Sojusz Portów Europejskich – partnerstwo publiczno-prywatne przeciw przestępczości narkotykowej
Komisja Europejska ogłosiła powołanie nowego partnerstwa publiczno — prywatnego: Sojuszu Portów Europejskich, którego celem jest zintensyfikowanie walki z przemytem narkotyków. W ubiegłym roku w europejskich portach skonfiskowano rekordową ilość nielegalnych substancji.

Powołanie Sojuszu Portów Europejskich zostało zapowiedziane w październiku ubr. kiedy Komisja Europejska opublikowała raport o infiltracji branży portowej przez gangi narkotykowe. W samej tylko Belgii w 2023 r. skonfiskowano 121 ton kokainy, która zostałą przemycona przez Port Antwerpia-Bruggia, co stanowiło wzrost o 10% w porównaniu z poprzednim rokiem. Natomiast w całej Unii skonfiskowano 300 ton tego narkotyku co stanowi historyczny rekord. Rosnąca skala przemytu skłoniła Komisję Europejską oraz belgijską prezydencję w UE do zintensyfikowania działań przeciw przemytowi w portach. W tym celu zaproponowano Mapę Drogową, której jednym z punktów jest powołanie nowego sojuszu portów.
Czytaj też: KE chce skuteczniejszej walki z przemytem narkotyków w portach
W nowym partnerstwie publiczno-prywatnym zaangażowane będą Komisja Europejska, władze państw członkowskich, zarządy portów, stowarzyszenia branżowe, agencje europejskiej (Europol, EMCDDA), przedstawiciele organów celno-skarbowych i służb policyjnych, a także prywatne firmy żeglugowe i logistyczne działające w portach. Celem sojuszu jest mobilizacja całej społeczności portowej do walki z przestępczością narkotykową, wsparcie organów ścigania, Europolu i Prokuratury Europejskiej w zakresie walki z gangami działającymi w portach oraz podniesienie świadomości i wsparcie władz portowych i prywatnych firm logistycznych w zwalczaniu przestępczości narkotykowej.
Partnerstwo publiczno-prywatne
Dzięki współpracy sektora prywatnego z administracją europejska i krajową zidentyfikowane mają być słabe punku w społeczności portowej wykorzystywane przez organizacje przestępcze. Sojusz wesprze zajmie się problemem zastraszania pracowników, korupcji i infiltracji instytucji oraz firm przez gangi. Następnym krokiem po zainaugurowaniu Sojuszu, co miało miejsce 24 stycznia w Antwerpii będzie podpisanie wspólnej deklaracji zaangażowania organów ścigania, organów celnych oraz podmiotów publicznych i prywatnych pracujących w portach we wspólne zajęcie się zagrożeniami stwarzanymi przez przestępczość zorganizowaną.
— Europa ma problem narkotykowy – i staje się on coraz poważniejszy. Aby zaradzić rosnącemu napływowi kokainy i innych nielegalnych substancji do UE, potrzebujemy ściślejszej i skuteczniejszej współpracy organów celnych, organów ścigania i portów. Właśnie temu ma służyć Europejski Sojusz Portowy. Łącząc władze lokalne, krajowe i europejskie w ramach tego partnerstwa publiczno-prywatnego, możemy połączyć wiedzę fachową i zasoby potrzebne do walki z tą plagą. Równie istotne jest jak najszybsze uzgodnienie ambitnej reformy ceł UE zaproponowanej przez Komisję Europejską w zeszłym roku. Umożliwi to skuteczniejszą wymianę informacji między organami celnymi a organami ścigania. Ponieważ nasza unia celna jest tak silna, jak jej najsłabsze ogniwo, musimy lepiej współpracować, aby zapewnić wszystkim naszym portom narzędzia potrzebne do zatrzymania handlarzy narkotyków — skomentował Paolo Gentiloni, komisarz UE ds. gospodarki.
Jak informuje Międzynarodowa Izba Żeglugi drogą morską przemycane jest 90% kokainy, 45% marihuany i 30% amfetaminy i jej pochodnych. W samej Unii Europejskiej 70% skonfiskowanych narkotyków wykrytych zostało w ubiegłym roku w portach morskich. W związku z rosnącą skalą tego problemu KE planuje powołać nową agencję ds. narkotyków oraz uruchomić nowy instrument finansowy z budżetem 200 mln euro na wsparcie działań służb celno-skarbowych. Do Sojuszu Portów Europejskich przystąpił m.in. Zarząd Portu Morskiego Gdańsk.
Czytaj też: Port Gdańsk przystąpił do Sojuszu Portów Europejskich