Port Gdańsk przystąpił do Sojuszu Portów Europejskich
Port Gdańsk jako największy port morski na Bałtyku przystąpił do Sojuszu Portów Europejskich. European Port Alliance został zainicjowany w formie partnerstwa publiczno – prywatnego, czyli współpracy portów morskich i najważniejszych europejskich instytucji i agencji w obecności ministrów ds. wewnętrznych.

Wydarzenie miało miejsce 24 stycznia w Antwerpi. Spotkanie zorganizowała prezydencja Belgii w UE, Komisja Europejska i Port Antwerpia. Głównym tematem była przyjęta w ubiegłym roku Mapa Drogowa w sprawie unijnego planu działania na rzecz zwalczania nielegalnego obrotu narkotykami i przestępczości zorganizowanej. Strategiczna rola centrów logistycznych sprawia, że są one narażone na przemyt środków odurzających. W tym celu wykorzystywane są m.in. kontenery.
Ylva Johansson, komisarz do spraw wewnętrznych UE stwierdziła, że należy stawić czoła współpracującym grupom przestępczym. – Gangi narkotykowe wysyłają duże przesyłki po jednej stronie Atlantyku i rozprowadzają je po drugiej stronie tutaj, w Europie – mówiła w Antwerpi.
Podczas wydarzenia miał miejsce panel dyskusyjny, w którym wzięliśmy udział. Tomasz Braun, PhD, dyrektor Pionu Strategii i Rozwoju ZMPG S.A. rozmawiał na temat infiltracji przestępczej — wykorzystywaniu korupcji, zastraszania i przemocy przez zorganizowane grupy przestępcze w celu infiltracji władz publicznych i przedsiębiorstw prywatnych.
„Jako jeden z najdynamiczniej rozwijających się portów morskich w Europie, przykładamy najwyższą wagę do bezpieczeństwa ludzi, ładunków i całej infrastruktury portowej. Zwalczanie przestępczości zorganizowanej oraz przeciwdziałanie korupcji i przemytowi narkotyków wymaga ścisłej współpracy na wielu płaszczyznach. Analizując incydenty bezpieczeństwa w Porcie Gdańsk, oraz reagując na nie, ściśle współpracujemy z najważniejszymi organami ścigania. Ze względu na duży stopień internacjonalizacji zorganizowanych grup przestępczych, dostrzegamy ogromną rolę w ścisłej współpracy na forum europejskim w tym zakresie. Dlatego przystąpiliśmy do Sojuszu Portów Europejskich. Władze portowe i prywatne przedsiębiorstwa żeglugowe muszą być świadome swojej roli w walce z nielegalnym obrotem środkami odurzającymi i infiltracją przestępczą. Współpraca sektora prywatnego i organów ścigania może przyczynić się do określenia i wdrożenia operacyjnych i konkretnych rozwiązań pozwalających zapobiec infiltracji portów UE przez siatki przestępcze oraz wykorzystywaniu tych portów do celów nielegalnego obrotu środkami odurzającym” – wyjaśnia Tomasz Braun.