Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Cyberprzestępczość coraz większym problemem w transporcie towarów

Coraz lepsza znajomość technologii cyfrowych przez przestępców i zaangażowanie osób wewnątrz firm i instytucji są przyczynami rosnącej przestępczości w globalnych łańcuchach dostaw — wynika z raportu Stowarzyszenia Ochrony Aktywów Transportowanych (TAPA EMEA).

fot. Pixabay

Od 1 stycznia do 30 września 2023 zanotowano 49 366 ataków kryminalnych na globalne łańcuchy dostaw w 67 krajach. Łączna wartość towarów utraconych w tych przestępstwach przekroczyła 600 mln dol. Łupem złodziei pada praktycznie wszystko. Tradycyjnie jednym z najczęściej kradzionych ładunków jest sprzęt elektroniczny. W okresie pandemii covid wzrosło zainteresowanie przestępców produktami higienicznymi. 

Z kolei w 2023 w związku z wysokimi cenami paliw wzrosła liczba kradzieży paliw, szczególnie w Europie. W ciągu ostatnich 6 miesięcy na Starym Kontynencie TAPA odnotowała 650 przypadków kradzieży paliw, z czego aż 427 czyli prawie 2/3 miało miejsce w Niemczech. Ta kategoria przestępstw ma poważny negatywny wpływ na funkcjonowanie łańcuchów dostaw w największej gospodarce Europy.  — Szerzy się przestępczość, straty gwałtownie rosną, ryzyko wzrasta, a większość dostawców usług logistycznych w dalszym ciągu ignoruje łatwo dostępne rozwiązania — stwierdzono w raporcie TAPA EMEA.

Problem cyberbezpieczeństwa

Jak wyjaśnia Joshua Finch, menadżer ds. bezpieczeństwa w TT Club logistics, cytowany przez „the Loadstar” gangi coraz cześciej wykorzystują cyberprzestępczość i zaangażowanie osób wewnątrz firm i organizacji do ataków na łańcuchy dostaw. Sprzyja temu słabe wyszkolenie pracowników, brak świadomości ryzyka, oszczędzanie na wydatkach na bezpieczeństwo i braki kadrowe w wielu przedsiębiorstwach.

TAPA zachęca firmy działające w sektorze TSL do złożenia większych wysiłków w zabezpieczenie się przed ryzykiem utraty towaru w wyniku przestępczości. Należy dokładnie oceniać ryzyko, sprawdzać podwykonawców i ich pracowników. Nie wolno oszczędzać na cyberbezpieczeństwie, gdyż przestępcy coraz lepiej znają narzędzia cyfrowe w transporcie — wynika z raportu. 

TAPA EMEA to organizacja pozarządowa wspierająca producentów, przewoźników i operatorów logistycznych w zakresie minimalizacji strat w łańcuchach dostaw z powodu kradzieży ładunków. Organizacja upowszechnia szereg standardów branżowych, szkoleń, analizy incydentów, planowania tras oraz narzędzi i możliwości sieciowych, które są wykorzystywane przez firmy członkowskie w ramach ich własnych, wewnętrznych programów bezpieczeństwa łańcucha dostaw w celu zarządzania ryzykiem i optymalizacji zapobiegania stratom.

Czytaj też: Zagrożenie cyberatakami: branża morska może spodziewać się najgorszych scenariuszy

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close