Cyberprzestępczość coraz większym problemem w transporcie towarów
Coraz lepsza znajomość technologii cyfrowych przez przestępców i zaangażowanie osób wewnątrz firm i instytucji są przyczynami rosnącej przestępczości w globalnych łańcuchach dostaw — wynika z raportu Stowarzyszenia Ochrony Aktywów Transportowanych (TAPA EMEA).

Od 1 stycznia do 30 września 2023 zanotowano 49 366 ataków kryminalnych na globalne łańcuchy dostaw w 67 krajach. Łączna wartość towarów utraconych w tych przestępstwach przekroczyła 600 mln dol. Łupem złodziei pada praktycznie wszystko. Tradycyjnie jednym z najczęściej kradzionych ładunków jest sprzęt elektroniczny. W okresie pandemii covid wzrosło zainteresowanie przestępców produktami higienicznymi.
Z kolei w 2023 w związku z wysokimi cenami paliw wzrosła liczba kradzieży paliw, szczególnie w Europie. W ciągu ostatnich 6 miesięcy na Starym Kontynencie TAPA odnotowała 650 przypadków kradzieży paliw, z czego aż 427 czyli prawie 2/3 miało miejsce w Niemczech. Ta kategoria przestępstw ma poważny negatywny wpływ na funkcjonowanie łańcuchów dostaw w największej gospodarce Europy. — Szerzy się przestępczość, straty gwałtownie rosną, ryzyko wzrasta, a większość dostawców usług logistycznych w dalszym ciągu ignoruje łatwo dostępne rozwiązania — stwierdzono w raporcie TAPA EMEA.
Problem cyberbezpieczeństwa
Jak wyjaśnia Joshua Finch, menadżer ds. bezpieczeństwa w TT Club logistics, cytowany przez „the Loadstar” gangi coraz cześciej wykorzystują cyberprzestępczość i zaangażowanie osób wewnątrz firm i organizacji do ataków na łańcuchy dostaw. Sprzyja temu słabe wyszkolenie pracowników, brak świadomości ryzyka, oszczędzanie na wydatkach na bezpieczeństwo i braki kadrowe w wielu przedsiębiorstwach.
TAPA zachęca firmy działające w sektorze TSL do złożenia większych wysiłków w zabezpieczenie się przed ryzykiem utraty towaru w wyniku przestępczości. Należy dokładnie oceniać ryzyko, sprawdzać podwykonawców i ich pracowników. Nie wolno oszczędzać na cyberbezpieczeństwie, gdyż przestępcy coraz lepiej znają narzędzia cyfrowe w transporcie — wynika z raportu.
TAPA EMEA to organizacja pozarządowa wspierająca producentów, przewoźników i operatorów logistycznych w zakresie minimalizacji strat w łańcuchach dostaw z powodu kradzieży ładunków. Organizacja upowszechnia szereg standardów branżowych, szkoleń, analizy incydentów, planowania tras oraz narzędzi i możliwości sieciowych, które są wykorzystywane przez firmy członkowskie w ramach ich własnych, wewnętrznych programów bezpieczeństwa łańcucha dostaw w celu zarządzania ryzykiem i optymalizacji zapobiegania stratom.
Czytaj też: Zagrożenie cyberatakami: branża morska może spodziewać się najgorszych scenariuszy