Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Niemcy: strajk na kolei może być najkosztowniejszy w historii

Tagi: DB, GDL, Niemcy, protesty, strajk,

Maszyniści zrzeszeni w związku zawodowym GDL rozpoczęli we wtorek 23 stycznia kolejny strajk. Tym razem protest potrwać ma aż do poniedziałku 29 stycznia i może być najkosztowniejszym strajkiem w powojennej historii Niemiec.  

fot. Pixabay

GDL od kilku miesięcy negocjuje układy zbiorowe pracy maszynistów z niemieckimi przedsiębiorstwami. Związek chce podwyżki wynagrodzenia, wypłacenia jednorazowej zwolnionej od podatku premii w wysokości 3000 euro i skrócenia tygodniowego czasu pracy z 38 do 35 godzin. Jak do tej pory GDL zawarł układy zbiorowe z 19 przewoźnikami, które łącznie obejmują 10 tysięcy maszynistów. Nie udało się natomiast osiągnąć porozumienia z największym pracodawcą — państwowymi Kolejami Niemieckimi (DB), w których zatrudnionych jest 20 tys maszynistów zrzeszonych w GDL. DB oferują podwyżkę z mniejszym zakresie niż chce związek zawodowy i odrzucają żądanie skrócenia czasu pracy, co argumentują dużymi niedoborami kadrowymi na kolei.

Tymczasem w Niemczech rosną obawy co do skutków powtarzających się i coraz dłuższych strajków na kolei dla gospodarki tego kraju jak i funkcjonowania łańcuchów dostaw. Jeśli nie dojdzie do zawarcia porozumienia w ostatnim momencie, to rozpoczęty właśnie prawie tygodniowy strajk maszynistów może być najkosztowniejszym protestem w powojennych Niemczech.

— Z jednej strony towary nie docierają lub są dostarczane z opóźnieniem; z drugiej strony ludzie mogą spóźnić się do pracy. W przeciwieństwie do strajków w przemyśle metalowym, przestoje w pracy w sektorze transportu dotykają więcej osób w sposób bardziej bezpośredni i poważniejszy. Oznacza to, że akceptacja społeczna wyczerpuje się stosunkowo wcześniej — skomentował dziennik „Tagesschau”.

Prawo do strajku

Komentatorzy zwracają uwagę, że inne związki zawodowe jak verd.di i EVG, który negocjował układy pracy na kolei na początku ubiegłego roku nie mają tak konfrontacyjnego podejścia jak GDL i najczęściej akceptują propozycje kompromisowe. Tak zakończono spór pracodawców z EVG.

Czytaj też:  Oddala się ryzyko strajku na kolei w Niemczech

Zdarzało się jednak w przeszłości, że koncyliacyjna postawa przywódców związkowych spotykała się z niezadowoleniem pracowników, którzy wymuszali zaostrzenie stanowiska w negocjacjach. W Niemczech prawdo do strajku przez wiele dekad uważane było za istotny element kształtowania specyficznego modelu gospodarczego, w którym regulacje pracy nie są narzucane przepisami prawa wypracowywane w toku negocjacji pracowników i pracodawców, a wielu firmach strona pracownicza ma swoich przedstawicieli w radach nadzorczych. W ostatnich latach model ten poddawano coraz większej krytyce, gdyż z jednej strony są branże mocno uzwiązkowione, takie jak kolej, gdzie pracownicy maja silną pozycję, a z drugiej w wielu branżach pracownicy takiej ochronie nie mają. Dlatego w 2015 r. w Niemczech wprowadzono ustawowo wynagrodzenie minimalne, co było odejściem od systemu negocjacji. Obecnie przedstawiciele opozycyjnej CDU uważają że należy rozpatrzyć ograniczenie prawa do strajku z powodu zbyt dużych strat jakie ponosi gospodarka.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close