Oddala się ryzyko strajku na kolei w Niemczech
W Niemczech zakończył się arbitraż między kolejowym związkiem zawodowym EVG a pracodawcami, który ma zakończyć trwający od kilku miesięcy spór płacowy. Propozycja kompromisu została wstępnie zaakceptowana przez Federalną Radę Wykonawczą EVG, co oddala ryzyko strajku na kolei. Propozycje muszą jeszcze przegłosować członkowie związku, na co mają czas do końca sierpnia.

Spór płacowy między związkami zawodowymi a pracodawcami na niemieckiej kolei trwa od lutego. Wiosną br. w Niemczech przeprowadzono 3 strajki ostrzegawcze, które były bardzo uciążliwe nie tylko dla przewoźników kolejowych w tym kraju, ale również dla operatorów logistycznych z państw sąsiednich, gdyż przez Niemcy przebiega wiele tras międzynarodowych połączeń intermodalnych.
Kompromisowa propozycja zakłada podwyżkę wynagrodzeń o 410 euro (związkowcy domagali się 450 euro), która zostanie rozłożona na dwa etapy w 2023 i 2024 r. Pracownicy kolei otrzymać mają w br. jednorazową premię w wysokości 2850 euro. Różne grupy grupy zawodowe otrzymują średnio dodatkowe 100 euro miesięcznie. Układ zbiorowy dotyczyć ma wszystkich pracowników. Propozycja będzie następnie przedmiotem głosowania w ramach związku zawodowego, ale ryzyko że zostanie odrzucona i dojdzie do dużego strajku paraliżującego transport intermodalny w Europie jest niewielkie, gdyż liderzy EVG zachęcaja do przyjęcia zalecenia arbitrażowego.
Kompromisowa propozycja
— W arbitrażu nie osiągnięto porozumienia między negocjującymi stronami, ale teraz mamy wynik w postaci zalecenia. Komisja arbitrażowa EVG uznaje zalecenie arbitrażowe za kompromis. Dla nas, jako EVG, widzę wyraźne mocne strony rekomendacji arbitrażowej. Należy podkreślić, że trwale efektywna podwyżka wynagrodzenia następuje w trakcie trwania kadencji. Dla zdecydowanej większości naszych członków oznacza to stały wzrost płac w przedziale dwucyfrowym. To wzrost, jakiego w Niemczech na taką skalę nie widziano od dziesięcioleci – nasi koledzy bardziej niż na to zasłużyli — skomentował przewodniczący EVG Martin Burkert.
Do związku EVG należy 110 tys. pracowników największego państwowego przewoźnika. Wcześniej zawarto porozumienia z przedsiębiorstwami prywatnymi działającymi w niemieckiej branży kolejowej.
Czytaj też: Megastrajk niemieckich pracowników sektora transportu publicznego