Partnerzy portalu

ICS opublikowała raport o wdrażaniu standardów żeglugi w krajach bandery

Międzynarodowa Izba Żeglugi opublikowała tabelę z informacjami w jakim stopniu kraje bandery wdrażają standardy dotyczące bezpieczeństwa żeglugi, ochrony środowiska i warunków pracy. Z analizy ICS wynika, że w ciągu ostatniego roku szereg krajów bandery zaczęło stosować międzynarodowe dobre praktyki w żegludze. 

fot. Pixabay

Tabela wyników państw bandery to publikowana co roku informacja o tym, jak poszczególne kraje przestrzegają międzynarodowych porozumień i standardów w branży żeglugi. Jest to komunikat dla branży żeglugi oraz zachęcenie armatorów do dialogu z krajami bandery i skłaniania ich do wprowadzania w życie zobowiązań dobrych praktyk w branży morskiej. 

— Nie jest niczym niezwykłym w międzynarodowym systemie rejestru statków, że właściciel statku ma siedzibę w państwie innym niż państwo, pod którego banderą pływa statek. Należy jednak znaleźć równowagę między korzyściami handlowymi wynikającymi z wyboru konkretnej bandery, a koniecznością zniechęcania do używania bander, które nie spełniają swoich międzynarodowych zobowiązań — napisano w komunikacie ICS. 

W tabeli zawarto 19 kryteriów obejmujących kontrolowanie statków w portach, implementację międzynarodowych traktatów morskich, korzystanie z uznanych organizacji zgodnie z kodeksem RO IMO, wiek floty, wymagania dotyczące raportowania, udział przedstawicieli państw bandery w posiedzeniach Międzynarodowej Organizacji Morskiej oraz audyt państw członkowskich IMO. W komunikacie ICS podkreślono, że w porównaniu z poprzednim rokiem w wielu krajach, w szczególności mniejszych dokonano istotnej poprawy w zakresie wprowadzania międzynarodowych standardów żeglugi. Dużą poprawę osiągnęły Kostaryka, Egipt, Tajlandia i Meksyk. Ciągle jednak spora liczba państw bandery pod tym względem ma wiele niedociągnięć. Za najgorsze bandery uznano: Demokratyczną Republikę Kongo, Komory, Togo i Algieria. 

Polska z czerwoną flagą

Polska na 19 kryteriów otrzymała jedną czerwoną flagę w zakresie spełniania porozumienia z Tokio, co prawdopodobnie wynika z faktu, że statki pływając epod polską banderą w ubiegłym roku nie wypływały poza obszar wodny UE i nie były poddawane kontroli w pozaeuropejskich portach. Kilka państw w tym Wielka Brytania, Bermudy, Kajmany, Dania, Grecja, Japonia, Liberia i Malta otrzymały zielone flagi we wszystkich kategoriach. Nie wszystkie kraje znalazły się w tym zestawieniu. Istotnym wyjątkiem jest Gabon, którego flota w ubiegłym roku zwiększyła się o 130% gdyż pod tą banderą zarejestrowały się statki rosyjskie. Gabon jest największa banderą rosyjskiej „ciemnej floty”. 

— Zachęcam armatorów i operatorów do korzystania z tego istotnego narzędzia w celu sprawdzenia, czy państwo bandery posiada wystarczającą bazę przed jego użyciem, oraz do wywarcia nacisku na administracje swojej bandery, aby wpłynęły na wszelkie konieczne ulepszenia, szczególnie w odniesieniu do bezpieczeństwa życia na morzu, ochrona środowiska morskiego oraz zapewnienie marynarzom godnych warunków pracy i życia. W czasach zwiększonej niepewności stanowi to cenne źródło dla branży, umożliwiające podjęcie niezbędnych kroków w celu rozwiązania obszarów o słabszych wynikach — skomentował Gury Platten, sekretarz generalny ICS.

Czytaj też: Flaga Cypru to paszport do morskiego dobrobytu?

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close