ICS opublikowała raport o wdrażaniu standardów żeglugi w krajach bandery
Międzynarodowa Izba Żeglugi opublikowała tabelę z informacjami w jakim stopniu kraje bandery wdrażają standardy dotyczące bezpieczeństwa żeglugi, ochrony środowiska i warunków pracy. Z analizy ICS wynika, że w ciągu ostatniego roku szereg krajów bandery zaczęło stosować międzynarodowe dobre praktyki w żegludze.
Tabela wyników państw bandery to publikowana co roku informacja o tym, jak poszczególne kraje przestrzegają międzynarodowych porozumień i standardów w branży żeglugi. Jest to komunikat dla branży żeglugi oraz zachęcenie armatorów do dialogu z krajami bandery i skłaniania ich do wprowadzania w życie zobowiązań dobrych praktyk w branży morskiej.
— Nie jest niczym niezwykłym w międzynarodowym systemie rejestru statków, że właściciel statku ma siedzibę w państwie innym niż państwo, pod którego banderą pływa statek. Należy jednak znaleźć równowagę między korzyściami handlowymi wynikającymi z wyboru konkretnej bandery, a koniecznością zniechęcania do używania bander, które nie spełniają swoich międzynarodowych zobowiązań — napisano w komunikacie ICS.
W tabeli zawarto 19 kryteriów obejmujących kontrolowanie statków w portach, implementację międzynarodowych traktatów morskich, korzystanie z uznanych organizacji zgodnie z kodeksem RO IMO, wiek floty, wymagania dotyczące raportowania, udział przedstawicieli państw bandery w posiedzeniach Międzynarodowej Organizacji Morskiej oraz audyt państw członkowskich IMO. W komunikacie ICS podkreślono, że w porównaniu z poprzednim rokiem w wielu krajach, w szczególności mniejszych dokonano istotnej poprawy w zakresie wprowadzania międzynarodowych standardów żeglugi. Dużą poprawę osiągnęły Kostaryka, Egipt, Tajlandia i Meksyk. Ciągle jednak spora liczba państw bandery pod tym względem ma wiele niedociągnięć. Za najgorsze bandery uznano: Demokratyczną Republikę Kongo, Komory, Togo i Algieria.
Polska z czerwoną flagą
Polska na 19 kryteriów otrzymała jedną czerwoną flagę w zakresie spełniania porozumienia z Tokio, co prawdopodobnie wynika z faktu, że statki pływając epod polską banderą w ubiegłym roku nie wypływały poza obszar wodny UE i nie były poddawane kontroli w pozaeuropejskich portach. Kilka państw w tym Wielka Brytania, Bermudy, Kajmany, Dania, Grecja, Japonia, Liberia i Malta otrzymały zielone flagi we wszystkich kategoriach. Nie wszystkie kraje znalazły się w tym zestawieniu. Istotnym wyjątkiem jest Gabon, którego flota w ubiegłym roku zwiększyła się o 130% gdyż pod tą banderą zarejestrowały się statki rosyjskie. Gabon jest największa banderą rosyjskiej „ciemnej floty”.
— Zachęcam armatorów i operatorów do korzystania z tego istotnego narzędzia w celu sprawdzenia, czy państwo bandery posiada wystarczającą bazę przed jego użyciem, oraz do wywarcia nacisku na administracje swojej bandery, aby wpłynęły na wszelkie konieczne ulepszenia, szczególnie w odniesieniu do bezpieczeństwa życia na morzu, ochrona środowiska morskiego oraz zapewnienie marynarzom godnych warunków pracy i życia. W czasach zwiększonej niepewności stanowi to cenne źródło dla branży, umożliwiające podjęcie niezbędnych kroków w celu rozwiązania obszarów o słabszych wynikach — skomentował Gury Platten, sekretarz generalny ICS.
Czytaj też: Flaga Cypru to paszport do morskiego dobrobytu?