, stowarzyszenia branżowe, agencje europejskiej (Europol, EMCDDA), przedstawiciele organów celno-skarbowych i służb policyjnych, a także prywatne firmy żeglugowe i logistyczne działające w portach. Celem sojuszu jest mobilizacja całej społeczności portowej do walki z przestępczością narkotykową, wsparcie organów ścigania, Europolu i Prokuratury Europejskiej w zakresie walki z gangami działającymi w portach oraz podniesienie świadomości i wsparcie władz portowych i prywatnych firm logistycznych w zwalczaniu przestępczości narkotykowej. 

Partnerstwo publiczno-prywatne

Dzięki współpracy sektora prywatnego z administracją europejska i krajową zidentyfikowane mają być słabe punku w społeczności portowej wykorzystywane przez organizacje przestępcze. Sojusz wesprze zajmie się problemem zastraszania pracowników, korupcji i infiltracji instytucji oraz firm przez gangi. Następnym krokiem po zainaugurowaniu Sojuszu, co miało miejsce 24 stycznia w Antwerpii będzie podpisanie wspólnej deklaracji zaangażowania organów ścigania, organów celnych oraz podmiotów publicznych i prywatnych pracujących w portach we wspólne zajęcie się zagrożeniami stwarzanymi przez przestępczość zorganizowaną.

— Europa ma problem narkotykowy – i staje się on coraz poważniejszy. Aby zaradzić rosnącemu napływowi kokainy i innych nielegalnych substancji do UE, potrzebujemy ściślejszej i skuteczniejszej współpracy organów celnych, organów ścigania i portów. Właśnie temu ma służyć Europejski Sojusz Portowy. Łącząc władze lokalne, krajowe i europejskie w ramach tego partnerstwa publiczno-prywatnego, możemy połączyć wiedzę fachową i zasoby potrzebne do walki z tą plagą. Równie istotne jest jak najszybsze uzgodnienie ambitnej reformy ceł UE zaproponowanej przez Komisję Europejską w zeszłym roku. Umożliwi to skuteczniejszą wymianę informacji między organami celnymi a organami ścigania. Ponieważ nasza unia celna jest tak silna, jak jej najsłabsze ogniwo, musimy lepiej współpracować, aby zapewnić wszystkim naszym portom narzędzia potrzebne do zatrzymania handlarzy narkotyków — skomentował Paolo Gentiloni, komisarz UE ds. gospodarki.

Jak informuje Międzynarodowa Izba Żeglugi drogą morską przemycane jest 90% kokainy, 45% marihuany i 30% amfetaminy i jej pochodnych. W samej Unii Europejskiej 70% skonfiskowanych narkotyków wykrytych zostało w ubiegłym roku w portach morskich. W związku z rosnącą skalą tego problemu KE planuje powołać nową agencję ds. narkotyków oraz uruchomić nowy instrument finansowy z budżetem 200 mln euro na wsparcie działań służb celno-skarbowych. Do Sojuszu Portów Europejskich przystąpił m.in. Zarząd Portu Morskiego Gdańsk.

Czytaj też: Port Gdańsk przystąpił do Sojuszu Portów Europejskich

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close